שנתיים לפטירתו: זיכרון אחרון מהרב חנן פורת

הוא היה אז על כסא גלגלים, חלש וכואב אך דיבר למעלה מחצי שעה וסיפר לנו, אז בבית המדרש, על גילוי האחדות בעם ישראל, במהלך המערכה לכיבוש ירושלים

חדשות כיפה אלון טננבוים 09/09/13 17:40 ה בתשרי התשעד

שנתיים לפטירתו: זיכרון אחרון מהרב חנן פורת
אלון טננבוים, צילום: אלון טננבוים

מידי שנה ושנה, נערך בבית המדרש של ישיבת הכותל, כינוס מיוחד לכבוד יום ירושלים. בערב יום ירושלים תשע"א הוזמן הרב חנן פורת לדבר אודות חוויותיו בקרבות על כיבוש העיר העתיקה ירושלים, במלחמת ששת הימים כלוחם חטיבת הצנחנים.

אולם בית המדרש התמלא עד אפס מקום, והציבור היה מסופק אם אכן יגיע הרב, שכן ידוע היה כי הוא חולה מאד וקשה עליו הנסיעה, וכל שכן, הדיבור מול קהל רב. אך לאחר המתנה, התבשרנו כי בכל רגע עתיד הרב להיכנס, ומיד כשנכנס פצח הקהל בשירת ''כי אורך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לך''.

הרב נכנס כשהוא ישוב על כסא גלגלים, וניכר היה כי הוא סובל מאד ממחלתו. לאחר דברי ברכה מפי הרב טוביה ליפשיץ, והרב חיים דרוקמן, החל הרב חנן בשיחה. הציבור ראה ושמע כמה קשה עליו הדיבור, והעריך כי הרב ידבר דקות ספורות בלבד, אך לתדהמתנו הרבה, הרב פורת דיבר למעלה מחצי שעה.

הוא שיתף אותנו בזיכרונותיו, והדגיש את גילוי האחדות בעם כפי שבא לידי ביטוי בזמן המלחמה. הקהל היה מרותק ומרוגש מאד מדברי הרב חנן וניתן היה ממש לחוש זאת באווירת בית המדרש.

נראה היה כי על אף תשישותו הפיזית, סייע לו בעת שדיבר, כוח נוסף, על טבעי, שאין זמן נכון מיום ירושלים, ואדם נכון מהרב פורת, בו יופיע כוח זה. רק מי שלחם ופעל כל חייו למען עם ישראל ולמען ארץ ישראל יכול היה לקבל כוחות שכאלו. התחושה הייתה שהדברים נאמרים בכוחות שמעל הטבע. בסייעתא דשמייא שהשתקפה בכל רגע בשיחתו, זאת לבד ממסירות הנפש של הרב על כבודה של ירושלים, שעשה השתדלות גדולה מאד להגיע במצבו לעיר העתיקה בליל יום ירושלים.

נתפלל במילים בהם חתם את שיחתו: "בזכות ירושלים, מקדש מלך עיר מלוכה, עוד נזכה לקומי צאי מתוך ההפיכה".

הכותב הינו סטודנט לתקשורת ומדעי המדינה באוניברסיטת אריאל, בוגר ישיבת הכותל

תורמים עכשיו 'פדיון כפרות' לאורות חסד - ארגון החסד מיסודו של הרב חנן פורת ז"ל