שבוע לבחירות: רבנים חרד"ליים שוקלים לעזוב את יחד

שינוי כיוון? קבוצה גדולה של רבני החרד"ל התאספו אתמול יחד עם הרב אלי בן דהן לאור דבריו של הרב מזוז בנושא הגיור, כדי לשקול חזרה לתמיכה בבית היהודי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/03/15 08:49 יט באדר התשעה

שבוע לבחירות: רבנים חרד"ליים שוקלים לעזוב את יחד
פלאש 90, צילום: פלאש 90

עד עתה מומנטום הצטרפות הרבנים עמד דווקא לצדם של ישי ושטבון האם אנו צפויים לראות מהלך מפתיע הפוך? אתמול בערב (שני) כ-30 רבנים זרם החרד"ל מהדרום קיימו אסיפה בעיר באר שבע בביתו של הרב שמעון כהן מרכז הגרעינים התורניים. הסיבה הרשמית, צו השעה לפרוש ממפלגת יחד של אלי ישי ולהחזיר את התמיכה בנפתלי בנט ובבית היהודי. בפגישה השתתף סגן השר הרב אלי בן דהן שהתחייב מול הרבנים על סדרת דרישות, כך דווח באתר 'רדיו קול חי'.

הסיבות לרצון הפתאומי לחזור לחיק הבית היהודי הוא עמדותיו של מנהיגה הרוחני של 'יחד' הרב מאיר מאזוז. על פי הדיווח רבנים רבים מהמגזר הדתי לאומי הביעו התנגדות נחרצת למפלגתו של ישי דווקא בגלל הפן ההלכתי שבפסיקותיו של מנהיג המפלגה הרב מאיר מזוז - בענייני גיור.

כזכור, פורסם בכיפה בתחילת השבוע, המכתב המקורי של הרב מזוז בו נראה בבירור, כי למרות הכחשותיו הנמרצות של הרב ומפלגת יחד, הוא פסק כי מספיקה קבלת מצוות חלקית במכתב שכתב הרב מזוז נכתב "בעוה"ר שרוב העם מסורתיים למחצה ולשליש ולרביע, מאורך הגלות והצרות אשר עברו על ראשנו, ומ"מ כיון שמל וטבל וקיבל עליו הגר עול מצוות באופן כללי, דיו בכך", קובע הרב מזוז ואף מדגיש בעטו את המילים "באופן כללי" בניגוד להודעת ההבהרה בה כתב "קבלת כל המצוות".

בהמשך כותב הרב, כי "רק אם אמר 'אני מקבל כל התורה חוץ מדקדוק אחד' אין מקבלין אותו, אבל אם לא אמר כן ונראה שהוא אוהב ומתאמץ להתגייר, דברים שבלב אינם דברים ומקבלין אותו".

פרסום הדברים גרם לסערה שכן עמדתו זו של הרב כפי שהובעה במכתב היא בניגוד לעמדתם של רוב הרבנים אפילו בקרב הציונות הדתית. לא ברור עדיין האם אכן באסיפה שהתקיימה אתמול התקבלה החלטה בנושא ומה משקל הרבנים שהשתתפו בה אך בהחלט ייתכן ומדובר בציון דרך במאבק על קולות החרד"ל.

הרב שמעון כהן בתגובה לדברים: "הידיעה הזו היא שקר מוחלט. לא היה שום כינוס בבית, לא התבטתי בנושא הגיור בכלל. היה שיעור בענייני פסח. לא הוזכרה בו מילה אחת של פוליטיקה. לא היה שום כינוס בענייני פוליטיקה בביתי, בטח שלא בנושאי גיור".