שקד נגד בית המשפט: מתעלם מהמשפט העברי

שרת המשפטים נשאה דברים במושב מיוחד של פורום חותם על חשיבות השימוש במשפט העברי כשהיא מצהירה שתקים וועדת היגוי שתעסוק בקידום המשפט העברי במשפט הישראלי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 17/12/15 13:13 ה בטבת התשעו

שקד נגד בית המשפט: מתעלם מהמשפט העברי
הלל מאיר, צילום: הלל מאיר

שרת המשפטים איילת שקד, האשימה את בתי המשפט מהתעלמות מהמשפט העברי ואמרה כי תקים וועדת היגוי לקידום המשפט העברי, והטמעת עקרונות המשפט העברי במערכת המשפט בישראל.

"כידוע על דרך הכלל, בתי המשפט מתעלמים למעשה מכוונת המחוקק ורוח החוק, וממעטים לשאוב השראה ממקורות המשפט העברי, הן לפרשנות החוקים והן למילוי לקונות בחוק", אמרה שקד כשהיא מתייחסת חוק יסודות המשפט שחוקק בשנות ה-80 וקבע כי בתי המשפט יכריעו בשאלות שאין עליהן תקדימים, "לאור עקרונות החירות הצדק היושר והשלום של מורשת ישראל".

"הם מעדיפים לפנות לשיטות משפט אחרות וזרות ולא למשפט העברי - פרי עמלם של מיטב המוחות של עמינו, מרבי עקיבא ועד הרמב"ם, רבי יוסף קארו ועד הרב קוק והבאים אחריהם. יש להצטער על כך ולפעול לתיקון המעוות", אמרה שקד במושב מיוחד של פורום חותם שנערך בכנס דיני ממונות ה-25 שנפתח אמש (ד') במלון רמאדה בירושלים.

שקד הוסיפה, כי "המשפט העברי, שהוא פאר היצירה היהודית במשך 2000 שנה, עדיין לא קנה את השביתה הראויה לו במערכת המשפט שלנו, כנראה בעיקר בשל חוסר הידע אודותיו", ואמרה כי לדעתה "המשפט העברי צריך ויכול להיות אחת החוליות המקשרות בין ערכי העבר וערכי ההווה וצרכיו, לא רק ברמה ההצהרתית בלבד. קישור זה נראה לי חיוני למדינת ישראל כמדינה יהודית".

שקד הציגה חוקים שחוקקה הכנסת כדוגמת חוק השומרים, המשפט הפלילי ותקנת השבים, לא תעמוד על דם רעיך, חוק הנוטה למות ועוד, וציינה כי הם "הושפעו עמוקות מהמשפט העברי ומוכיחים שקישור זה אפשרי ומניב פירות יפים".

שרת המשפטים הודתה לפורום חותם על פעילותם לקידום הזהות היהודית של המדינה, והצהירה על הקמת וועדת היגוי לקידום עקרונות המשפט העברי, תוך שהיא פונה לרב ד"ר רצון ערוסי, ראש עמותת הליכות עם ישראל, רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, ובמקביל מרצה למשפטים באונ' בר אילן, שיעמוד בראשה.

שקד סייגה את דבריה ואמר כי היא אינה מכוונת לקבלת ההלכה כמשפט הישראלי, "ברור שאין אפשרות להעתיק כמו שהן את הנורמות שהתגבשו בגלות בהיעדר ריבונות ועצמאות, למציאות ימינו אל תוך מערכת המשפט הישראלית. מרכיבי החברה אינם של קהילה אלא של מדינה, והמציאות החברתית כלכלית השתנתה גם היא לבלי הכר, כך ביחס למעמד האישה, זכויות עובדים ועוד. קריאתי אינה להכלה מכנית של המשפט העברי, אלא לקיום דו שיח אמיתי ואמיץ בין המשפט הישראלי לבין מקורותינו התרבותיים והלאומיים. אני תקווה שכנס זה יתרום לדו שיח זה, בכוונתי להקים ועדת היגוי שתקיים את הדו שיח הזה ותבוא אלי עם המלצות ודברים שניתן לעשות יחד".

עמיטל בראלי מנכ"ל פורום חותם בירך על דבריה של שקד: "אנחנו בפורום חותם מחזקים את המהלך שהתחילה פה שרת המשפטים איילת שקד, לעגן את סמכויותיו של בתי הדין לממונות בחוק. יש לנו הצעות חוק שעומדות על הפרק ואנחנו מאוד מקווים ששרת המשפטים תסייע בקידום הצעות החוק הללו ותביא לשינוי במעמדם של בתי הדין לממונות".

הרב רצון ערוסי בירך גם הוא על הודעתה של שקד והסביר כי הזמין אותה לכנס לאור ההיכרות הטובה עמה והידיעה ש"היא נועזת ואומרת את אשר על ליבה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן