שוויון בנטל? שני תקני שירות לאומי לבנים אושרו לתאטרון אספקלריא

שני תקני שירות לאומי אושרו לאחרונה לבנים בתאטרון אספקלריא. על רקע טענות כי מדובר בתקנים שיחסרו בחינוך או במערכת הבריאות טוען חגי לובר "יש זלזול מובנה בשיח הדתי בנושא התרבות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/03/14 10:32 כד באדר ב'

שוויון בנטל? שני תקני שירות לאומי לבנים אושרו לתאטרון אספקלריא
יחצ, צילום: יחצ

שני תקני שירות לאומי אושרו לאחרונה לתאטרון אספקלריא, המתמחה בתאטרון יהודי, על ידי מנכ"ל השירות האזרחי שר-שלום ג'רבי. בניגוד למקובל שני התקנים הינם של בנים ולא של בנות.

בשנים האחרונות עולה הצורך בהקצאת תקני שירות לאומי לצעירים שאינם מסוגלים לשרת בצבא אך עד עתה תקנים אלו הוקצו למוסדות חינוך שונים, למערכת החינוך ואף במקרים מסויימים למשטרה ולמערכת הביטחון. לאחרונה, בצעד שנוי במחלוקת, הוקצו לתאטרון אספקלריא שני תקנים נוספים לשירות של בנים בבית הספר למשחק ולתאטרון. בעוד גורמים במערכת השירות הלאומי מצביעים כי כל תקן שירות לאומי שנמסר לתחום התרבות, חסר במערכת הבריאות והחינוך, טוען חגי לובר, מנכ"ל אספקלריא, כי לא רק שיש צורך בתקני שירות לאומי בתיאטרון, הדבר חשוב לא פחות מאשר חינוך או תרבות.

"יש זלזול מובנה בשיח הדתי בכל הנושא של תרבות", מאשים לובר בראיון ל'כיפה' בתגובה לשאלה האם התקנים לא מתבזבזים כשהם הולכים לתחום התרבות. "הציבור הציוני דתי חייב להבין שיש בתרבות ערך לא פחות מבריאות או חינוך. אם ברור שצריך מתנדבים לתחום הבריאות חייבים לדעת שתרבות הוא תחום לא פחות חשוב".

לובר מאשים את 'הבית היהודי' כי אינו עושה די על מנת לתמוך בתרבות היהודית ואומר "התרבות תופסת אולי את המקום העשירי במפלגה. תרבות צריכה להיות יעד ערכי ולגיטימי ולכן הוא דורש התנדבות והשקעה. יש כאן מאבק על התודעה ולשמחתי הזלזול המובנה הולך ויורד. אנחנו נלחמים כבר שנים בתובנות המוטעות בנושא התרבות. הפניה נעשית לאנשים שקיבלו פטור מהצבא, רוצים להשפיע ומבינים שההשפעה מגיעה מהתרבות לא פחות מהחינוך".

לתוקפים את השירות של הגברים באספקלריא הוא מבהיר כי מדובר בשירות של שנתיים וטוען כי שירות הבנים כבר קיים, והם רק נותנים לגיטימציה לנושא מהכיוון התרבותי. "הציבור הדתי הפקיר את החזית התרבותית", הוא שב ומאשים. "צריך אפליה מתקנת מכיוון שהנושא הוזנח במשך שנים. ככל שהציבור יותר דתי הוא רואה בתרבות עיסוק מבוזבז ואת הסטיגמה הזו אנו מנסים לשנות. כל מי שמתאים יתקבל, דתי, חרדי ואפילו כאלו שאינם דתיים אך מחוברים ליהדות".