שיתוף פעולה ראשון בין "צהר" לש"ס

על אף המתיחות בין ארגון הרבנים לבין הסיעה החרדית, קידמו השניים הצעת חוק משותפת אשר תשים קץ להחמרת היתר בקריטריונים של משרד הפנים לקביעת יהדותם של עולים חדשים

חדשות כיפה אורי פולק 25/01/12 18:34 א בשבט התשעב

שיתוף פעולה ראשון בין "צהר" לש"ס
ארמדיל, צילום: ארמדיל

הצעת חוק שיזם ארגון רבני "צהר" בשיתוף סיעת ש"ס, עברה היום (ד') בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, במהלך ראשון מסוגו בו הארגון משתף פעולה עם הסיעה החרדית. החוק החדש ישים קץ למציאות בה פקידי משרד הפנים יותר מחמירים ושמרנים בקריטריונים לקביעת יהדות מבתי הדין הרבניים.

הצעת החוק המשותפת עברה על אף המתיחות בין ארגון הרבנים לבין סיעת ש"ס, על רקע מיזם הנישואין של הארגון והניסיונות לסגירתו על ידי השר לשירותי דת, יעקב מרגי, איש ש"ס.

על פי החוק, משרד הפנים יחוייב להכיר בפסקי דין של בתי דין רבניים שקבעו, על פי בירורים, אם האדם שבא לפני הם יהודי. נכון להיום, לא בהכרח שמי שהוכר הלכתית כיהודי, גם יירשם כיהודי במרשם האוכלוסין הישראלי, זאת מפני שעל פי החוק הקיים מסרב מרשם האוכלוסין להכיר ביהדותו של מי שלא נכנס לישראל כיהודי.                                             

ב"צהר" מציינים כי על פי הנתונים המצויים בידיהם, כ-4,000 ישראלים פונים מדי שנה לבירור יהדותם בבתי דין רבניים, זאת בדרך כלל במסגרת תהליכי רישום נישואין, המחייבים זאת כחוק. לטענת ארגון הרבנים מדובר ב"מצב אבסורדי" בו עולים חדשים, שגדלו כיהודים ונישאו כיהודים לבן זוג יהודי-ישראלי, מוגדרים במשרד הפנים כ"חסרי דת", כמו גם ילדיהם. כדי להירשם כיהודי, נדרשים אותם עולים לעבור גיור מחודש בישראל, דרישה שאפילו רבנים חרדים לא מעלים על הדעת.

על פי התיקון לחוק, רק בית המשפט ובתי הדין הרבניים מוסמכים לשנות את יהדותו של אדם. במידה ותתקבל היוזמה על ידי מליאת הכנסת, הרי שתשתנה המציאות הנוכחית המאלצת יהודים רבים להירשם כ"חסרי דת", יחד עם בניהם ובנותיהם, על אף שבית דין הלכתי פסק אחרת.