שוב נשלל תקציבה של הישיבה ביצהר

חודש לאחר שהושבו התקציבים מהמדינה, נפסק שוב תקציבה של ישיבת "עוד יוסף חי", זאת בשל עמדותיהם האידיאולוגיות של רבני הישיבה

חדשות כיפה אורי פולק 17/05/11 00:00 יג באייר התשעא

חודש בלבד לאחר שהוחזר תקציבה השוטף של ישיבת "עוד יוסף חי" שביצהר, מפסיקה שוב המדינה לממן את הישיבה, זאת בשל עמדותיהם של ראש הישיבה, הרב יצחק שפירא וחלק מרבני הישיבה - החתומים על הספר "תורת המלך" המתיר הרג חפים מפשע במצבים מסוימים ובשל תמיכתם העקרונית בפעולות "תג מחיר".

מנהל הישיבה, איתמר פוזן, אמר הבוקר כי "מאחורי עצירת התקציב לישיבה עומד המשנה לפרקליט המדינה. והתקציב לא יחזור כל עוד משלמת הישיבה משכורת למחברי הספר 'תורת המלך', הרב יצחק שפירא והרב יוסי אליצור. לטענתו, "לא הייתה סיבה חוקית לעצירת התקציב".

בגלי צה"ל דווח הבוקר על מסמכים המעידים כי עצירת הכספים, הפעם, נובעת באופן ישיר מעמדותיהם האידיאולוגיות של רבני הישיבה. במסמך רשמי שהתפרסם על ידי משרד ראש הממשלה, בתגובה לבקשתו של ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה וח"כ אורי אריאל ("האיחוד הלאומי), נטען כי "המידע מצביע על קשר בין הפעילות לבין הישיבה" - כשהכוונה לפעולות "תג מחיר". במערכת הביטחון סבורים כי תלמידי הישיבה, בעידוד הרבנים, מעורבים בביצוע עבירות אלימות נגד פלסטינים ורכושם.

עורך הדין איציק בם, המייצג את הישיבה, טוען כי הפסקת התקציבים - איננה חוקית. "משרד המשפטים הנחה את משרד החינוך לעכב את התקציב, למרות שאין לו סמכות לעשות דבר כזה - זו החלטה של משרד החינוך בלבד ורק היועץ המשפטי לממשלה יכול לתת הנחיות כאלו. מישהו במשרד המשפטים עושה צחוק מעקרונות היסוד של המשפט המנהלי בישראל", אמר.

לדבריו, המדינה הפסיקה להעביר מאות אלפי שקלים לישיבה, בתחילה בטענה כי מדובר ב"ענישה חינוכית" בשל אי-עמידתה של הישיבה בביקורת שנערכה בה - ואולם התשלום האחרון שהועבר לישיבה ביצהר, הועבר עוד לפני ראש השנה". "העילה הרשמית לביטול התמיכה בעבר הייתה אי עמידה בביקורת שנערכה לגבי מצבת התלמידים, ולאחר שהליקויים תוקנו התמיכה הייתה אמורה לחזור", ציין עו"ד בם.

עו"ד בם סבור כי "כעת נראה שהסיבה האמיתית היא טענה שהנערים משתתפים בפעולות תג-מחיר, אבל זו לא דרך להתמודד עם עבריינות. עליהם להשיג ראיות ולהגיש כתבי אישום, הם לא יכולים לתת לנו תירוצים ולהפסיק את התקציב".