רשות העתיקות חשפה ממצא נדיר מבית המקדש השני

החפץ, שככל הנראה ניתן לאורחים כ"אישור" על שמירת חפצים בטהרה, מהווה לטענת החוקרים "עדות ארכיאולוגית ישירה לעבודת בית המקדש בימי בית שני"

חדשות כיפה אורי פולק 25/12/11 12:31 כט בכסלו התשעב

רשות העתיקות חשפה ממצא נדיר מבית המקדש השני
hoyasmeg-cc-by, צילום: hoyasmeg-cc-by

רשות העתיקות חשפה היום (א') המעיד על הפעילות שהתקיימה בבית המקדש. החפץ הזעיר, שלפי הערכות החוקרים שימש "אישור" לאורחים לשמירת חפצים בטהרה במתחם הר הבית בתקופת בית שני, התגלה בחפירות שקיימה רשות העתיקות בעיר דוד בירושלים.

התגלית הנדירה נחשפה במסיבת עיתונאים שקיימו שרי החינוך והתרבות, לימוד לבנת וגדעון סער. ברשות העתיקות הגדירו את החפץ כ"תגלית מרעישה" ואמרו כי "מדובר בנס חנוכה של ממש".

החפץ שהתגלה הינו בגודלו של כפתור וטבועה עליו כתובת בארמית שמשמעותה "טהור". מנהלי החפירה, הארכיאולוגים אלי שוקרון מרשות העתיקות ופרופ' רוני רייך מאוניברסיטת חיפה, הסבירו כי "זו הפעם הראשונה שחפץ כזה או דומה לו מתגלה. הוא מהווה עדות ארכיאולוגית ישירה לפעילות בהר הבית ולעבודת המקדש בימי הבית השני".

שר החינוך אמר כי "החותם שנמצא מקשר את עם ישראל לעיר דוד. יש חשיבות לחפירות כאן שמעידות על הקשר שלנו לירושלים וכל מה שמתגלה כאן מחזק אותנו". השר סער ציין "הבאנו לכאן רק בשנה האחרונה 50 אלף תלמידים ועוד נמשיך להביא לכאן תלמידים רבים".

השר לבנת הוסיפה כי "נמצא עוד אבן, עוד חותם, לזיקת עם ישראל לירושלים". לדבריה, "אנחנו רואים כאן שכל המנסים להלעיז, להכחיש ולכפור בקשר של העם היהודי למדינה, ומנסים לטעון שבעצם זו מדינה פלסטינית ושאנחנו באנו ונישלנו אותם, אז הנה הוכחה שלפני 2000 שנה חיו כאן יהודים, וחיו כאן על פי דין תורה".