שרנסקי: "לא צריך לבנות את התקוות שלנו על השנאה כלפינו"

יו"ר הסוכנות היהודית נאם בכנס של מכללת אפרתה ואמר כי גל האנטישמיות הגואה בעולם לא צפוי להוביל לגל עליה. "קיבוץ גלויות לא נמשך בגלל האנטישמיות. עולה מי שרואה בישראל בית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/03/17 13:32 ד באדר התשעז

שרנסקי: "לא צריך לבנות את התקוות שלנו על השנאה כלפינו"
שמוליק קליין, צילום: שמוליק קליין

יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, התייחס היום (חמישי) לפשעי האנטישמיות בארה"ב. בכנס של מכללת אפרתה לציון 120 שנה לייסוד ההסתדרות הציונית וחמישים שנה לאיחוד ירושלים הוא אמר כי לדעתו אין קשר בין העליה בכמות אירועי השנאה כלפי יהודים לבין עלייתו של דונלד טראמפ לשלטון. בנוסף לכך הוא הדגיש שאין לצפות בעקבות המקרים האחרונים לגל עליה משמעותי לישראל.

שרנסקי טען כי אין לקשור בין הממשל האמריקני החדש לאירועים האחרונים בארה"ב, "אי אפשר לקשור תהליכים כל כך עמוקים, ארוכי טווח, היסטוריים משמעותיים כמו חזרה של האנטישמיות עם איזושהי התבטאות של פוליטיקאי זה או אחר". לדבריו, "אין שום סיבה לחשוד בטראמפ כמי שמעורר תומך אנטישמיות - להיפך!"

עוד הוא הוסיף כי לשנאה לישראל משמאל ומימין יש את אותו מכנה משותף, "יש הרבה דעות קדומות בעולם, יש הרבה מאמצים לעשות דמוניזציה של היהודים במדינה היהודית. מה שקורה היום בארה"ב וזה מראה יותר טוב מדברים אחדים שבסופו של דבר אין הבדל בין אנטישמיות של ימין ואנטי ישראליות של שמאל בסוף זה מגיע לאותו מקום".

על השאלה האם הוא צופה עליה גדולה בעקבות גלי האנטישמיות בארה"ב השיב שרנסקי בשלילה ואמר כי "קיבוץ גלויות לא נמשך בגלל האנטישמיות. היום עולים כתוצאה מבחירה חופשית. עולה מי שרואה בישראל בית. לא צריך לבנות את התקוות שלנו על השנאה כלפינו".

יו"ר הסוכנות היהודית שישב שנים רבות בכלא הסובייטי ציין שלדעתו "בלי ציונות היום אין קיום לשום קהילה יהודית בכל מקום בעולם. יש שני בלמים נגד התבוללות. אמונה וציונות אם אין לך קשר עם המסורת ועם מדינת ישראל הנכדים שלך לא יהיו יהודים. אם יש לפחות אחד מהם יש עם מה לעבוד אם יש שניים אתה מבוטח. אם יש מהפכה אידאולוגית של המאה העשרים שניצחה וניצחה בגדול זו רק הציונות".

השר לעניני ירושלים ואיכות הסביבה זאב אלקין, הציג בכנס את האתגרים המשמעותיים לחיזוקה של ירושלים המאוחדת והדגיש את סוגית החינוך במזרח העיר. "בגל הפיגועים האחרון", הוא אמר, "לראשונה הפכו חלק מתושבי מזרח ירושלים לגורם הפעיל ביותר מבחינת השתתפות בפיגועים". לדבריו, "הסיבות לכך הן ההחלטה שלנו להשלים עם המציאות ש % 95 ממערכת החינוך במזרח ירושלים כולל החינוך הממלכתי נשלט בידי הרשות הפלסטינית".

השר אלקין הוסיף ואמר כי "הרשות הפלסטינית משקיעה במזרח העיר כספים רבים ויותר ממדינת ישראל שמוגבלת ע"י החוק והבג"צ מלהעניק מימון לא שיוויוני לבתי ספר".

נשיא מכללת אמונה אפרתה, פרופ' שמואל סנדלר, התייחס לעיסוק הגובר בהגות הציונית ואמר כי "יש כיום התעוררות ועיסוק גובר והולך בהגות ציונית בפרספקטיבה של דורות שרק מראה את גדולת ההוגים הציוניים ואת הראייה המופלאה שלהם למרחוק".