שטרן: אני לא רוצה לפרק את הרבנות הראשית, אבל היא בדרך לפרק את עצמה

שדולת "עם, דת ומדינה" דנה היום בסירובה של הרבנות הראשית להכיר ברבנים אורתודוכסים מובילים מארה"ב. הח"כים קראו לרבנים למנוע את הקרע עם יהדות ארה"ב

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 13/11/13 14:13 י בכסלו התשעד

שטרן: אני לא רוצה לפרק את הרבנות הראשית, אבל היא בדרך לפרק את עצמה

שדולת "עם, דת ומדינה“, התכנסה לדון בסוגיית סירובה של הרבנות הראשית לישראל להכיר ברבנים אורתודוכסיים מקהילות מוכרות בארה"ב לשם מתן אישורי יהדות לזוגות, בני קהילתם, המבקשים להינשא בישראל.

במדינת ישראל נדרש כל המבקש להירשם לנישואין כדת משה וישראל להוכיח את יהדותו כתנאי מקדים לרישום. עבור אזרחים שהוריהם התחתנו בארץ - כל שעליהם לעשות הוא להציג כתובה או תעודת נישואין של הוריהם וזו משמשת הוכחה ליהדותם. עולים (חדשים וותיקים), גרים ומי שהוריו התחתנו בחו"ל נדרשים להביא מסמכים שיהוו עדות ליהדותם, בדרך כלל מכתב אישור מרב הקהילה אליה השתייכו בחו"ל.

לדברי ח"כ אלעזר שטרן, יו"ר השדולה: "על אף חילוקי הדעות בין היושבים כאן, מה שמשותף לכולנו הוא ההבנה שהמצב הנוכחי וההתנהגות של מדינת ישראל בעזרת המוסדות שלה מרחיקה את היהדות ומצמצמת את העם היהודי בארץ ובתפוצות".

"אנחנו באנו לכנסת הזו מתוך אמונה שמדינת ישראל היא מדינה יהודית-דמוקרטית, לא רק יהודית ולא רק דמוקרטית, כך שלפעמים יש מחיר - לפעמים היהדות צריכה לקוד קידה לדמוקרטיה ולפעמים הדמוקרטיה צריכה לקוד קידה ליהדות", הוסיף שטרן.

שרת המשפטים ציפי ליבני שהשתתפה בשדולה אמרה, כי "אנו מתחילים תהליך של חיבור בינינו לבין יהדות התפוצות בעזרת חקיקה של חוקים שנועדו לחזק את מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".

ח"כ עליזה לביא הוסיפה כי "בכל פעם ישנה החרפה של התנאים ומה שהיום מותר מחר יהיה אסור. אין כללים ברורים, אין נהלים ברורים ואנשים נמצאים בחוסר וודאות ולכן עלינו כמחוקקים לבוא ולקדם חוקים שיגבשו נהלים ברורים. כל עוד הרבנות הראשית ממשיכה לדחוק אוכלוסיות שלמות אל מחוץ למחנה, מה הפלא שאנשים מחפשים אלטרנטיבות לרבנות?".

הרב ד“ר שאול פרבר, העומד בראש עמותת ”עתים“, אמר בדיון כי "עד היום ידענו שהנושא של אישור יהדות ליהודי רוסיה הוא מורכב, בצל השנים הקשות שעברו עליהם תחת המשטר הקומוניסטי. עכשיו גם ביהדות ארה"ב מטילים ספק, אלא שכאן מדובר בקהילות מפוארות ומשגשגות כבר עשרות שנים, שהעומדים בראשן הם תלמידי חכמים ידועים".

"חייבים להבין שזה גורם לקרע עצום בין ישראל ליהדות ארה"ב. יהודים שעבורם ישראל היא הבית של העם היהודי, מגלים שהמדינה למעשה לא מכירה ביהדותם. לא יעלה על הדעת שרב בפתח תקווה לא יכיר ברב מוביל בארה"ב כיון שהוא מעט יותר ליברלי או שהביע עמדה מנוגדת לשלו", טען הרב פרבר.