שינוי בתקציב המועצות הדתיות: הפריפריה תשלם פחות, המרכז יותר

הממשלה אישרה את הצעתו של הרב בן דהן, לפיה ישונה אופן חלוקת תקציבי המועצות הדתיות: רשויות מקומיות חלשות ישלמו רק כ-25% מתקציב המועצה - השאר יושלם על ידי המשרד לשירותי דת

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 20/10/13 12:13 טז בחשון התשעד

שינוי בתקציב המועצות הדתיות: הפריפריה תשלם פחות, המרכז יותר
יחצ, צילום: יחצ

הממשלה אישרה היום (א‘) החלטה שהגיש סגן השר, הרב אלי בן דהן, שמשנה את אופן תקצוב המועצות הדתיות לתקצוב חברתי.

כיום, בלמעלה מ- 130 רשויות מקומיות, קיימות מועצות דתיות שמהוות את הזרוע המבצעת של המשרד לשירותי דת ומספקות שירותי דת ברחבי הארץ. ברירת המחדל של מימון המעצה הדתית ולמעשה שירותי הדת בכל רשות מקומית הוא 60:40- הממשלה משלמת 40% מתקציב המועצה הדתית והרשות המקומית משלמת 60%.

כאשר רשות מקומית היא רשות מקומית חלשה, שאיתנותה הכלכלית נמוכה ונמצאת בקשיים כלכליים, הכסף אינו מועבר למועצה הדתית, מה שגורם להלנת שכר העובדים במועצות הדתיות ופגיעה במתן שירותי הדת.

כדי לצמצם משמעותית את הסיכוי שמצב מעין זה יקרה, החליט סגן השר הרב בן דהן, לשנות את אופן חלוקת העוגה התקציבית, לחלוקה חברתית יותר. רשויות מקומיות חלשות (כמו אופקים, שדרות נתיבות) ישלמו רק כ- 25% מתקציב המועצה הדתית והמשרד לשירותי דת 75% ואילו רשויות מקומיות חזקות (כמו חיפה ותל אביב) ישלמו עד 75% מתקציב המועצה הדתית והמשרד לשירותי דת ישלם כ- 25%.

"תוך הקטנת הסיכון שחלק מהתקציב לא יועבר למועצה הדתית על ידי הרשות המקומית בגלל חוסר יכולת כלכלית... הנטל בחלוקת התקציב בין הממשלה והרשות המקומית ישתנה ביחס לכל מועצה בהתחשב בתבחינים שונים ובין היתר באיתנותה הפיננסית של הרשות המקומית", נכתב בהצעת החוק. לא מדובר על הגדלת העוגה התקציבית, אלא חלוקתה מחדש, באופן צודק יותר.

סגן השר בן דהן בירך על אישורה של ההחלטה ואמר כי הוא ”שמח שהממשלה אישרה את הצעתי לתקן את אופן מימון המועצות הדתיות ברחבי הארץ, כך שאזרחיה של מדינת ישראל, בין אם הם מתגוררים בפריפריה או במרכז הארץ, יוכלו לקבל שירותי דת טובים. חלוקה חברתית אפשר לבצע גם בתחום שירותי הדת“.