"שכר הלימוד הגבוה בישיבות ובאולפנות – באשמת התחרות"

מנהל רשת גדולה של מוסדות חינוך בציונות הדתית טוען בעקבות מחאת ההורים כי תשלומי שכר הלימוד הגבוהים הינו פועל יוצא של התחרות בין מוסדות החינוך השונים בציונות הדתית

חדשות כיפה אורי פולק 10/08/11 13:36 י באב התשעא

"שכר הלימוד הגבוה בישיבות ובאולפנות – באשמת התחרות"
איולסטרציה: י.ש ויקפידה-cc-by-sa, צילום: איולסטרציה: י.ש ויקפידה-cc-by-sa

"העלות הגבוהה של שכר הלימוד בישיבות התיכוניות ובאולפנות הפועלות בישראל, הינה פועל יוצא של התחרות בין מוסדות החינוך השונים, הנאבקים על לבו של הנוער ועל כיסם של ההורים" - כך אומר היום (ד') לכיפה מנהל אחת מרשתות החינוך הגדולות בציונות הדתית, בהתייחס למחאת ההורים בנוגע לשכר הלימוד הגבוה של מוסדות החינוך בציונות הדתית.

כפי שדווח בכיפה, בעמוד שהוקם השבוע ברשת החברתית "פייסבוק", אליו הצטרפו כבר למעלה מ-400 חברים, נטען כי חלק ממוסדות החינוך בציונות הדתית גובים כ-14,000 שקלים עד כ-20,000 שקלים עבור תלמיד, לשנה. "לא ייתכן שמשפחות עם כמה ילדים ישלמו מאות אלפי שקלים תמורת חינוך", טוענים מארגני המחאה בעמוד הפייסבוק אותו הם מפעילים, תחת הכותרת "אם אין קמח - אין תורה". הפעילים משוכנעים בכך שיצליח "להוריד את המחיר המטורף שמשלמים עבור חינוך בציונות הדתית".

מנהל הרשת טוען כי "לו היינו יכולים לפעול ללא שיקולי "רייטינג" מצד ההורים והתלמידים, היינו מסוגלים לדרוש שכר לימוד בסיסי. אלא שמפאת התחרות האינטנסיבית בין המוסדות השונים, אתה לא יכול שלא להציע לתלמידים "אקסטרות" נוספות, דוגמת שבתות אירוח או טיולים דו-שנתיים בתנאים גבוהים. אתה חייב להעמיד מדריכים לרשות התלמידים ולהרחיב את סגל ההוראה לר"מים ולסגני ר"מים, שמלווים את התלמידים מסביב לשעון. אותו הדבר גם לגבי האולפנות. אם הייתי מציע, ברשת שלי, תנאי חינוך בסיסיים - הייתי מאבד את מרבית התלמידים לטובת מוסדות חינוך אחרים הפועלים בציונות הדתית".

מנהל הרשת מסביר כי התחרות הצמודה בין המוסדות השונים מאלצת אותם להעלות בהדרגה, כמעט בתיאום, את היקף השירותים לתלמידים - שבא לידי ביטוי מיידי בשכר הלימוד. "אינני מבין למה ההורים מצפים", הוא תוהה, "שנציע לתלמידים שלהם טיולים ויחס אישי ומדריכים ופעילויות העשרה, אך לא נגבה מהם תשלום? משרד החינוך לא מוכן לממן את התוספות והבונוסים שאנחנו מעניקים לתלמידים - אז ההורים, שמהווים גורם מרכזי בכל התחרות הזאת, ישלמו בעצמם".

מצד שני מסביר שמואל בורקש, לשעבר מפקח בכיר בחינוך העל-תיכוני במנהל החינוך הדתי, כי "משרד החינוך כבר קבע תעריפי גג עבור תשלומי ההורים לישיבות ולאולפנות בחינוך הממלכתי דתי. אין שום סיבה שהורים ישלמו יותר. את המחאה יש להפנות כלפי המוסדות הספציפיים החורגים מהתקנות שקבע משרד החינוך".

בורקש מבהיר כי נהלי משרד החינוך מחייבים תשלומי הורים נוחים יותר מאלו הנגבים כיום על ידי חלק גדול ממוסדות החינוך בציונות הדתית. "בחוזר מנכ"ל שהוצא לאור לפני כשנתיים וחצי, נטען באופן מפורש כי מוסדות חינוך שאין בהם פנימייה, מחוייבים לגבות עד 5,000 שקלים לשנה מההורים - ולא יותר מכך", מבהיר בורקש. לטענתו, גם הסכום הזה אמור להיקבע מחדש, כל שנה, תוך שיתוף פעולה בין הנהלת בית הספר לבין ועד ההורים. "שני הגופים הללו אמורים להתכנס לפני כל פתיחת שנת לימודים, לקבוע במשותף את גובה שכר הלימוד ולפרסם אותו לכלל ההורים", הוא מציין.

הוא מציין כי במשרד החינוך נקבעה תקרת שכר גם לגבי מוסדות החינוך הדתיים המציעים פנימייה, בהיקף של 13,000 שקלים עבור הפנימייה ועוד סכום נוסף שלא יעלה על 5,000 שקלים, עבור תגבור לימודי הקודש. הוא מסביר כי הסכום נקבע מתוך חישוב של שעות התגבור בלימודי הקודש, המאפיינים את מוסדות החינוך הדתיים.

"מבחינת תקציב משרד החינוך, אין הבדל בין מוסד חילוני למוסד דתי. ההבדל נקבע בתוכנית הלימודים, כשמוסדות החינוך הדתיים מעבירים למעשה היקף של כ-34 שעות לימוד במקצועות הקודש, מבוקר עד ערב. השעות הללו אינן מתוקצבות על ידי משרד החינוך ועל כן ההורים צריכים לשאת בנטל התקציב, במידה והם מעוניינים לשלוח את ילדיהם למוסדות חינוך תורניים יותר", מציין בורקש ומבהיר כי "מי שרוצה חינוך תורני מקיף יותר - צריך לשלם. אין ברירה אחרת, שהרי מישהו צריך לשלם על היתרון הזה".

כמו כן מציין בורקש כי הישיבות והאולפנות רשאים לגבות תשלומים נוספים על חשבון ארוחות צהריים, הסעות לתלמידים או פעילויות העשרה כמו שבתות אירוח או טיולים ברחבי הארץ - אלא שהתשלומים הללו צריכים להיות מתואמים עם ועדי ההורים והם יוגדרו כ"תשלומי רשות". לטענתו, "הורה שלא מעוניין לשלם יותר מ-5,000 שקלים בשנה, עבור בית ספר שאיננו פנימייה, יכול לומר להנהלת בית הספר: 'אני לא מוכן לשלם יותר', ולדאוג לכך שהבן שלו יגיע עצמאית לישיבה או יביא איתו אוכל מהבית".

"מחאת ההורים צריכה לבוא לידי ביטוי בשטח. הורה שמרגיש כי בית הספר שלו גובה תשלום גבוה מכפי שנקבע באופן מפורש על ידי משרד החינוך, צריך לפנות למפקחים על בית הספר או למפקחים מטעם מנהל החינוך הדתי. אלו, על פי חוק, נדרשים להתמודד מול בית הספר ולהכריח אותו לעמוד בתשלומים שנקבעו מראש על פי חוזר המנכ"ל", מסכם בורקש. לטענתו, במהלך שנות פעילותו כמפקח, נדרשו בתי ספר רבים לעמוד מחדש בתנאי שכר הלימוד - וכי מעורבות ההורים בתהליך הינה קריטית כדי לסייע לפיקוח ולהוזיל את מחירי שכר הלימוד.