שרה אליאש: לא לאסור על קהילה למנות עליה רב משום סוג

אליאש הבהירה כי יש מקום לעשות שינוי משמעותי ברבנות הראשית וטענה בנוגע למינוי רבנים רפורמים וקונסרבטיבים כי דווקא במודל דמוקרטי כוחם של הזרמים הלא אורתודוקסיים יקטן

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/01/15 13:25 ב בשבט התשעה

שרה אליאש: לא לאסור על קהילה למנות עליה רב משום סוג
דוברות, צילום: דוברות

"אין לאסור על קהילה למנות עליה רב משום סוג", כך אמרה המועמדת לבית היהודי שרה אליאש בתשובה לשאלה בנוגע לעמדתה בנושא מינוי רבנים. במהלך דיון בנושא בכנס דת ומדינה של ארגון נאמני תורה ועבודה באוניברסיטת בר אילן נשאלה אליאש מהי עמדתה בנוגע למינוי רבנים רפורמים וקונסרבטיביים בקהילה והשיבה כי היא סבורה כי דווקא במודל דמוקרטי, בו כל קהילה בוחרת את רבניה, כוחם של הזרמים הלא-אורתודוקסיים יקטן.

"אני סומכת על זה שבמודל נכון, ההשפעה שלהם תצומצם יותר מאשר היום, כשיש כח גדול של התנגדות. אני חושבת שבשביל לקיים את המודל, צריך לדבר עם הצד השני", אמרה אליאש.

אליאש התייחסה גם לסוגיית הרבנות הראשית ואמרה כי זוהי הסוגיה המפריעה לה ביותר בנושאי דת ומדינה, ובה תפעל אם תיכנס לכנסת. לדבריה למרות העובדה שעצם הנכונות לשנות את מעמד הרבנות הראשית יגרור התקפות בתוך המפלגה שלה, היא סבורה כי מדובר בגוף שיש לעשות בו בשינוי נחוץ והכרחי. "אני מאמינה שאם הרבנות תשקיע בקירוב וייצוג ערכי ישראל נאמנה, אז היא תעמוד לפני הקונסרבטיבים בכח. מאוד כואב לי שבגדול הרבנות הראשית נתפסת בציבור כמקום של ג'ובים".

סערה התעוררה סביב סוגיית גיוס נשים לצה"ל. בימים האחרונים גורמים שונים תקפו את שרה אליאש לאחר שאמרה שצבא זה לא מקום שמתאים לנשים. בדבריה בפאנל אמרה שלדעתה עליהום התקשורתי על דבריה נובע "מהרצון לקושש בדל של רייטינג. לדעתי צריך דבר ראשון לבדוק מה הצרכים של צה"ל, ולא לרצות להוציא כותרת אחר כותרת". לאחר מכן התפרץ אלעזר שטרן שהשתתף אף הוא בדיון ואמר כי "אלו דברים שמתאימים לבני עקיבא! אנשי הבית היהודי חושבים שהם יבואו ויגידו לנו אם לגייס נשים או לא לגייס נשים? אתם חושבים שמדינת ישראל מפגרת? אתם בכלל מבינים את ההשלכות של הויתור על הנשים בצה"ל?!".

בדבריו אמר ח"כ אלעזר שטרן כי הכישלון של הכנסת הקודמת בכל הקשור לדת ומדינה מביא אנשים רבים לידי ייאוש. לדבריו, המדיניות בענייני הדת והמדינה במפלגת הבית היהודי נשלטת על ידי "שלושה רבנים קיצוניים מתקומה", והסחבת שדבר זה גורם סביב חוק הגיור, לדוגמא, הובילה יותר ויותר אזרחים להתרחק מתהליך הגיור.

ח"כ דב ליפמן טען שאכן החיבור עם מפלגת הבית היהודי טרפד רבות מהניסיונות לקדם שינויים בתוך מבנה שירותי הדת בישראל: "אני חושב שנפלנו באמירה שכולנו אחים. בכל הקשור להתנהלות מול מפלגת הבית היהודי עשינו טעות בהערכה שלנו, ואני מקווה שלא נחזור עליה".

בהמשך הערב, הציפה רות קולוניאן את העמוס החמור שלא מאפשר התנהלות תקינה של בתי הדין הרבניים. לדבריה, המצב כפי שהוא היום לא יכול להימשך, כאשר כל הרכב דיינים אמור לטפל בכחמישה עשר מקרים ביום בממוצע, ובכשלושים אלף תיקים שנפתחים מדי שנה. עוד אמרה קולוניאן שאם תיבחר לחברת כנסת, אחת ממטרותיה תהיה לפעול בנושא מעמד האישה החרדית במגוון תחומים - למרות מחיר אישי כבד שהיא עלולה לשלם וכבר משלמת.

את הכנס סיכם חנן מנדל, יו" ר נאמני תורה ועבודה, שאמר כי "נמשיך במאמצינו לגבש הסכמה רחבה לשינוי ושיפור יחסי דת ומדינה בישראל באופן שיהפוך את המדינה ליותר יהודית ויותר דמוקרטית. לא ניתן למפלגות לעמעם את הנושא ולדחןף אותו מתחת לשטיח. אנו מציעים לכלל המפלגות הציוניות לאמץ את המצע שלנו לענייני דת ומדינה ומבטיחים לסייע ןלעקוב אחר יישומו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן