שיטת "המקל והגזר" של המתנחלים מול העיתונאים

"תם עידן המתנחל הפראייר", אומר יוסי דגן, מי שמוביל מדיניות תקיפה של הגשת תביעות דיבה נגד עיתונאים המסקרים באופן שלילי את ההתיישבות. מי כבר נתבע - ומי שילם?

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 10/02/13 11:47 ל בשבט התשעג

שיטת "המקל והגזר" של המתנחלים מול העיתונאים
המועצה האזורית שומרון, צילום: המועצה האזורית שומרון

זה התחיל מכמה תגובות משפטיות והפך לשיטה, במסגרתה המתנחלים מאיימים ומגישים תביעות דיבה נגד עיתונאים בכירים המתייחסים באופן שלילי להתיישבות ביהודה ושומרון. את רוב התביעות מגיש ועד מתיישבי השומרון באמצעות היועץ המשפטי שלו עו"ד דורון ניר-צבי, ואילו תביעות נוספות מוגשות על ידי המועצה האזורית שומרון באמצעות עו"ד נדב העצני.

מדובר בשיטת פעולה אותה מובילה בשנים האחרונות המועצה האזורית שומרון, באמצעות יוסי דגן, סגן ראש המועצה גרשון מסיקה. בכתבה שהתפרסמה בסוף השבוע האחרון ב“מקור ראשון“, נסקרו תביעות לשון הרע והתרעות לפני תביעה שהוצאו לעיתונאים ובכירי שמאל רבים, לאחר שאלו הכפישו את ההתיישבות, תביעות שגרמו לעיתונאים המשמיצים לשלם פיצויים כספיים למתיישבים מהשומרון או להתנצל בפניהם בכלי התקשורת.

בין השאר נאלצו להתנצל בתקשורת העיתונאים רזי ברקאי (גלי צה"ל) בפני תושבי כפר תפוח, עקיבא אלדר (הארץ) בפני תושבי שכונת "אלמתן" בישוב מעלה שומרון, יעל פז מלמד (מעריב) בפני תושבי יצהר. כמו כן נאלץ ראש עירית חיפה יונה יהב לשגר התנצלות ואילו מזכ"ל "שלום עכשיו" לשעבר יריב אופנהיימר נאלץ לפרסם הבהרה בולטת באתר הארגון במשך תקופה ארוכה. כמו כן, שילמה "שלום עכשיו" 23,000 שקלים לישוב רבבה ועיתונאית "הארץ" נרי ליבנה 'זכתה' לפסיקה כי עליה לשלם 224,000 שקלים לתושבים מהישוב איתמר.

עקיבא אלדר, לשעבר עיתונאי ”הארץ“ ואחד הפובליציסטים הבכירים המזוהה עם השמאל, התייחס בסוף השבוע להתנהלות המתנחלים בנושא ואמר כי היא "יעילה, שיטתית ומרתיעה". אלדר ציין כי ”הם סימנו אותי... הם חרוצים והם עושים את העבודה שלהם בצורה מאוד יעילה ושיטתית. גם אם הם לא זוכים, זו מלחמת התשה. זו הטרדה מתמשכת, וגם כשאין להם ’קייס‘ הם יודעים איך לבזבז לך את הזמן עם תביעות ועתירות והסברים ארוכים. יש כאן בהחלט הרתעה כלפי אלו שעוסקים במתנחלים. אפילו בתת ההכרה. אחרי שהם הצליחו להטריד מישהו הוא חושב שאולי מוטב לו למצוא תחום אחר לעסוק בו".

יוסי דגן הביע שביעות רצון מהדברים ואמר כי "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, וכל אחד יכול למתוח ביקורת, ואף ביקורת חריפה. אנחנו בסך הכך מבקשים שידברו אמת. שיבדקו בגוגל לפני שהם משמיצים. חלק גדול מאנשי התקשורת הם הגונים ואנו בשומרון עובדים מולם ואיתם בשמחה. כלפי אלו הלא הגונים והמכפישים, עברנו ממגננה להתקפה. על כל הכפשה תבוא תגובה, על כל השמצה תבוא תביעה. עידן המתנחל הפראייר תם".

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה הסביר את השיטה: "360,000 האזרחים תושבי יהודה ושומרון אינם האסקופה הנדרסת של עיתונאים ופוליטיקאים מהשמאל הקיצוני. הם זכאים לשם טוב ולכך שלא יכפישו אותם, כמתחייב בחוק. אנו נעמוד על זכות זו בתוקף ונעצור את מסע הדה-לגיטימציה השקרית של גורמים מהשמאל הקיצוני כנגד ההתיישבות בפרט וצה"ל ומדינת ישראל בכלל".