שקד ולוין יוזמים רפורמת ענק להסדרת הרשות השופטת

שני הח"כים יגישו שורה של הצעות חוק, שמטרתן לאזן ולבלום את הרשות השופטת, אשר הפכה בשנים האחרונות ל"כל יכולה". שקד: לכנסת שמורה המילה האחרונה בסוגיות ערכיות ועקרוניות

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 20/10/13 09:15 טז בחשון התשעד

שקד ולוין יוזמים רפורמת ענק להסדרת הרשות השופטת
Ester Inbar-cc-by, צילום: Ester Inbar-cc-by

ח"כ שקד וח"כ לוין יוצאים יחד לרפורמת ענק המסדירה את כוחה של הרשות השופטת. שורה של הצעות חוק יונחו בקרוב על שולחן הכנסת, הצעות חוק שמטרתן לאזן ולבלום את הרשות השופטת, אשר הפכה בשנים האחרונות ל"כל יכולה". מאחורי היוזמה עומדים שני הח“כים, בתמיכת השר נפתלי בנט.

"לכנסת, כריבון במשטר דמוקרטי, שמורה זכות המילה האחרונה בסוגיות ערכיות ועקרוניות. בעשרים השנים האחרונות התחוללה מהפכה חוקתית אשר החלישה את כוחם של הרשות המבצעת והמחוקקת ויצרה עליונות שלטונית לרשות השופטת, ואנחנו מעוניינים לתקן זאת", אמרה שקד.

בין יוזמות החקיקה עומדת הצעה לבחירת נשיא בית המשפט העליון על ידי הרשות המחוקקת, הגבלת סמכותו של בג"צ לפסול חוקים, הענקת סמכות לרשות המחוקקת לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"צ בתנאים מסויימים - כלומר, חקיקה מחדש של חוק אשר התבטל על ידי בית המשפט העליון תעשה ברוב של 61 חברי כנסת לפחות ויחוקק למשך תקפה שלא תעלה על ארבע שנים.

בדברי ההסבר לחוק, אשר יונח בימים הקרובים על שולחן הכנסת, נכתב כי ”נשאלת גם שאלת הסמכות: האם בדמוקרטיה חוקתית ראוי שלרשות השופטת תהיה עליונות מוחלטת על נבחרי הציבור או שבדמוקרטיה כמו בדמוקרטיה בסופו של יום הריבונות מסורה לעם. הפתרון המוצע כאן הוא המודל הקיים בקנדה וקיים כבר בישראל ביחס לחוק יסוד: חופש העיסוק. על פי מודל זה, האחריות לשמירתה של החוקה לא מונחת רק לפתחה של הרשות השופטת אלא גם ובעיקר לפתחה של הרשות המחוקקת תוך דו-שיח חוקתי ציבורי מעמיק".

ח"כ שקד אמרה היום כי ”במצבים בהם קיימת מחלוקת ערכית אמיתית ביןנבחרי הציבור לבין השופטים בשאלת האיזון הראוי בין ערכי היסוד של המדינה, הדמוקרטיה מחייבת כי זכות המילה האחרונה תישמר לעם ולנבחריו".

ח“כ לוין הוסיף כי ”שיתוף הפעולה החדש בנינו הוא שלב נוסף וחשוב במאבק הממושך שאני מנהל לשינוי פניה של מערכת המשפט במטרה להשיבה למסלול יהודי וציוני יותר. החוקים שאנו מקדמים נועדו לבצע את המהפכה בתחום המשפט, להשיב את האיזון בין רשויות השלטון ולהבטיח מערכת משפט בעלת גיוון אנושי אשר תימנע מלפלוש לתחומים שבסמכון של הממשלה והכנסת".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן