ריבלין: השיבה לישראל לא צריכה לבוא מתוך אימה וחידלון

בשעה זו מסתיים טקס האשכבה של ארבעת נרצחי פריז בהר המנוחות בירושלים, ומסע הלוויה יוצא לדרך

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/01/15 13:07 כב בטבת התשעה

ריבלין: השיבה לישראל לא צריכה לבוא מתוך אימה וחידלון
הלל מאיר - סוכנות תצפית, צילום: הלל מאיר - סוכנות תצפית

בשעה זו מסתיים טקס לוויתם של יואב חטאב, פיליפ ברהאם, יוהן כהן ופרנסואה מישל סעדה, שנרצחו במתקפת טרור במרכול הכשר 'היפר כשר' בפריז בהר המנוחות בירושלים בהשתתפות עשרות אלפים, רבנים, אישים, נשיא המדינה וראש הממשלה.

"מה אני יכולה לומר", אמרה אשתו של פיליפ ברהם בלוויה, "פיליפ אהובי היקר היה בן אדם מושלם, בן אדם שחושב קודם על האחרים לפני עצמו. בעל מעולה ואבא שהיה חולה על ילדיו וחי רק בשבילם. היום הוא עם הבן שלי. אני בוכה אבל אני יודעת שאתם כולם בוכים איתי ואני מודה לכולכם לא הייתי מאמינה על כל זה. פיליפ תגן עליי ועל הילדים.

בנו של פרנסואה מישל סעדה הספיד אותו, ואמר. "אבי היה נדיב ושם תמיד את אשתו וילדיו לפניו. אהב את ישראל ורצה לחיות כאן הוא רצה לחבר בין אנשים. הוא פה עכשיו ואני בטוח שהוא מאושר להיות אתכם פה".

(צילום: הלל מאיר - סוכנות תצפית)

אביו של יואב חטאב, הרב הראשי של תוניס: "אין מה לומר ואין לי מה לדבר אחרי שלקח ממני את בבת עיני ואני מקבל את הדין באהבה".

דודו של יוהן כהן הספיד את אחיינו: "הוא היה בן 20, שמח ומלא בשמחת חיים. הוריו קיבלו אותו ואת אחותו בכבוד, בנדיבות ואהבה. היה למשפחתו וחבריו מקום יקר בליבו והוא רצה לגרום לשמחה לכל אחד מהם תמיד הייתה לו מילה טובה או מחשבה טובה. בעבודתו כמו בחייו היום יומיים אהבו אותו בכלל האיכויות האנושיות שלו.

באותו יום שישי שמצא את עצמו מול הטרור. הוא לא היסס להוכיח את האומץ שלו ושילם בחייו בכדי לנסות לנטרל את המחבל ונפל לכדורי הברבריזם. איך הוריו יוכלו לקום מאובדן ילדיהם. המשפחה הרוסה רמוסה ואבודה. יוהן מלאך קטן שהלך מוקדם מידי יתן להם מלמעלה את האמונה ואת הכוח להתגבר על המכשול קשה הזה. לעולם לא נשכח אותו והוא ישאר בזכרונינו יחד עם שאר קורבנות האסון יחד עם קורבנות שרלו הבדו איתם אנו חולקים את כאבנו. אנו רוצים להודות לנשיא ולממשלת צרפת ולקהילה היהודית רבנות צרפת והרב הראשי ולנתניהו ומדינת ישראל שהעניקה לנו את האפשרות לקבור בארץ הקודש את המלאך שלנו", הוסיף.

(צילום: פלאש 90)

נשיא המדינה ראובן ריבלין הספיד את הנרצחים, ופנה אל המשפחות: "יקיריכם נהרגו בגלל שהם יהודים. המרצח וידא שמדובר במקום יהודי ורק אז ביצע את הטבח. זה רשע מזוקק מצמית שמעורר זכרונות רעים. זו שנאת יהודים לשמה. תהומית, אפלה, נוקבת כזו שמבקשת להכות בנו בכל מקום בו אנו מקיימים חיים יהודיים: בפריז ובירושלים ובכל מקום".

"אמנם", הבהיר ריבלין, "השבועות האחרונים מלמדים שהטרור לא מבחין בין דם לדם יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מכך שהטרור מחפש את העם היהודי, את לובשי הכיפה לובי הטלית, אוכלי הכשר ובאי בית הכנסת. זו אנטישמיות לשמה

"על מנהיגי אירופה לפעול באופן אקטיבי בכדי להחזיר את תחושת הביטחון של יהודי אירופה. לא ייתכן שבשת 2015 יהודים חוששים לצעוד עם כיפה על ראשם וציצית על בגדם ברחבי אירופה לא ייתכן שחדשות לבקרים נשמע על השחתת קברים ועל פגיעה ביהודים בבתי כנסת. הבערות לא תעלם מאליה", הוסיף.

(צילום: פלאש 90)

"אחיי בני קהילת צרפת", פנה ריבלין אל היהודים המתגוררים בצרפת. "בשנים האחרונות אנו צופים בהתהדקות הקשר של הקהילה עם העם היושב בציון שבא לידי ביטוי ברגעי שמחה ואבל בשעות קשות וברגעי הודיה. ברגעים קשים הבנתי עד כמה אנו עם אחד ועד כמה חשוב שנשאר יחד קרובים אחד לשני למרות המרחק. היום אחים אנו בני משפחה אחת עם שמרכין ראש דומם ודומע קשר שמרחק הגבול והימים לא יכול לו. רבות דובר על עליית צרפת. ברוכים אתם בבואכם ארצנו ארצכם, ביתינו בתיכם, זרועותינו פתוחות לקראתכם אולם השיבה לא צריכה לבוא מתוך אימה וחידלון. הטרור לא הכניע אותנו מעולם ואין אנו רוצים שהטרור יכניע אתכם. ארץ ישראל היא ארץ הבחירה ואנו רוצים שתבחרו בה מתוך אהבה".

"הארבעה נרצחו אך ורק בשל היותם יהודים”, הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו בדברים שנשא. "חיים נגדעו בהתקף של שנאה של מרצח שפל. לא נכביר במילים על הרוצח הנקלה וגם לא על הרוצחים האחרים שקטלו חפים מפשע נוספים על אדמת צרפת שכן מעשיהם הם שמעידים על קנאותם הרצחנית. זו הקנאות המורעלת של תנועות הטרור של האסלאם הקיצוני שמחוללות מעשי זוועה ברחבי העולם. אני אומר שנים רבות ואומר זאת גם כאן היום. הן אויבי האנושות כולה והגיע הזמן שכל בני התרבות יתאחדו ויעקרו אויבים אלו מתוכינו".

(צילום: פלאש 90)

"שבתי אתמול מפריז והשתתפתי בצעדה עם מנהיגים שהגיעו מכל העולם ואני חושב שרובם מבינים או לפחות מתחילים להבין שהטרור של האסלאם הקיצוני מהווה איום ממשי ומוחשי על שלום העולם בו אנו חיים”, אמר נתניהו. "שם בפריז גם נוכחתי שוב בעצמת הרוח ובחום הלב של קהילת יהודי צרפת שתרמה תרומה עצומה לצרפת והיא מחוברת בכל נימי נפשה לעם ישראל, תורת ישראל, וארץ ישראל. זה החוט המשולש שלעולם לא ניתק שהבטיח את קיומנו והוא סוד תקומתנו".

"במעמד זה ראוי שנתמקד ברוח הגדולה ששורה כאן רוח ישראל שאומרת לעולם לא תנצחו אותנו. סוד כוחו של עמנו הוא האחדות הפנימית האמונה והערבות ההדדית שקושרת בין כולנו. חוסנו על עם עתיק שגבר על כל מכשול והצליח לקום מעפר. צדק נשיאינו שאמר שיהודים זכאים להתגורר בארצות רבות וזכותם לחיות בהן בביטחון מלא אבל אני מאמין שהיהודים יודעים שיש להם ארץ אחת שתקבל אותם תמיד בזרועות פתוחות כבנים השבים אליה", סיכם נתניהו את דבריו.

(צילום: הלל מאיר - סוכנות תצפית)

ארונות ארבעת הנרצחים, מלווים בבני משפחותיהם, נחתו בישראל לפנות בוקר לקראת טקס ההלוויה. האירוע נפתח הבוקר בשעה שמונה בישיבת כסא רחמים בבני ברק, שם נשאו דברים הרב מאיר מזוז פטרונו הרוחני של אלי ישי שאף הוא נשא דברים.

"הכאב עצום, הכאב של המשפחות היקרות. אבל נשמת הקדושים גבוהה כל כך שאי אפשר לתאר. אתם זוכים להיטמן בעפרה של ארץ הקודש אליה השתוקקו אבותינו אלפי שנים. התפללו לאבינו שבשמיים שיאמר לצרותינו די", אמר ישי.

"אין מקום מפלט בעולם לישראל, חוץ מארץ ישראל", אמר הרב מאיר מזוז בהספדו. "הטרור מכה באמריקה, אנגליה, אוקראינה ועכשיו גם בצרפת. צריך לגדוע את הטרור באיבו. לנו נותר להתאחד. אנחנו צריכים להתאחד, להפסיק את השנאה והמריבות, להפסיק את הלשון הרע. לעלות כולנו לארץ ישראל ולהתאחד", והוסיף כי, "יש לציין לשבח את המוסלמי שהציל את היהודים בפיגוע. הוא מחסידי אומות העולם, וחסידי אומות העולם יש להם חלק לעולם הבא".

טקס האשכבה הרשמי הממלכתי התקיים היום בצהריים ברחבת החנייה של הר המנוחות בגבעת שאול בירושלים. בטקס השתתפו כאמור נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יצחק הרצוג, שרים, חברי כנסת, רבנים ואישים נוספים.

אישי ציבור רבים קראו להשתתף בהלוויות והמשטרה הודיעה על סידורי התנועה לציבור הרחב. היא ביקשה להימנע מלהגיע לאזור הר המנוחות ברכב פרטי ולהשתמש בתחבורה ציבורית. לבאים מוצע להחנות רכבים פרטיים ללא תשלום בחניון הלאום (סינמה סיטי), שם יועמד לרשות הציבור מערך הסעות חינם ("שאטלים") החל משעה 08:00 בבוקר, להר המנוחות וחזרה בתום הטקס.