רק אל תזיזו להם את המדורה

הרבנות צריכה להוביל. לעבוד בתיאום עם מוסדות השלטון ולטכס עצה כיצד נמנעים מחילול שבת המוני. לא מחכים לרגע האחרון, ללחצים מצד גורמים שונים, ומוציאים הודעה בקול רפה על דחיית המדורות בידיעה שאף אחד לא יקשיב

חדשות כיפה הרב עידו פכטר 12/05/14 19:49 יב באייר התשעד

רק אל תזיזו להם את המדורה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

אני מתנצל מראש על המילים הבוטות, אבל כשיש חילול ה' אין חולקים כבוד לרב, לא ניתן עוד לשתוק. כשיום הזיכרון לשואה ולגבורה או כשיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות חלו בסמיכות לשבת, כולם ידעו להרים קול זעקה אודות חילול השבת שעלול להיגרם מכך. לא יעלה על הדעת שמדינת ישראל תערוך טקסים, שההכנות אליהם ייערכו בשבת, אמרו. אי לכך, ובצדק, החליטה הכנסת לדחות את ציונם של הימים הללו לימי שני, כך שקדושת השבת לא תיפגע בגינם. קדושת השבת זכתה לעדנה, קידוש ה' נעשה.

אך הנה, כעת, כשמתקרב ל"ג בעומר, הכרוך בהיערכות משטרתית רבת היקף במירון וסביבותיו, הנופל גם הוא במוצאי שבת, קול ענות חלושה (אם בכלל) נשמע. במקום להיערך מוקדם ולהכריז חודש מראש על דחיית החגיגות, לפני הזמנת ההסעות וההיערכות המשטרתית ובתיאום עם משרד החינוך, "נזכרה" הרבנות הראשית לצאת בקול קורא לדחיית החגיגות פחות משבוע לפני המאורע, כמה שנראה כקול קורא במדבר.

נדמה כאילו ידעה הרבנות שהציבור החרדי לא הולך להקשיב לה ולכן התעכבה עם ההודעה. זה לא נראה טוב שציבור שלם לא מקשיב לך, ולכן כדי לצאת ידי כל השיטות, מודיעים את ההודעה מאוחר; כשהעגלה כבר יצאה לדרך. וכך, כצפוי, החגיגות במירון ייערכו כסדרן, הציבור החרדי יחגוג במוצאי שבת את המדורות, והרבנות הראשית תוכל לומר "אבל אמרנו".

כבוד הרבנים, לא כך אמורה לפעול רבנות ראשית. הרבנות צריכה להוביל ולהנהיג, לעבוד בתיאום עם מוסדות השלטון ולטכס עצה יחד כיצד נמנעים מחילול שבת המוני. לא מחכים לרגע האחרון, ללחצים מצד גורמים שונים, ומוציאים הודעה בקול רפה. היכן המודעות בעיתונים הקוראות לדחות את חגיגות ל"ג בעומר אם קיים חשש כל כך רציני לחילול שבת? מדוע לא זומנו אדמו"רים וראשי ישיבות כדי לדון ביחד במצב שנוצר?

בלבי עולה חשש כבד שלציבור החרדי, שנציגיו משרתים ברבנות הראשית, לא באמת איכפת מחילול השבת ההמוני שייערך. אמת, כאשר מדובר ב'חג' ממלכתי הם יודעים לזעוק היטב ולחשוש לכבוד השבת. כאשר מדובר על פתיחת חניון או קולנוע בירושלים הם יודעים היטב ללבוש שק ולהתעמת עם כוחות המשטרה. אבל שם זה נוח וקל. כאשר המערכה היא לא במגרש שלך ואין אתה מפסיד דבר - קל להוכיח את הציבור הישראלי באי כיבוד השבת. אבל מה קורה כאשר המערכה עוברת לחצר הפרטית שלהם? כאשר הציבור החרדי נאלץ לשנות משהו קטן ממנהגו כדי לשמור על שבת ממלכתית? שם אנו פוגשים שתיקה. פתאום אין שום בעיה שאלפי שוטרים יחללו שבת; שמאות משפחות בעם ישראל ידליקו מדורות עוד לפני צאת שבת, כדי שהילדים ההולכים לישון מוקדם יספיקו לאכול את תפוח האדמה הצלוי והמרשמלו השרוף.

אז האם באמת כבוד השבת הוא שחשוב לציבור החרדי, רבניו ומנהיגיו הפוליטיקאים, או שכל ההפגנות נגד חילול השבת ה'ממלכתי' הן הצגה שבסך הכל נועדה לנגח את התרבות הישראלית? חגיגות ל"ג בעומר הקרובות מעלות חשש כבד שהאפשרות השנייה היא הנכונה.

הרב עידו פכטר הוא רב קהילת ישראל הצעיר ברמת פולג, נתניה