שוטר יועמד לדין בשל התזת גז על מתיישבים

המחלקה לחקירות שוטרים החליטה להעמיד לדין משמעתי שוטר יס"מ שהתיז גז "מטווח אפס" לפניהם של מפגינים במהלך פינוי בשומרון

חדשות כיפה אורי פולק 11/05/11 00:00 ז באייר התשעא

שוטר יועמד לדין בשל התזת גז על מתיישבים
ועד מתיישבי השומרון, צילום: ועד מתיישבי השומרון

המחלקה לחקירות שוטרים החליטה היום (ד') להעמיד לדין משמעתי שוטר מיס"מ ש"י, שלפני כשנה התיז גז מ"טווח אפס" אל תוך פניהם של מפגינים פסיביים בישוב יצהר שבשומרון.

השוטר יועמד לדין בשל תלונה שהוגשה בעניין אירוע בו קיימו המתיישבים מאבק נגד הקפאת הבניה ביהודה ושומרון. במהלך האירוע, פקחי המנהל האזרחי החליטו להחרים טרקטור שעסק בעבודות בניה של בית פרטי בישוב, ולעצור את נהג הטרקטור. סביב המעצר הבלתי מוצדק נוצרה התקהלות והתנגדות של התושבים, אשר במסגרתה התקרבו השוטרים אל שני מפגינים ששכבו על הקרקע באופן פסיבי לחלוטין, והתיזו גז לתוך פניהם, מטווח אפס.

יהודה ליבמן, אחד המפגינים, נפגע באופן שנזקק לאשפוז בבית חולים. התזת הגז אל תוך פניו של המפגין השני - אריאל בן שטרית - תועדה בסרט וידאו.

בתלונה שהוגשה למח"ש ע"י ארגון זכויות האדם ביש"ע, הודגש כי ככלל המפגינים באירוע לא הפעילו אלימות, לא סיכנו איש, וניתן היה לפנותם מהמקום ללא כל שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. לפיכך אסור היה להפעיל כלפיהם גז, ודאי שלא מטווח אפס כפי שנעשה. לתלונה אף צורפה תשובתו של השר לביטחון פנים לשאילתא של חה"כ חיים אמסלם, תשובה המוכיחה כי לפי נהלי המשטרה, השימוש בגז בתנאים אלה - אסור לחלוטין.

"מאז חולקו מיכלי הגז לשוטרי יס"מ ש"י, הפכה התופעה של התזת גז שלא כדין אל תוך פניהם של מפגינים ל"מכת מדינה" ממש", מספרת אורית סטרוק, יו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע. סטרוק הביעה תקווה כי "ההחלטה הראשונה להעמיד שוטר לדין על מעשה חמור זה - תייצר את ההרתעה הנדרשת ותביא להפסקת התופעה".