שני שליש מהציבור הישראלי בעד ההדתה בצה"ל

סקר חדש מגלה כי 67% מהציבור הישראלי חושב שתהליך ההדתה בצה"ל הוא תהליך מבורך וטבעי. יותר מ50% מהמשיבים חושבים ש"שוברים שתיקה" הם מחאה פוליטית נגד הממשלה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 27/01/16 15:36 יז בשבט התשעו

שני שליש מהציבור הישראלי בעד ההדתה בצה"ל
Basal Awidat, פלאש 90, צילום: Basal Awidat, פלאש 90

67% מהציבור הישראלי חושב שתהליך ההדתה בצה"ל הוא מבורך וטבעי ואין הוא מזיק לחברה הישראלית. כך עולה מסקר חדש, שנערך במיוחד לרגל כנס כנרת השלישי של אגודת חוקרי צבא-חברה בישראל שייפתח במכללה האקדמית כנרת היום.

בפירוט הסקר, נראה כי כ-37% סבורים כי תהליך ההתחזקות של הכוחות הדתיים בצה"ל הוא תהליך מבורך שתורם הן לכוחו של צה"ל והן לביטחון המדינה. כ-30% סבורים כי בסך הכל מדובר בתהליך טבעי שעובר על כל החברה הישראלית ואינו ייחודי דווקא לצה"ל.

רק 1 מכל 5 משיבים קבע כי מדובר בתהליך עם פוטנציאל מסוכן לצה"ל ולביטחון המדינה. בהקשר זה, מעניין לראות כי רבע מהחילונים (ולצידם 56% מהמשיבים החרדים והדתיים) סבורים שמדובר בתהליך מבורך ואילו רק שליש מהחילונים סבורים שמדובר בתהליך מסוכן).

נתון מעניין שעולה מהסקר מגלה, כי בניגוד לקמפיינים פוליטיים וחשיפה תקשורתית, מרבית הציבור, כ-53% ממנו, סבורים כי פעולתם של חיילים וחיילות לשעבר במסגרת ארגון "שוברים שתיקה" היא מחאה פוליטית נגד הממשלה ואינה קשורה לצה"ל. מעניין לראות כי גם בקבוצת הגיל 18-29, שבה חלק ניכר מהמשיבים הם חיילים או משוחררים טריים, 44% סבורים כי מדובר במחאה פוליטית בעיקרה.

בפילוח לפי שיוך דתי, למעלה מ-75% מהמשיבים הדתיים והחרדיים מסכימים עם אמירה זו. עם זאת מעניין לראות כי רק כ-9% סבורים שפעילות הארגון מעידה על כך שפעולות הצבא בקרב אוכלוסייה אזרחית פוגעות במוסר המלחמה, לעומת כ-26% מהמשיבים החילוניים. 1 מכל 5 סבורים שהדבר מעיד על כך שלחיילים ולחיילות אין כתובת מספקת בתוך המערכת לדווח על מעשים חריגים.

25% מהציבור חושב שתקציב הביטחון כיום גדול מדי ויש לצמצם אותו משמעותית, אך עדין ניתן לראות כי מרבית הציבור סבור שיש לשמור על תקציב הביטחון, ואף להגדילו לאור האיומים הקיימים (34%) או לכל הפחות שמדובר בתקציב סביר ומוצדק, גם בהשוואה למשרדים אחרים (כ-28%).

אל"מ מיל ד"ר ראובן גל, יו"ר עמותת חוקרי צבא חברה בישראל, ולשעבר הפסיכולוג הצבאי הראשי אמר ביחס לממצאים, כי הנתונים מעידים על המעורבות הגדולה שיש לציבור הישראלי בנושאי צבא וביטחון. "ברוב מדינות העולם המערבי היו לפחות מחצית מהאזרחים משיבים על שאלות מסוג זה, שאין להם דיעה בנושא. ואולם, גם מידת המעורבות הגדולה של המשיבים הישראלים מושפעת בעיקר מעמדותיהם הפוליטיות ומהשתייכותם למגזר זה או אחר".