"שטרן מתיימר לקבל הכרעה הלכתית במקום הרבנים"

גורם בכיר ברבנות הראשית זועם בשיחה עם 'כיפה' על אישור חוק כשרות ביום חול, המאפשר לעסקים שאינם שומרי שבת לקבל תעודת כשרות ביום חול. "הצעת החוק של שטרן מתיימרת לקבל הכרעה הלכתית במקום הרבנים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/07/14 14:59 טז בתמוז התשעד

"שטרן מתיימר לקבל הכרעה הלכתית במקום הרבנים"
Radu Bercan / Shutterstock.com, צילום: Radu Bercan / Shutterstock.com

הצעת החוק של אלעזר שטרן שאושרה היום בוועדת השרים לענייני חקיקה, ואשר מבקשת לאפשר לעסקים שאינם שומרי שבת לקבל תעודת כשרות ביום חול, מעוררת סערה.

גורם בכיר ברבנות הראשית אמרו ל'כיפה' בתגובה לאישור הצעת החוק כי "הצעת החוק של שטרן אינה מסתכמת בכך שהיא מתיימרת להכריח את הרבנות להציג ככשר מזון שאינו כזה, אלא גם מתיימרת לקבל הכרעה הלכתית במקום הרבנים".

"החוק בנוסחו הנוכחי מאפשר לרבנויות מקומיות את החופש לפעול על פי ההלכה, ובכך להבטיח שמזון המוגדר כשר הוא אכן כשר", הוא מוסיף. “מזון שבושל בשבת אינו כשר על פי ההלכה".

כתבות נוספות בכיפה

- השרים אישרו: תעודת כשרות לימי חול לעסקים הפתוחים בשבת

- רבנים למשפחת אבו חדיר: אנו בושים ונכלמים. אין שום הצדקה למעשי זוועה

- מפעים: באמצע אימונים ליליים לקראת כניסה לעזה עצר מפקד גדוד 101 וביצע סיום מסכת

עוד טוען הגורם כי שטרן מפיץ עובדות לא נכונות בדבר החוק הנוכחי. על פי הסברים שמפיץ שטרן נטען כי בנוסף לדיני הכשרות נשקלים שיקולים אשר אינם קשורים למזון כולל הצגות ומופעים לא צנועים. “ההערה לגבי מופעים שאינם צנועים רלוונטית לגבי בג"צ מלפני 25 שנה", מבהיר הגורם. "מאז כל הרבנויות המקומיות מקבלות החלטות לפי שיקולים הלכתיים בלבד וכל אימת שמתעורר ספק מקבלים רבנים ייעוץ משפטי”.

כזכור, הבוקר (ב') אישרו בוועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק של חבר הכנסת אלעזר שטרן בנוגע לכשרות ביום חול לעסקים הפתוחים בשבת. על פי הצעת החוק תעודת ההכשר תינתן לבית העסק בהתחשב אך ורק במידת כשרותו של המזון. תיקון זה נובע, בין היתר, מרוח פסיקתו של בית המשפט העליון אשר קבע כי החלטות מועצת הרבנות הראשית להתנות בתנאים שאינם שייכים לדיני כשרות המזון את מתן תעודת הכשרות התבססו על שיקולים שאינם בגדר הסמכות המוקנית להם בחוק.

לגבי פתיחת בתי האוכל ביום שבת, מוצעים סייגים הלכתיים שונים, לרבות שימוש בכלים נפרדים לימי החול וליום השבת, אשר מאפשרים לעסקים לקבל תעודת הכשר לימי החול בלבד. סייגים אלו מקובלים כיום ברשויות מקומיות בצפון הארץ וקיבלו אסמכתא מרבנים במקום.