שוב אי סדר במבחנים לרבנות

נבחנים שנאלצו לשלם פעמיים על אותו מבחן, כאלו שלא קיבלו שובר השתתפות ונאלצו להישאר בבית ומחסור במקומות ישיבה במבחן עצמו. האדרלמוסיה חוגגת בבחינות ההסמכה לרבנות

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 30/03/14 17:45 כח באדר ב'

שוב אי סדר במבחנים לרבנות
comedy_nose-cc-by, צילום: comedy_nose-cc-by

גם הפעם חוסר סדר בבחינות לרבנות: ביום רביעי האחרון התקיימו בחינות הסמכה לתואר רבנות מטעם הרבנות הראשית לישראל והמשרד לשירותי דת בבנייני האומה בירושלים. עשרות נבחנים שנרשמו למבחן לא קיבלו שובר השתתפות בדואר, עשרות מאלו שכן קיבלו גילו כי לאחר ששילמו הם נצרכים לשלם בשנית סך הכל 650 שקל לבחינה.

עשרות הנבחנים שמילאו אחר הוראות הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת, ונרשמו כדין לבחינות ההסמכה לרבנות, לא קיבלו בדואר שובר ההשתתפות בבחינת ההסמכה. היו מהם שבשל כך, ועל אף לימוד שארך חודשים, נותרו בבית ולא נגשו לבחינה. לעומתם, היו גם מי שהחליטו בכל זאת להגיע לבחינה ועוררו מהומה בכניסה לבנייני האומה. רבים מנבחנים אלה טוענים כי פנו לרבנות הראשית ולמשרד לשירותי דת באמצעות שליחת מיילים ומכתבי פקס אולם לא זכו לתגובה, כמו כן, לא נענו במענה הטלפוני של מוקד הבחינות של הרבנות.

עוד התברר כי נבחנים אשר שילמו לא הורשו להיכנס לבחינה, מאחר והביאו עמם צילום של שובר התשלום ולא את השובר המקורי, דבר אשר התרחש בין היתר בהיעדר מערכת ממוחשבת מטעם הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת בכניסה לבחינות וחוסר האפשרות לבצע תשלום באינטרנט - חרף הבטחת המנכ"ל לשיפור טכנולוגי של שירותי הדת בישראל. אותם נבחנים נשלחו שוב לרשות הדואר לשלם בשנית 325 שקלים שהצטברו לכדי 650 שקלים לבחינה אחת. כל זאת לאחר שבמועד הבחינה האחרון העלו הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת את סכום התשלום לבחינה מסכום של 250 שקלים לסכום של 325 שקלים לבחינה.

מי שלבסוף הורשו להיכנס באיחור גילו כי לא נותרו מקומות ישיבה וכי על ספסלים ושולחנות המיועדים לנבחנים, מונחות מגבעות וחליפות רבות שלא הותירו לנבחנים מקום לשבת. לאחר שכמה מן הנבחנים פנו אל סדרני הבחינה נאמר להם כי עליהם לדאוג לעצמם למקום ישיבה ולהיבחן.

עוד באותו עניין, מועד הבחינות להסמכת כושר לדיינות, מבחן אליו לומדים מעל לשנה, בוטל מבלי לעדכן את הניגשים לבחינה לגבי מועד חלופי. בעבר דיווחנו על תלונות של נבחנים בבחינות ההסמכה לרבנות הטוענים כי הרבנות הראשית מתעכבת בהגשת ציונים מעבר ל-90 יום מיום הבחינה כפי שכתוב בנהלים. "מהפכה בשירותי הדת? לא במבחנים לרבנות", אמר ל'כיפה' אברך שנבחן השבוע.

תגובת הרבנות הראשית לישראל:

בעבר הייתה תופעה של כניסת נבחנים לבחינה מבלי ששילמו, ולכן התקבלה החלטה לבדוק באופן יסודי כי כל מי שנכנס לבחינה אכן שילם עבורה. לשם כך התייצבו בכניסה לבנייני האומה עובדות ועובדי מחלקת החשבות של המשרד לשירותי דת אשר בדקו את שוברי התשלום של כל מי שביקש להיבחן. מי שלא הציג שובר מקורי קיבל במקום שובר חדש והופנה לסניף הדואר הסמוך על מנת לשלם. סניף הדואר דווח מראש על גידול צפוי במספר הפונים בעקבות הבחינות, ובתיאום עם דואר ישראל תוגבר הסניף בנותני שירות על מנת לווסת את העומס. מי שנדרש, בעקבות בעיה בשובר, לשלם עבור הבחינה פעמיים, מוזמן לפנות בכתב למחלקת הבחינות בצירוף מספרי השוברים ששולמו, ופנייתו תיבדק.

לאחר תחילת הבחינות, עברו עובדי החשבות בין הנבחנים וחזרו ווידאו שכל הנבחנים שילמו עבור הזכות להיבחן.

מחלקת הבחינות ברבנות הראשית לישראל היא מחלקה הפועלת בתקציב סגור. כל כספי האגרות הנגבים מהנבחנים מממנים אך ורק את הוצאות הבחינה. כתוצאה מכך, נבחנים הנכנסים לבחינה בלי לשלם פוגעים בתפקוד המחלקה ומפילים נטל על חבריהם הנבחנים שמשלמים.

האיחורים בשליחת שוברי התשלום הם תוצאה של מעבר הרבנות ממשרד ראש הממשלה למשרד לשירותי דת, והמסקנות הנדרשות למניעת איחורים בשליחת השוברים בעתיד הוסקו. הטענות על שאלות שלא היו בחומר הלימודים ייבדקו. הבחינות ממועד כסלו נשלחו לבדיקה באיחור בעקבות איחור באישור התשלום לבוחנים.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il