שבעה דיינים דתיים לאומיים ימונו לתפקידי אבות בתי הדין הרבניים

בלעדי: שבעה דיינים דתיים לאומיים ותיקים יקודמו לתפקידי אבות בתי הדין הרבניים. החשש: אם לא ימונו דיינים חדשים ביום חמישי קידומם יתעכב בחודשים רבים. "צריך להחליט האם חוזרים למלחמת הכל או כלום, או מתגמשים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/09/15 09:56 כה באלול התשעה

שבעה דיינים דתיים לאומיים ימונו לתפקידי אבות בתי הדין הרבניים
shutterstock, צילום: shutterstock

ביום חמישי הקרוב צפויה הועדה למינוי דיינים להתכנס לראשונה מזה זמן רב ולאשר מינויים של 24 דיינים לבתי הדין האזוריים מתוך 74 מועמדים, וכן לבחור 7 דיינים לבית הדין הגדול מתוך 19 מועמדים. אם אכן הועדה תגיע להסכמות ויוחלט על מינוי הדיינים אז צפויה הציונות הדתית לחיזוק משמעותי במערכת בתי הדין הרבניים וזאת כתוצאה מסבב מינויים נוסף לתפקיד היוקרתי של אבות בתי הדין האזוריים.

בשל מחלוקות פוליטיות וחוסר היכולת להגיע להסכמה לגבי זהות הדיינים, במשך שנים ארוכות לא מונו דיינים חדשים לבית הדין הגדול ולבתי הדין האזוריים. מעבר למינוי הדיינים שיקלו על העומס שהלך וגדל, יתקיים סבב מינויים נוסף בתוך בית הדין, שהנהנים הגדולים ממנו יהיו שבעה נציגי הציונות הדתית שצפויים לזכות בתפקידי אבות בתי הדין ברחבי הארץ.

דייני הציונות הדתית הצפויים להתמנות לאבות בתי הדין: הרב ציון לוז בבאר שבע הרב אהרון דרשביץ בבאר שבע, הרב יגאל לרר בפתח תקווה, הרב יוסף יגודה בחיפה, הרב חיים בזק בצפת, הרב משה אמסלם באשדוד והרב ישי בוכריס באשקלון.

בין אבות בתי הדין החדשים העשויים להתמנות, נמצאים הדיינים הספרדיים של הציונות הדתית, שלגביהם הועלתה דרישה על ידי פעילים בבית היהודי, למינויים לבית הדין הגדול.

גורמים בציונות הדתית מזהירים כי: "אם ההסכמות בין הציונות הדתית לחרדים יעלו על שרטון, עלול הדבר להביא לדחייה נוספת של חודשים ארוכים במינוי דיינים חדשים ולעכב את קידומם של דיינים רבים בציונות הדתית לתפקידי מפתח כאבות בתי הדין במערכת בתי הדין הרבניים. אנחנו צריכים להחליט האם חוזרים על מלחמת הכל או כלום ומסתכנים בהפסד כפי שהתרחש בבחירות לרבנות הראשית, או שנדרשת התגמשות ופשרה כדי להבטיח את מינויים של לפחות עשרה דיינים חדשים מהציונות הדתית לבית הדין הגדול ולבתי הדין האזוריים וזאת בנוסף לקידום משמעותי של עוד שבעה דיינים לתפקיד אבות בתי הדין".

לחץ על חברי הוועדה למינוי דיינים

ביום חמישי הקרוב יתכנסו חברי הוועדה למינוי דיינים וידונו במינויים של 31 דיינים חדשים לבתי הדין האזוריים, ולבתי הדין הגדול. הוועדה למינוי דיינים, אשר בראשה עומד השר יובל שטייניץ, מונה 11 חברים. חמישה המזוהים עם החרדים - הרב יצחק יוסף, הרב דוד לאו, ח"כ ישראל אייכלר, הרב ציון אלגרבלי, והרב ציון בוארון, שלושה המזוהים עם הציונות הדתית או עמדותיה - שרת המשפטים איילת שקד, הטוענת הרבנית רחל לבמור ועורכת הדין אפרת רוזנבלט. שניים נוספים - עו"ד אשר אקסלרד וחברת הכנסת רויטל סוויד - אינם מזוהים עם מחנה כזה או אחר.

בציונות הדתית עושים בימים האחרונים מאמצים לשכנע את שטייניץ, אשר עומד כאמור בראשות הוועדה, לתמוך במועמדים מטעמם, בעוד החרדים עושים מנגד מאמצים לסכל מועמדים כאלו ואחרים, ולראשונה אף מנסים להשפיע ולדחוף מועמדים מטעמם לתוך הרשימה הציונית דתית המוצעת.

ביום שני בערב התקיימה פגישה בין שטייניץ למנכ"ל בית הלל הרב שלמה הכט, כשהאחרון מנסה לשכנע אותו לתמוך בעמדה הציונית דתית, מתוך אינטרסים משותפים. במקביל, עושים גורמים שונים בציונות הדתית מאמצים לשכנע אותו, ואת חברי הוועדה שאינם מזוהים באופן ישיר עם החרדים, לתמוך במועמדיהם.

שורש הבעיה הינה, כך נראה, במועמדים ספציפיים אשר נחשבים כסדין אדום מבחינת החרדים. המועמדים לבית הדין הגדול מטעם הציונות הדתית הינם הרב שלמה שפירא, הרב אליעזר איגרא והרב אוריאל לביא. בעוד השניים הראשונים מוסכמים על החרדים ככל הנראה, הרב לביא נתקל בחומה בצורה של התנגדות, בעיקר בשל הכרעות פורצות דרך שקיבל, בין היתר בפרשה בה התיר עגונה אשר הייתה נשואה לצמח.

בבתי הדין האזוריים, המועמדים אשר עומדים בבסיס המחלוקת הם ככל הנראה הרב ד"ר דוד בס, שעבד בעבר בפרקליטות, הרב בניה ברונר, שהינו ממייסדי צהר, והרב ניר ורגון, שהיה פעיל נגד בחירת ראש העיר החרדי בבית שמש בבחירות המוניציפליות.

החשש, אומרים בכירים עמם שוחחנו, היא שמכיוון שהבית היהודי מעמידה דיינים שנויים במחלוקת כמועמדים לתפקידים בבתי הדין, עלולים בציונות הדתית להיכשל באופן חמור, כשההתנגדות החרדית תגרום לכך שימונו פחות דיינים דתיים לאומיים. "הרב אליעזר איגרא והרב שלמה שפירא זוכים לתמיכה גם מכיוון החרדים, אבל הרב אוריאל לביא הוא סדין אדום מבחינתם", מתייחסים הבכירים לסוגיית בית הדין הגדול.

"אנחנו עלולים להפסיד בגדול בגלל חוסר אחידות. נלחמים על הרב לביא, אבל החשש הוא שדווקא בגלל כך, יהיה מחטף, הרב איגרא יכנס לבית הדין הגבוה, אך הוא יהיה המועמד היחיד של הציונות הדתית, במקום שניים לפחות".

הבכירים מוסיפים ומספרים כי גורמים בש"ס מנסים לדחוף מועמד אשר אינו מזוהה עם הציונות הדתית, אך למד במוסדותיה, וכך להשתלט גם על הדיינים אשר אמורים להיות דתיים לאומיים. "בסוף ש"ס יעשו מחטף, יכניסו אנשים כאילו דתיים לאומיים, ויצחקו כל הדרך אל בית הדין הרבני הגדול. אנחנו הולכים בצעדי ענק אל עבר כישלון דומה לכישלון שהתרחש בבחירות לרבנות הראשית".

"אנחנו מנהלים דיונים בנושא, ומנסים להגיע לחברי הוועדה", אומר הרב אלי בן דהן. "זה נכון שיש כמה מעומדים שש"ס לא מעוניינים בהם, אבל באופן טבעי אני אופטימי. אני לא נביא, ואין לי מושג מה יהיה. יכול להיות שלא יהיה אפילו דיין דתי לאומי אחד, אבל אני מקווה שהפעם יגלו אחריות וימנו דיינים ראויים. בתי הדין הרבניים יקרים לי, והשקעתי שנים רבות כדי שיעלו על דרך המלך. לצערי בחמש השנים האחרונות היו הידרדרויות והגענו למצב בו יותר מרבע מהדיינים חסרים. אף אחד לא היה מעלה על דעתו מצב בו היו חסרים 150 שופטים והעולם היה שותק, וחבל שזה קורה בבית הדין הרבני. צריך להתעשת ולפתור את הבעיות".