רפורמה בשירותי הדת: רישום לנישואין בכל מקום ואיחוד המועצות הדתיות

השר נפתלי בנט וסגן השר הרב אלי בן דהן, הכריזו על רפורמה מקיפה בשירותי הדת בישראל, שתשנה לחלוטין את השירות המוענק לאזרחים. הרב בן דהן: הולכים לשינוי מהותי

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 19/05/13 14:01 י בסיון התשעג

רפורמה בשירותי הדת: רישום לנישואין בכל מקום ואיחוד המועצות הדתיות
יחצ, צילום: יחצ

השר נפתלי בנט וסגן השר הרב אלי בן דהן קיימו היום (א‘) מסיבת עיתונאים בה הכריזו במשותף על רפורמה בשירותי הדת בישראל, שתכנס לתוקפה בחודשים הקרובים.

בנט הסביר כי "המהפכה היא ענקית“ וציין כי ”מדובר על שלושה מהלכים שיוצאים לדרך. המהלך הראשון - כל אדם יוכל להירשם לנישואין בכל מקום. המהלך השני - ניתוק הפוליטיקה משירותי הדת והשלישי - איחוד המועצות הדתיות בישראל“.

מבחינת פתיחת איזורי הרישום, אמר בנט כי המהלך יאפשר ”תחרות בריאה“ בין המועצות הדתיות כדי שאלו ישפרו את השירות לאזרחים. מעבר לכך, בנט הודיע על כך ש-133 מועצות הדתיות יאוחדו ל-80 מועצות בלבד, כך שהכסף יועבר לשירותי הדת ולא לפקידים. הרב בן דהן אמר כי ”אנחנו הולכים לשינוי מהותי, אין יותר קהל שבוי בידי המועצות הדתיות“.

(צילום: יחצ )

במציאות הנוכחית, הסביר הרב בן דהן, המועצות הדתיות מורכבות מנציגים פוליטיים ומהרכב מסובך המקשה על הקמתן ותפקודן. ”המועצות הדתיות תהיינה גופים מקצועיים“, הבטיח סגן השר, ”יו"ר המועצה הדתית יבחר בועדת איתור או במכרז, על פי אמות מידה מקצועיות, בלי שום קשר לפוליטיקה“.

בשולי הדברים התייחס בנט לשאלות העיתונאים ביחס למרוץ לרבנות הראשית ואמר כי הוא טרם הביע את עמדתו ביחס למועמד זה או אחר מפני שבמפלגה טרם סיימו את עבודת הרקע בסוגייה. ”המטרה מבחינתנו היא רב ראשי ציוני למדינת ישראל. אני רוצה לפחות רב ראשי אחד, אם אפשר שניים זה עדיף“, אמר.

נאמני תורה ועבודה: חשש מריכוזיות פסולה

בארגון רבני ”צהר“ ברכו על הרפורמה החדשה וציינו כי ”ארגון רבני צהר פועל כמה שנים בקרב מקבלי ההחלטות לפתיחת אזורי הרישום לנישואים. פתיחת אזורי הרישום היא חלק מתכנית מקיפה שכתב הארגון (תכנית "ג' אלול") לרבנות הראשית. יש לקוות כי יישום השלב הראשון בתכנית יוביל ליישומן של השלבים הבאים. הרפורמה שהוצגה היום תקל על אזרחי ישראל ותוביל תחרות בין לשכות רישום הנישואים לטובת אזרחי ישראל“.

ב“נאמני תורה ועבודה“ מתחו ביקורת על ההחלטה לשינוי הליכי המינוי במועצות הדתיות, כך שראשי המועצות ימונו על ידי שר הדתות וציינו כי ”יש בכך ריכוזיות פסולה והידוק המונופול של שירותי הדת בישראל. הדבר מנוגד להמלצות הוועדות הציבוריות, כמו "ועדת צדוק" ו"וועדת ליפשיץ", אשר עסקו בנושא. הניסיון מלמד כי דרכם של 'מכרזים' בכירים להפוך לתפורים, בידי השרים הממונים. כמו ראש עיר, גם ראש המועצה הדתית צריך להיות נבחר ציבור ולא ממונה בידי שר. ההצעה מחזקת את שר הדתות במינוי ראשי המועצות הדתיות, במקום לחזק את הציבור הרחב והקהילות. המלצת הוועדות הציבוריות הייתה הפוכה לחלוטין - לחזק את כוחם של הגורמים המקומיים על חשבון השר, ולא כמוצע היום“.