שקד מבהירה: לא אתערב בשחרורו המוקדם של קצב

לדבריה של שרת המשפטים לפי החוק הודאה וחרטה אינם נדרשים כתנאי במסגרת דיונים בועדת השחרורים, אך הם כמובן נשקלים

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 14/03/16 12:22 ד באדר ב'

שקד מבהירה: לא אתערב בשחרורו המוקדם של קצב
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

בשבוע שעבר פורסם כי שרת המשפטים איילת שקד, ונשיא המדינה ראובן ריבלין, עשויים לדון בבקשת חנינה של הנשיא לשעבר, שהורשע באונס ועבירות מין, כך ששחרורו מהכלא יהיה מוקדם מהצפוי. "בימים האחרונים יש בתקשורת דיסאינפורמציה, אני שמחה שיש לי הזדמנות להסביר את העובדות בנושא" אמרה שקד, בהקשר לסערה שעוררה האפשרות שתינתן לנשיא חנינה.

היום (ב') מספרת שרת המשפטים, איילת שקד, כי בשנת 2012 המליץ משרד המשפטים לא לקבל את ההמלצה לחון את הנשיא לשעבר. "בהליך החנינה משרד המשפטים מעביר חוות דעת לנשיא, והנשיא רשאי לקבל או לא לקבל את ההמלצה של משרד המשפטים. אישית מעולם לא נדרשתי לדון בעניינו של קצב ומעולם לא פתחתי את התיק ולא עיינתי בעובדות". כך אמרה שקד בוועידת אונלייף לנשים, ועוררה סער בקהל בעקבות כך.

שקד אמרה כי הנשיא לשעבר יעמוד בפני ועדת שחרורים ויעבור הליך, שלדבריה של שקד, הוא זכאי לקבל במסגרת זכויותיו :"משה קצב מתעתד לעמוד בחודש הקרוב בפני ועדת שחרורים. הועדה, המנהלת הליך עצמאי בראשות שופט, שוקלת הרבה קריטריונים על פי חוק, בין היתר מסוכנות לציבור, התנהגות בכלא, שיקום האסיר וכו'. הודאה וחרטה לא מהווים קריטריון על פי החוק, אבל הם כמובן נשקלים ע"י הועדה במסגרת יכולת השיקום של כל אסיר. לנפגעי עבירה יש זכויות בהליך הפלילי בין היתר גם לעמוד בפני הועדה ולהביע דעתם ועמדתם וחשוב שנפגעי עבירה יכירו בזכות זו ויעשו זאת".

שקד אמרה כי לאחר שיסתיים ההליך, יש לנשיא סמכות לחון את משה קצב "אנחנו לא מתכוונים בשום צורה להתערב בהליך. לאחר שיסתיים ההליך, בסמכותו של הנשיא לחון כל אסיר, והנשיא יחליט אם להידרש לנושא, לפי ראות עיניו".