"שבת היום" - מלחמות השבת באשדוד צפויות להחריף בקרוב

החלטת בית המשפט בנוגע לסגירת עסקים בשבת בעיר אשדוד צפויה להצית את מלחמות השבת בעיר ולהביא למאבק מחודש לסגירת העסקים הרבים שפתוחים בעיר בשבת

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 17/05/16 13:20 ט באייר התשעו

"שבת היום" - מלחמות השבת באשדוד צפויות להחריף בקרוב
פלאש 90, צילום: פלאש 90

סרטון ה"שבת היום" של הנער החרדי מאשדוד הפך מזמן לקאלט, הוא צולם סביב מחאות השבת של החרדים בעיר שצפויות להתעורר מחדש ואף להחריף בשל החלטת בית משפט השלום באשדוד שקבע כי על העירייה לסגור את כל העסקים בעיר בשבת על פי חוק העזר העירוני ולא להסתפק בסגירת 5 עסקים בלבד כפי שרצתה העירייה, כדי להוכיח לחרדים בעיר שהיא פועלת בתחום.

העירייה טענה מלכתחילה כי בשלב ראשון היא החליטה לבחון את מדיניותה החדשה על מרכולים ששטחם מעל 120 מ"ר הפועלים באזורי מגורים ומפעילים את עסקיהם בימי שבת ומועדי ישראל אך העסקים המדוברים פנו לבית המשפט והשופט קבע כי לא ניתן לסגור רק אותם וכי לא ניתן להפלות אותם משאר העסקים שפועלים בעיר בשבת.

בית המשפט טען כי ההחלטה לסגור עסקים בגודל של למעלה מ-120 מ"ר אינה סבירה שכן יוצא מצב לא תקין - בו עסק בגודל 140 מ"ר מקבל צו סגירה ואילו עסק סמוך אליו בגודל 100, נשאר פתוח כשבמקביל עסקים בסטאר סנטר בגודל של 5000 מ"ר לא מקבלים צו סגירה.

השופט יהודה לייבלין טען שלפי חוק העזר העירוני, העירייה אמורה לסגור בהדרגה את כל בתי העסק בשבת ללא יוצא מן הכלל (למעט בתי עינוגים) לכן עליה לפעול כנגד כולם או שלחלופין, עליה לשנות את החוק (עם כל הבעיות הקואליציוניות הכרוכות בכך...) כפי שבתל אביב פועלים. בנוסף, השופט הטיל על העירייה את הוצאות בית משפט בסך 20,000 ש"ח שישולמו לכל אחד ואחד מהנתבעים (ובסה"כ 100 אלף ש"ח).

פסק הדין של השופט צפוי להחריף את מלחמות השבת בעיר שכן החרדים ידרשו לפעול על פי המלצת בית המשפט ולסגור את כל העסקים בעיר על פי החוק ואילו החילונים ינסו לפעול לשינוי החוק העירוני ולהתיר לחלק מהעסקים לפעול בשבת.

כרגע המצב הוא שבעיר אשדוד פועלים מידי שבת כ-100 עסקים הפתוחים בשבתות. ראש העיר יחיאל לסרי, הבטיח בבחירות 2008 ובהזדמנויות נוספות כי יפעל לשמירת הסטטוס קוו הקיים ובפעולה זו הוא כבר הפר את הבטחתו ועורר את הסערה הפוליטית בעיר שצפויה להחמיר לאור פסק הדין החדש.