שי ניצן נבחר לתפקיד פרקליט המדינה

ועדת האיתור לתפקיד בחרה בניצן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לתפקידים מיוחדים, לכהן כפרקליט המדינה. מינויו יעבור לאישור הממשלה. בימין - זועמים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 19/11/13 09:06 טז בכסלו התשעד

שי ניצן נבחר לתפקיד פרקליט המדינה
צילום מסך, צילום: צילום מסך

שי ניצן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לתפקידים מיוחדים, נבחר היום (ג‘) לפנות בוקר לתפקיד פרקליט המדינה - כך קבעה ועדת האיתור לתפקיד. ההמלצה הועברה לשרת המשפטים ציפי לבני, שצפויה להעלות את מינויו של ניצן לאיושר הממשלה. במידה והמינוי יאושר, ניצן יחליף את פרקליט המדינה משה לדור, שכיהן בתפקיד בשש השנים האחרונות.

ניצן (53) הוא אב לחמישה, אחד המשפטנים המבריקים בישראל, שצמח במחלקת הבג“צים בפרקליטות המדינה וייצג את המדינה בשורה ארוכה של תיקים בנושאים ביטחוניים.

ניצן אמר לאחר ההודעה על בחירתו כי "תפקיד פרקליט המדינה הוא תפקיד גדול. אני מודע להיותו רציני וחשוב. עם זאת, צריך להמתין בסבלנות להודעת שרת המשפטים".

מתיחות עזה מול הימין בישראל

תקופת כהונתו של ניצן כמשנה לפרקליט המדינה התאפיינה במתיחות רבה מול הימין בישראל. תקופת כהונתו של ניצן התאפיינה בעיסוק מוגבר בענייני הסתה, מה שהפך אותו בעיני רבים ל"סדין האדום של המתנחלים" ולמי שעוסק רבות בענייניהם. כך למשל עמד ניצן מאחורי חקירות המשטרה שנפתחו בעקבות פרסום הספר "תורת המלך", לרבות מעצרם של הרבנים דב ליאור ויעקב יוסף, שנחשב לאירוע חריג שהסעיר רבבות.

החלטה נוספת שעוררה זעם בקרב המתיישבים, הייתה לפתוח בחקירה סביב "מכתב הרבנים" שנכתב על ידי כ-25 רבנים לאחר הטבח בישיבת מרכז הרב בשנת 2008. בתיק נחקרו עשרות רבנים וביניהם הרב דוד מאיר דרוקמן והרב שמואל אליהו.

לפני כשלוש שנים פורסם באינטרנט סרטון הסתה חמור נגד שי ניצן, הקורא לרצוח אותו, זאת בעקבות הוראתו של ניצן למשטרה לפתוח בחקירה פלילית בעבירה של הסתה לגזענות נגד שתי קבוצות ברשת החברתית פייסבוק, שכללו התבטאויות גזעניות נגד ערבים. בשל פרסום הסרטון, הוצמדה לניצן אבטחה צמודה.

בן גביר: יום שחור למערכת המשפט

ח“כ משה פייגלין טען היום כי ”איש שמאל קיצוני שבקיצוניים, אדם שניצל את תפקידו הציבורי בכדי לקדם אג'נדה פוליטית מובהקת ונטל לעצמו עוד ועוד סמכויות בניגוד לחוק - מונה כפרקליט המדינה“. לדברי פייגלין, ניצן הוא ”יורשה של טליה ששון במחלקה הפוליטית המכונה "המחלקה לתפקידים מיוחדים" - קובר עכשיו סופית את היסוד החשוב ביותר של כל מערכת צדק - את אמון הציבור“.

”שוב הוכח כי המערכת אינה מסוגלת לרפא את עצמה והיא קוברת את החשוב שביסודות המדינה - את יכולתה לדון את תושביה. על חברי הכנסת להתעשת, להעביר את בחירת השופטים וראשי המערכת לידי נציגי הציבור, להשיב את אמון הציבור במערכת ולהציל עבור כולנו את מערכת המשפט הישראלית“, הוסיף פייגלין.

עו"ד איתמר בן גביר התייחס למינויו של ניצן ואמר כי המינוי הוא ”יום שחור למערכת המשפט. לא נשכח לניצן איך רדף והתנכל לאנשי ימין, עמד מאחורי הבקשות לעצור נערים ונערות בתקופת ההתנתקות עד לתום ההליכים רק בשל חסימת כבישים, הקים צוות מיוחד נגד ההתיישבות ופעל בצורה מפלה וחסרת שוויון. המינוי רק יגביר את חוסר האמון במערכת המשפט והצדק של מדינת ישראל“.