רשמי נישואין מסרבים לאשר הסכמי קדם-נישואין

הועדה לקידום מעמד האישה קיימה דיון סביב מעמדם של הסכמי קדם-נישואין בישראל, ממנו עלה כי רשמי נישואין רבים אינם מאשרים הסכמי קדם נישואין, זאת בניגוד להנחיות מפורשות של המשרד לשירותי דת

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 29/04/13 16:53 יט באייר התשעג

”לא ייתכן כי על אף שהמשרד לשירותי דת הוציא הנחיות מפורשות בנוגע להתנהלות רשמי הנישואין, בפועל רשמי הנישואין עושים דין לעצמם“ - כך אמרה היום (ב‘) יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא, בדיון שהתקיים היום בוועדה על הליך הרישום לנישואין.

בדיון שהתקיים בוועדה אמרה ח“כ לביא כי ”ההתנהלות הממסדית בסוגיית רישום הנישואין, דוחפת חלקים גדולים מן הציבור שרצו מלכתחילה להינשא כדת משה וישראל, לבחור בסופו של דבר בנישואים אזרחיים, בגלל התנהלות המערכת. אנו נמצאים על פי תהום, ובמידה ואנו רוצים לשמר את אופייה היהודי של מדינת ישראל, עלינו לבצע שינוי דרסטי בהליך הרישום לנישואין, לפתור את הכשלים הבירוקרטיים, לאכוף את החלטות המשרד לשירותי דת ולהפוך את המערכת לידידותית למשתמש“.

הנחייה נוספת של המשרד לשירותי דת, לפיה גם נשים תתקבלנה כעדות לצורך הצהרת רווקות אינה מיושמת בחלק גדול מהלשכות הרישום לנישואין. בניגוד לחוק, רשמי נישואין רביםן אינם מיידעים את בני הזוג באשר לאפשרות לחתום על הסכם קדם נישואין, ובמקרים רבים מסרבים לאמת הסכמי קדם נישואין שבני הזוג מביאים ביוזמתם.

שתי הצעת חוק שגובשו על ידי ארגון רבני צהר ועל ידי ארגון מבוי סתום, נעמ"ת וקולך יוכלו לשנות את הליכי רישום הנישואין בישראל ולמנוע סבל ועגמת נפש מרבים הנזקקים לשירותי המועצות הדתיות והרבנות. הצעת החוק שגיבש ארגון רבני צוהר ועברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת על ידי ח"כ לשעבר עתניאל שנלר, פותחת את אזורי הרישום לנישואין ותגביר תחרות בין מועצות דתיות.

הצעת החוק של "מבוי סתום" תשנה את ברירת המחדל בכל הקשור להסכמי קדם נישואין. על פי הצעה כל זוג שיירשם לנישואין יקבל טופס להסכם טרום נישואין, שגובש והוסכם על ידי רבנים, וזוכה לתמיכת סגן שר הדתות ח"כ הרב אלי בן דהן. זוג שלא יהיה מעוניין בהסכם כזה יתבקש לחתום על ויתור. "אנו מקווים שזוגות לעולם לא ישתמשו בהסכמים, שנתפסים כ'לא רומנטיים'", אומרת יו"ר ארגון מבוי סתום, עו"ד בתיה כהנא דרור, "אבל זה הסכם שמבטיח שאף צד לא יוכל להחזיק את השני בניגוד לרצונו, ושהם ביחד מרצונם להיות יחד".

"נישואין וגירושים כדת משה וישראל זה נושא שדן בגורל העם היהודי", אמר הרב אוריאל גנזל מארגון רבני צהר, "המדינה קיבלה על עצמה מסגרת של נישואין כדת משה וישראל על מנת שלא נתפצל לעמים שונים. עם זאת חובתנו כמערכת רבנית ליצור נהלים של סבר פנים יפות. ניתן לשמור על כל ההנחיות ההלכתיות ושכל הפונים יתחתנו עם חיוך על הפנים".

עו"ד אלעד קפלן ממכון ”עתים“ סקר בפני הוועדה את החסמים והקשיים העומדים בפני הנרשמים לנישואין וציין כי קיים חוסר מודעות מוחלט בציבור באשר לחשיבות ההסכמים למניעת סרבנות. ”לרוב הדבר אינו מובא לידיעתם. היה מן הראוי שבלשכת הרישום לנישואין יידעו אותם“, טען ע“ד קפלן, שציין כי חשוב לשלב נשים כרשמות נישואין, תפקיד המאויש כיום כמעט אך ורק על ידי גברים, כשרק בעמק המעיינות ובבית שאן יש רשמות נשים.