רשמית: "הבית היהודי" הפחיתה אלפי שקלים בתשלומי ההורים

משרד החינוך הוציא חוזר מנכ"ל מחייב, שגובש בין "הבית היהודי" לבין רשתות החינוך הדתיות, לפיו שכר הלימוד יוגבל בצורה משמעותית. בנט: "שינוי היסטורי"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 25/07/13 20:15 יח באב התשעג

רשמית: "הבית היהודי" הפחיתה אלפי שקלים בתשלומי ההורים
הבית היהודי, צילום: הבית היהודי

משרד החינוך הוציא היום (ה‘) חוזר מנכ"ל המודיע על הורדת שכר הלימודים במוסדות החינוך הממלכתיים-דתיים: בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים, תיכוניים, ישיבות תיכוניות ואולפנות, כולל מוסדות עם פנימיות. מדובר בצעד ראשון בתכנית להפחתת תשלומי ההורים של שר החינוך, פירון. התוכנית נעשתה בשיתוף עם רשתות החינוך הדתיות בישראל.

חוזר המנכ"ל מגביל את הסכומים המותרים לגבייה במגמה להפחית את העול הכלכלי הכבד המוטל על הורי התלמידים בחינוך הממלכתי דתי. ההוראות יחולו כבר בשנת הלימודים הקרובה. החוזר יחול על מוסדות שמקיימים תוכנית לימודית תורנית נוספת (תל"ן). בנוסף לכך, בכל מקרה מוסדות לא יורשו לגבות יותר מ- 90% מהגבייה בשנה שעברה. המשמעות היא: הוזלה מובטחת גם במוסדות לימוד הזולים וגם במוסדות היקרים.

על פי החוזר, המחיר המרבי שניתן יהיה לגבות מהורי תלמידי כיתות י'-י"ב יהיה 5,580 שקלים לשנה. בכיתות י"ב ניתן יהיה לגבות בנוסף 1,053 שקלים על טיולים, תרבות וארגון ההורים, כפי שגובים גם בבתי הספר הממלכתיים. בכיתות י-י"א המחיר הנוסף המרבי יהיה 990 ₪. הורי תלמידי כיתות ז'-ט' ישלמו לא יותר מ- 5,310 שקלים על תל"ן ו- 747-888 שקלים על טיולים, תרבות וארגון ההורים. בכיתות ה-ו המחיר המרבי יהיה 3,305 שקלים לשנה ו- 412-622 לדברים הנוספים. בכיתות א'-ד' המחיר המרבי 2,020, ו- 261-286 לדברים נוספים.

"הסכומים המפורטים בחוזר זה הם הסכומים המרביים המותרים לגבייה, גם אם העלויות בפועל של התכנית התורנית הנוספת גבוהות יותר", נכתב בחוזר המנכ"ל, "מוסד שיתברר בבדיקת המשרד כי בפנייה להורים ו/או בגבייה בפועל התבצעה בו חריגה מהוראות חוזר זה - יוזמן מנהלו לשימוע בפני הממונה על תשלומי הורים במשרד החינוך, ובמידת הצורך יינקטו הליכים נגד המנהל ו/או המוסד, לרבות קיזוז השתתפותו של משרד החינוך בתקציב המוסד, כולה או חלקה, ולרבות ביטול רישיון ההעסקה של מנהל המוסד".

החוזר מבהיר עוד כי התשלומים הנוספים הם בגדר רשות בלבד, ולכן לא ניתן יהיה לחייב בתשלומים אלו הורה שלא מעוניין שבנו או בתו ישתתפו בתכנית. אם הוחלט לקיים את השירות למרות אי-הסכמת כל ההורים, יהיה על המוסד החינוכי לשתף את כל התלמידים בפעילות, או, לחלופין, לקיים פעילות חינוכית חלופית לטובת תלמידים שהוריהם אינם מעוניינים.

בנוסף, החוזר מטיל על בתי הספר חובת שקיפות כלפי ההורים, במסגרתה הם יצטרכו להודיע להורים על היקף השעות הנוספות הנלמדות במסגרת התל"ן ופיוט ייעודן, היקף הפעילות החברתית הנוספת, התשלום הנדרש עבור אחזקת תלמיד בפנימייה (למוסדות עם פנימייה) וסך כל הסכומים המרביים המותרים לגבייה.מדובר בהוזלה של עשרות

מדובר בהפחתה דרמטית של שכר הלימוד במוסדות החינוך הממלכתיים דתיים. לפני מעל עשר שנים, היה מקובל שמוסדות החינוך יקבלו תמיכה ממשרד הדתות ומשרד החינוך שהגיעה ל-270 מיליון שח בשנה. התמיכה הזאת הופסקה בשנת 2003 בבת אחת, ומאז האמירו הסכומים שמשלמים ההורים במוסדות הדתיים והאמירו לעלויות בלתי נסבלות.

בבחירות האחרונות הבטיח יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, כי סוגיית עלויות מחירי החינוך תהיה אחת המשימות החשובות של הבית היהודי. כעת, כשהבית היהודי הגיע לכוח משמעותי בכנסת ההבטחה מתממשת בהורדה דרסטית של התשלום במוסדות החינוך הדתיים. על רפורמת התשלום של מוסדות החינוך הדתיים עמל מאז הקמת הממשלה סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן, שלקח זאת כמשימה אישית שלו, ופעל בסיועו של שר החינוך הרב שי פירון.

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, אמר הודה לראשי רשתות החינוך "על העזרה בתהליך. הרשתות הן המנוע החינוכי של עולם הערכים שלנו והן מובילות את החינוך הטוב והערכי בציונות הדתית".

בנט הוסיף ואמר כי הוא ”מודה לשר החינוך הרב שי פירון על הסיוע הרב והמחויבות להוזלת שכר הלימוד, בעבודה משותפת הבאנו תוצאות חשובות לעתיד ילדינו. הבטחנו שמשהו חדש יתחיל, וקיימנו. בפעם הראשונה הבית היהודי היא מפלגה גדולה, עם כוח לשנות דברים, וכך הבאנו לביטול האפליה שפגעה באופן חמור במשפחות הציבור הדתי. ברור לכולם שבמיוחד בציבור הדתי, בו מספר הילדים יותר גדול פעמים רבות, הרפורמה בתשלומי החינוך חשובה שבעתיים“.

בנט הדגיש כי ”השינוי ההיסטורי החשוב ביותר הוא עצם ההכרה של מדינת ישראל בחשיבותו הערכית של החינוך התורני שבאה לידי ביטוי ברפורמה הזאת. אני מודה לסגן שר החינוך, אבי וורצמן, שהביא את הניסיון החברתי שלו לרווחת כל הציבור הדתי לאומי, ועמל ללא לאות על הרפורמה החשובה“.