"שר הביטחון עלול לגרום למפלת הממשלה"

רק אתמול נרכשו בניינים למגורי יהודים בחברון, והיום הם פונו בהוראת שר הביטחון משה יעלון. בבית היהודי זועמים על ההחלטה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 22/01/16 11:44 יב בשבט התשעו

"שר הביטחון עלול לגרום למפלת הממשלה"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

כוחות ביטחון גדולים הגיעו הבוקר (יום ו') לחברון ופינו את שני המבנים הסמוכים למערת המכפלה אליהם נכנסו אתמול משפחות מהיישוב היהודי כשהם מלווים בצעירים מישיבת ניר בקרית ארבע. חלק מהשוהים במבנים יצאו מרצון ואחרים פונו על ידי הצבא.

חברי כנסת מסיעת הבית היהודי לא מרוצים מההוראה, שהגיעה ביוזמתו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. ח"כ ניסן סלומינסקי יו"ר ועדת החוקה אמר כי שר הביטחון עלול לגרום להפלת הממשלה בגלל חוסר תמיכתו בהתיישבות: "הממשלה הקודמת נפלה בגלל שפעלו בדרך של כיפוף ידיים ולא בדרך של הסכמות. שר הבטחון בפעילות בחברון ולא רק שם מוביל אותנו לאותה סיטואציה".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' אמר כי זוהי מדיניות ביטחונית מאובנת שצריכה להשתנות: "בחודשים האחרונים מוביל שר הביטחון, בגיבוי ראש הממשלה, מדיניות מדינית וביטחונית שאיננו יכולים להסכים לה. תפיסת ביטחון מאובנת שלא מצליחה להשיב את השקט והביטחון לאזרחי ישראל ולמגר את גל הטרור שאנחנו בעיצומו". עוד הוסיף סמוטריץ' כי הקפאת הבנייה אינה הוגנת, ומפלה את ההתיישבות היהודית החוקית "זוהי, התעלמות מקביעת עובדות בשטח מצד הרשות הפלסטינית באזורים אסטרטגיים ובמימון מדינות האיחוד האירופי, מדיניות של אכיפת חוק דרקונית ומפלה נגד המתיישבים".

יו"ר הסיעה, שולי מועלם רמזה כי אם המהלכים הללו יחזרו על עצמם, הקואליציה עלולה להתפרק:"אם לנתניהו חשובה שלימות הקואליציה, כדאי שיתערב וירסן את בוגי. פעם אחר פעם בתים נרכשים כחוק בתוך סבך של מורכבויות, אולם שר הביטחון שוב מורה לפנות או להרוס מבלי שמתבצע הליך בדיקה משפטי הוגן. שבענו הבטחות ואכזבות. אם לא יחול שינוי בנוגע למדיניותו של שר הביטחון ובתוך כך גם ביחס להחלטתו על הבתים שנרכשו בחברון, נדון ביום שני בישיבת הסיעה על המשך הצעדים".

יו״ר הכנסת, יולי אדלשטיין, תקף גם כן, בחריפות את פינוי המתיישבים שרכשו את הבתים בחברון: ״כאשר מתיישבים פועלים על-פי החוק, הדבר הנכון הוא להמתין עם הפינוי ולבחון את האופציות החוקיות לחיזוק ההתיישבות מתוך דאגה לשלטון החוק. אני קורא לדרג המדיני הממונה על גורמי הביטחון להזדרז ולבדוק את חוקיות הרכישה ולא להלהיט את הרוחות בפינוי מתיישבים. דווקא בימים בהם אויבנו מנסים לפגוע לא רק בגופנו אלא בזכותנו על הארץ נכון להעביר מסר שאנחנו שבנו הביתה״.

גם שר הקליטה וירושלים, חבר הקבינט זאב אלקין (ליכוד) תקף בחריפות את הפינוי ואמר: ״אני קורא לשר הביטחון לעצור באופן מיידי את פינוי המתיישבים מהבתים בחברון שנקנו על ידם כדת וכדין. זה זמן להילחם בטרור ולתמוך בחיזוק ההתיישבות ולא להילחם במתיישבים. מי שמדבר בשם החוק והסדר מוזמן קודם כל לטפל באנשי הרשות הפלסטינית ובפעילי שמאל קיצוניים שמוציאים להורג פלסטינים, שמעיזים למכור אדמות או בתים ליהודים!״

ח"כ מוטי יוגב ניסה לעודד היום את תושבי חברון ואמר כי "בכל המערכות, גם בזו החשובה מאד, על ארץ ישראל וחברון, נכון לשלב ידיים עם כל הכוחות ולהגיע לניצחון במערכה, גם אם לעיתים נראה שמפסידים בקרב אחד. זו הדרך הארוכה שהיא הקצרה"

כזכור השבוע ביקר שר החינוך נפתלי בנט את המדיניות הביטחונית המיושנת לדבריו, של ראש הממשלה ושר הביטחון בנאומו בכנס לביטחון לאומי. הנאום גרר הדים רבים ועורר וויכוח בין בנט לנתניהו. בבית היהודי הראו הח"כים כי ישנה תמיכה בעמדתו של יו"ר המפלגה נפתלי בנט, אך חלקם סירבו לומר זאת בצורה מפורשת.