שטרן: חוק השבת החדש ישמור על אופייה היהודי של מדינת ישראל

האם חוק השבת החדש, שמבקש לאפשר פתיחת מתנ"סים, מסעדות ובתי קפה שבעה ימים בשבוע טוב לשבת? כך לפחות טוען ח"כ שטרן. "הצעת החוק מחזקת את ייחודה של השבת בציבוריות הישראלית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/09/14 17:01 טו באלול התשעד

שטרן: חוק השבת החדש ישמור על אופייה היהודי של מדינת ישראל
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"השבת היא מתנה שקיבל העם היהודי מהקדוש ברוך הוא. הניכור כלפי הערכים היהודיים מחד גיסא וההתעלמות מהגוונים השונים של החברה הישראלית מאידך גיסא גורמים לפער הולך וגדל בין הישראליות ליהדות", כך אומר חבר הכנסת אלעזר שטרן בהתייחסו לחוק 'השבת במרחב הציבורי' אותו יניח על שולחן הכנסת עם פתיחת מושב החורף. ההצעה, שהוגשה יחד עם ח"כ רות קלדרון, מבוססת על אמנת גביזון מדן. על פי הצעת החוק יפתחו מתנ"סים, בתי קפה ומסעדות בשבת יחד עם הרחבת התחבורה הציבורית על מנת להפוך את השבת ליום של תרבות. עם זאת, רבים מתנגדים למהלך מכיוון שבפועל הוא מרחיב את חילול השבת ומפר ברגל גסה את הסטטוס קוו.

"ההצעה שאותה מתכוונים להגיש מחזקת את ייחודה של השבת בציבוריות הישראלית תוך התמודדות אמיתית עם הרצון לשמור על אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ושמירה על אופייה הדמוקרטי של המדינה", אומר שטרן.

על פי פירוט הצעת החוק לא תותר באופן עקרוני פעילות תעשייה ומסחר בשבת, למעט מוסדות דוגמת בתי מלון. יחד עם זאת יתאפשר לרשות המקומית לאפשר הפעלת מרכולים ובתי מרקחת במתכונת מצומצמת ובאישורו של שר הפנים. בנוסף, פעילות בילוי, בידור, תרבות ורוח וכן תחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת תהיה פתוחה בשבת. אופן הפעילות, המיקום והשעות ייקבעו בהחלטת הרשות המקומית. בנוסף, תאפשר סגירת כבישים ביישובים ושכונות בשבת כל ידי שר התחבורה במידה ורוב תושבי האזור מעוניינים בכך.

יוזמי ההצעה, שטרן וקלדרון, מציינים כי המטרה היא לפתוח את המרכזים הקהילתיים לכל הציבור, בדומה לבתי הכנסת שמשמשים את הציבור הדתי. "החוק יאפשר מעבר מצריכה המונית לפעילויות פנאי מגוונות לכל האזרחים", הם מציינים.

"מאז קום המדינה לא היו כאן כללים ברורים לאופי של יום השבת", מבהיר שטרן ומדגיש כי הצעת החוק מגדירה לראשונה את השבת כיום שבתון - יום ללא תעשייה ומסחר.