רעידת אדמה ברבנות: הרב הראשי מצגר חשוד בקבלת שוחד

המשטרה פשטה על ביתו של הרב יונה מצגר, לאחר חקירה סמויה וממושכת שנוהלה נגדו בחודשים האחרונים, במסגרתה הוא נחקר באזהרה. הרב מצגר חשוד בקבלת שוחד, הלבנת הון ומרמה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 20/06/13 16:10 יב בתמוז התשעג

רעידת אדמה ברבנות: הרב הראשי מצגר חשוד בקבלת שוחד
א.ב-cc-by, צילום: א.ב-cc-by

היחידה הארצית לחקירות הונאה של משטרת ישראל, פשטה היום (ה‘) על ביתו של הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, את בתום חקירה סמויה וממושכת שהתנהלה בחודשים האחרונים והותרה היום לפרסום.

על פי המשטרה, הרב הראשי מצגר חשוד בעבירות לכאורה של קבלת שוחד, מרמה, גנבה בידי מורשה, הפרת אמונים והלבנת הון. במסגרת החקירה אף נחקר היום הרב הראשי במשרדי היחידה לחקירות הונאה בלוד - תחת אזהרה.

במהלך פעילות השוטרים נתפסו בבית הגורם מסמכים ומחשבים וכן הוחלט לחלוט נכסי נדל“ן וחשבונות בנקים של חשודים נוספים בפרשה. כמו כן, נוסף על הרב מצגר שמצוי בחקירה תחת אזהרה, נעצרו שלושה חשודים נוספים שיובאו להארכת מעצר בבית משפט השלום בראשון לציון.

חשוד לכאורה בקבלת כספי תרומות לכיסו, הרב מצגר (צילום: Itzik Edri -cc-by)

מפרטים ראשוניים מתוך החקירה עולה כי הרב הראשי חשוד לכאורה בקבלת מאות אלפי שקלים מכספי תרומות שהתרים עבור עמותות שונות. המשטרה חושדת כי חלק מאותם כספים הועברו לכיסו הפרטי שלו ושל מקורביו. כאמור, במסגרת החקירה נעצרו חשודים נוספים - ביניהם שני ראשי עמותות גדולות - שלפי חשד המשטרה סייעו לרב הראשי מצגר בקבלת השוחד.

סנגוריו של הרב מצגר, עו“ד דוד ליבאי ועו“ד אלעד רט, מסרו בתגובה כי הרב הראשי נחקר במשך כמה שעות במשטרה, השיב לכל שאלות החוקרים ומכחיש את החשדות המיוחסים לו.

לא החקירה הראשונה

זו לא הפעם הראשונה בה הרב מצגר נחקר במשטרה: בשנת 2005 נחקר באזהרה בחשד לכך שקיבל חדר במלון בתעריף מוזל, כשוחד. הרמת מצגר השעה עצמו זמנית מבית הדין הרבני הגדול ומהוועדה לבחירת דיינים, בתגובה לפרשה. עם זאת, בשנת 2006 הודיע היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כי לא ייפתח תיק פלילי נגד הרב הראשי - אך קבע כי הוא שיקר בחקירותיו במשטרה וכי עליו להתפטר מרצונו.

בתגובה, הרב מצגר עתר לבג“ץ ובית המשפט הסכים למחוק חלקים מהדו“ח נגדו. בהמשך, ביולי 2007, בג“ץ דחה את העתירה. בפברואר 2009 דחו שופטי בג"ץ את עתירתה של עמותת אומ"ץ למנוע מהרב מצגר מלשמש כדיין בבית הדין הרבני הגדול. השופט אדמונד לוי סבר בדעת יחיד כי היועץ המשפטי לממשלה היה צריך להעמיד את הרב מצגר לדין משמעתי.

נזכיר כי גם בשנת 1998 הסתבך הרב מצגר עם החוק, כשהרבנות הראשית שללה את תעודת הכושר שלו לרבנות עיר, בשל חשדות לעבירות על החוק וההלכה. מועצת הרבנות פעלה נגדו לאחר שקיבלה תלונות על כך שהרב מצגר חתם שלא כדין על כתובות ואף גבה כספים על עריכת חופות. ועדת רבנים שהוקמה כדי לברר את העניין הסכימה להחזיר לו את תעודת הכושר לרבנות עיר, בתמורה להסרת מועמדותו ממשרת הרב הראשי לתל אביב. הרב מצגר טען באותן הזדמנויות כי כל תכלית אותה פרשה הייתה למנוע ממנו מלהתמודד לתפקיד רב העיר.