שקד: "הישג היסטורי עם כאב עצום על עמונה"

חברי הכנסת של הבית היהודי מגיבים להסכמים עם נתניהו, לפיהם חוק ההסדרה יקודם ללא סעיף הרטרואקטיביות. שרת המשפטים: "יש עוד דברים שצריך לסגור. בשורה התחתונה, עמונה תפונה לעמונה צפון"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 05/12/16 10:57 ה בכסלו התשעז

שקד: "הישג היסטורי עם כאב עצום על עמונה"
Isaac Harari/FLASH90, צילום: Isaac Harari/FLASH90

"חוק ההסדרה עומד בעיצומו. השר בנט יפגש גם הבוקר עם ראש הממשלה. יש עוד כמה דברים שצריך לסגור והחלטות שצריך לקבל. יש שיתוף פעולה ונכונות מצד ראש הממשלה ואני מקווה מאוד שנצליח להגיע להישג ההיסטורי הזה" אמרה הבוקר שרת המשפטים, איילת שקד, בראיון לגלי צה"ל.

השרה שקד אמרה כי בשל התנגדותו של שר האוצר ושל ח"כ בני בגין מהליכוד, לא ניתן היה להשיג רוב קואליציוני להעברת החוק כולל סעיף הרטרואקטיביות "השר כחלון ממפלגת כולנו הודיע אתמול כי הוא לא יתמוך בסעיף 7 וראש הממשלה הודיע כי למרות מאמצים רבים שחברי תנועת הליכוד השקיעו בלחץ על בני בגין, הם לא הצליחו לגרום לו אפילו להימנע, גם הימנעות הייתה מביאה להעברת הסעיף".

לשקד חשוב להדגיש כי "גם תושבי עמונה אמרו לנו כל הדרך שהמטרה היא לא רק עמונה אלא התיישבות כולה. לכן אנחנו חושבים שזה הישג היסטורי יוצא דופן להעביר את חוק ההסדרה, גם בלי סעיף 7, עם כאב עצום של תושבי עמונה שאנחנו מבינים. צריך להגיד שכל המהלך הזה נעשה בזכותם, בזכות המאבק שלהם".

גורלה של עמונה, אומרת שקד, תלוי לא מעט ברצון תושביה. "בשורה התחתונה עמונה תפונה לעמונה צפון. דיברתי במשך חודשים רבים על פתרון נכסי נפקדים, שגם אותו דרך אגב, הגו ויזמו תושבי עמונה. מדובר על אופציה לשמונה חודשים עם הארכות של שלוש שנים. תושבי עמונה יצטרכו לבחור את הם מעדיפים את הפתרון הזה או פתרונות אחרים. זה מהלך לא פשוט, תושבי עמונה משלמים מחיר כבד מאוד, אבל הוא לא משולם לחינם, בזכות המחיר הזה תוסדר ההתיישבות ביהודה ושומרון כולה".

"זה הישג אסטרטגי, זה פעם ראשונה שהכנסת היא זו שקובעת את עתיד ההתיישבות ביהודה ושומרון ולא כל מיני החלטות משפטיות ומנהליות של יועצים משפטיים. אני חושבת שאנחנו צריכים להודות פה גם לתושבי עמונה וגם לכל חברי הכנסת והשרים שהיו שותפים למהלך הזה. אני בעצמי לא האמנתי שנצליח להגיע לרגע הזה, זה רגע שהוא ממש היסטורי". שקד סיפרה כי ההחלטה התקבלה בצורה משותפת יחד עם כל חברי הכנסת של הבית היהודי.

ח"כ מוטי יוגב, שנפצע בעצמו בפינוי ב-2006 אמר כי הוא "חש צער רב על כך שלא הצלחנו למנוע את פינוי עמונה ממקומה ועשרות משפחות יאלצו להתפנות ולהיות מגורשות מביתם. יחד עם זאת, במציאות הפוליטית לצערינו, אין לחוק ההסדרה עם סעיף 7 רוב, צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה שבחקיקת חוק ההסדרה, באופן רחב ובמתווה נכסי הנפקדים שהושג באופן משופר, הוא מאפשר את השארת עמונה על רכס ההר ובע"ה ברבות הימים, גם להרחיב את גבולה של עמונה ברכישת אדמותיה".

ח"כ יוגב הדגיש כי חוק ההסדרה הוא בראש ובראשונה פרי מאמצם של תושבי עמונה שעשו לילות כימים יחד עם אנשי הבית היהודי והליכוד. "תושבי עמונה היקרים ששכבו על הגדר במאבקם איפשרו להציל ולקדם את כל ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. זה הישג גדול לאחיזתנו בארץ ישראל שלנו. הישג עליו תחליט כנסת ישראל, על פי רוב העם בישראל".