שטבון על חוקת בנט: מפלגות של איש אחד קורסות

ח"כ יוני שטבון מבהיר בראיון ל´כיפה´ כי מבחינתו המלחמה על החוקה היא מלחמה על ערכים. "חייבים מפלגה שתשמור על הזהות היהודית". על הטענות כי יתמודד מול בנט: "לא על סדר היום שלי כרגע"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/09/14 20:58 ט באלול התשעד

שטבון על חוקת בנט: מפלגות של איש אחד קורסות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"המשמעות של חוקת בנט היא סוף המפלגה הדתית לאומית". את המשפט הזה אומר חבר הכנסת יוני שטבון כמעט בכל הזדמנות בשבועות האחרונים, מאז פתח באופן רשמי במלחמה נגד החוקה החדשה של הבית היהודי, ובראיון ל'כיפה' הוא מבהיר זאת פעם נוספת. "הצהרת הכוונות הברורה של המפלגה אומרת שהכוונה היא להוביל את המפלגה, שבסיסה הציונות הדתית, למפלגת הליכוד ב'".

"כשבנט בנה חוקה שאפשר לממש מדובר היה בקו אדום מבחינתי", הוא אומר. "עד עכשיו כל אחד היה יכול לקבוע והרעיון היה שהציבור יתווה את הכיוון. ברגע שבנט לקח את השליטה לידיו החוקה הפכה מלגיטימית לבעייתית ביותר. החוקה היום היא תשתית להחלפת פני המפלגה לחלוטין, ואסור שזה יקרה. צריך מפלגה שתשמור על הזהות הציונית דתית".

"מפלגות של איש אחד קורסות. מפלגה כמו קדימה, כמו שינוי, יש עתיד, הן קורסות. אומנם זה נראה טוב בהתחלה אבל במבחן הזמן המפלגות האלו לא נשארות בשטח. צריך לקחת אחריות ולהסתכל קדימה. לא להתלהב מרגע נתון. אפשר לראות כיצד מפלגות כמו העבודה, כמו הליכוד, מתקיימות לאורך זמן עם פריימריז. מפלגה של איש אחד תקרוס ובמקרה שלנו מדובר במפלגה היחידה ששומרת על הציונות הדתית בכנסת".

בדומה לבנט, אומר שטבון כי המלחמה היא על הערכים, אך מבחינתו הערכים צריכים לבוא לפני ההנהגה, ורק בעזרת הערכים ההנהגה תגיע לידי הציונות הדתית. "לאורך זמן אלו ששומרים על הערכים שלהם מקבלים את הכוח. אנשים מחפשים בית, ואם נפנה לכיוון ימני ליברלי נזניח אותם. הייתי פעם בטבריה ובאה אלי בחורה לא דתיה שאמרה שבברית עם יאיר לפיד פגענו בעולם התורה. למרות שהיא לא הייתה דתיה באינסטינקטים שלה היא רצתה שנהיה מי שאנחנו".

"הכיוון שהמפלגה לוקחת אותנו הופכת אותנו לליכוד. אין היום מי שישמור על הזהות היהודית של המדינה. החרדים נישתיים, החילונים מושכים לכיוון נאו ליברלי ואנחנו האחרונים שנשארנו ושמגינים על הערכים".

הטענות העקשות לפיהן אתה מתכוון להתמודד מול בנט על תפקיד יו"ר המפלגה נכונות?

"אני לא עוסק בניסיונות להתמודד מול בנט. יש לא מעט רבנים ופעילים בשטח שאומרים לי לרוץ אבל אני לא נמצא שם. וודאי שאני מרגיש שיש צורך לגבש מחנה אידיאולוגי על מנת להילחם בחוקה הזו, אבל הדיון בין הצדדים הוא טוב והוא חלק מהדמוקרטיה".

אם החוקה תעבור תעזוב את המפלגה?

"אני לא עוזב את המפלגה. אני בתוך הבית שלי ולא עוזב אותו. דברים משתנים בפוליטיקה אבל אני נלחם בתוך הבית היהודי. עם זאת ברור לי שביום אחרי החוקה המציאות הפוליטית במפלגה תשתנה".

בוא נהיה ראלים, בנט יעביר את החוקה ביום רביעי?

"אני רואה מודעות של ראשי סניפים שחתומים עליהם ככאלו שתומכים בחוקה. כמעט חצי מהם מספרים לי שדיברו איתם אישית ולחצו עליהם כדי שיחתמו על ההצהרות הללו. אומנם יש חברי מרכז שיצביעו נגד החוקה גם בהצבעה גלויה, אבל בהצבעה כזו אנשים חוששים ומרגישים לחצים מכיוון המפלגה. ברור לי שחברי המרכז לא רוצים להתאבד פוליטית ואני מבין את זה. בהצבעה חשאית ננצח. בהצבעה גלויה אצטרך לעמוד בחזית ולהילחם".