שקד מגיבה ללפיד: "חוק הגיוס עשה נזק לתהליך גיוס החרדים. הפצרתי בך שנחוקק מתווה רך יותר"

שקד טוענת כי התנגדה לחוק הגיוס עוד בממשלה הקודמת וכי האופוזיציה מנסה להוביל מהלכים שנוגדים את הכרעת הציבור וכי שופטי בג"ץ פוסלים החלטות ממשלה באופן עקבי

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 09/10/16 11:16 ז בתשרי התשעז

שקד מגיבה ללפיד: "חוק הגיוס עשה נזק לתהליך גיוס החרדים. הפצרתי בך שנחוקק מתווה רך יותר"
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד מגיבה לח"כ יאיר לפיד על טענותיו בנוגע למאמר שפרסמה בשבוע שעבר בכתב העת "השילוח".

"אני חושבת, כמוך, שראוי לשרים ולחברי כנסת להציג את 'מרכולתם' האידאולוגית בפני הציבור. הוא זה שישפוט האם העקרונות הללו תואמים את דרכו או לא" כתבה איילת שקד בעמוד הפייסבוק שלה בתגובה לדברים שכתב ח"כ לפיד בעמוד הפייסבוק שלו.

"כוונתי בביקורת על האופוזיציה היתה ברורה: הניסיון להוביל מהלכים נגד הכרעת הציבור, כפי שזו באה לידי ביטוי בקלפי, באמצעות עתירה לבית המשפט, הוא מסוכן ומקעקע את הדמוקרטיה הישראלית. לא ממש ברור לי למה התכוונת כשטענת שהממשלה מחוקקת חוקים ביודעה שהם ייפסלו בבג"ץ, כדי לא להכריע. בדיוק להיפך. כשיש אילוץ מסוים הממשלה מחוקקת, כדי לפתור את הבעיה ולהכריע בה לכאן או לשם. זו בדיוק המשמעות של משילות".

שקד התנגדה לאימרתו של לפיד כי שופטי בג"ץ אינם אקטיביסטים ואמרה כי "כאן מגיעה הביקורת שלי על התנהלות אקטיביסטית של חלק משופטי העליון שבה אנחנו נתקלים מדי פעם - פסילת החלטות ממשלה או חוקים, גם בסיטואציה שאינה מייצרת מניעה חוקתית, מסכלת את היכולת של הממשלה למשול ואת היכולת של הכנסת להביא לידי ביטוי את רצון העם. נוכח זאת, אני חושבת שצריך לגוון את הרכב שופטי בית המשפט העליון".

לפיד טען כי שקד "חברה בממשלה שמתייחסת בזילזול גמור לא רק לאיזונים ולבלמים הדמוקרטיים אלא אפילו להחלטות של עצמה". לפיד הזכיר כי הבית היהודי הצביע עבור חוקים עקרוניים בממשלה הקודמת ואילו בממשלה הנוכחית הצביע על ביטולם.

שקד עונה היום בתגובה כי "חוק הגיוס אותו הובלנו יחד בכנסת הקודמת עשה נזק לתהליך גיוס החרדים. אני הפצרתי בך אז פעמים רבות שתוותר על חובת הגיוס בשנת 2017, ושנחוקק מתווה רך יותר שיעודד את החרדים להשתלב ולא ירחיק אותם. התיקון שהממשלה הזו עשתה תואם לאותה הצעה מהקדנציה הקודמת. אני רוצה לבשר לך שבתקופה האחרונה יותר ויותר חרדים יוצאים לעבוד, ללמוד באקדמיה ואף בייעדי הגיוס עומדים. זו הדרך".

שקד טענה, בניגוד ללפיד, כי אין שום סתירה בין ערכי הדמוקרטיה והיהדות "אין ואסור שתהיה סתירה כזו, ואל לנו לייצר באופן מלאכותי סתירה כזו. מדינת ישראל מושתתת בדיוק על החיבור בין שני הערכים הללו. הדרך שלנו להתקיים בחברה רב גונית היא רק בשמירה הדוקה עליהם, בעומק של כל מונח".

שקד הדגישה כי היא שמחה "על התגובה העניינית והמכובדת" של לפיד.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן