רחלי פרנקל: שימחו בחג גם עבור הבנים

בגבעת ´עוז וגאו"ן´ שבגוש עציון התקיימו חגיגות שמחת בית השואבה בהשתתפות אמו של נפתלי פרנקל הי"ד. מח"ט עציון: משפחות החטופים נתנו לצבא ולעם רוח שהובילה להישגי ´צוק איתן´.

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/10/14 16:18 טז בתשרי התשעה

רחלי פרנקל: שימחו בחג גם עבור הבנים
שלומי שלמוני, צילום: שלומי שלמוני

באירוע שמחת בית השואבה שהתקיים היום (ו') בגבעת 'עוז וגאו"ן' הסמוכה לצומת גוש עציון, הגבעה שהוקמה לזכר שלושת הנערים שנחטפו גלעד אייל ונפתלי (גאו"ן), נשאו דברים מח"ט גוש עציון אל"מ עמית ימין ורחלי פרנקל, אמו של נפתלי הי"ד.

אל"מ ימין בירך את מאות החוגגים שהגיעו בהמוניהם מכל רחבי הארץ וציין את ייחודו של חג הסוכות המבטא את "השמחה שבענווה והשמחה שבצמצום". בהתייחסו להתמודדות הצה"לית והאישית עם אירוע חטיפת הנערים סיפר: "השנה הקודמת הסתיימה בסגירת מעגל שהייתה חשובה עבור כל עם ישראל. באנו חשבון עם הרוצחים המתועבים. זו הייתה משימה ראשונה במעלה עבורנו. לא נחנו ועם כל כוחות הביטחון וגורמי המודיעין פעלנו עד שהגענו ללכידתם".

(צילום: שלומי שלמוני)

אל"מ ימין סיפר כיצד "לפני ארבעה חודשים בערך התעוררתי והבנתי שאנחנו באירוע מבצעי בעל משמעות לאומית. ככל שנקפו השעות הזדעזענו לראות את המימדים של האירוע ובמשל 18 ימים עמלנו במרץ עם כל הכוחות. לצערנו מצאנו אותם ללא רוח חיים וזו הייתה תחושה של החמצה", אמר ימין אך מיד הוסיף ותיאר את התעצומות שקיבל דווקא בימי התחושה הקשה ממשפחות החטופים. ימין סיפר על המשפט המשמעותי ששמע מאבי, אביו של נפתלי הי"ד, במהלך השבעה. "אבי אמר לי 'החזרתם לנו את החיים'. לא הבנתי במה מדובר והוא הסביר לי ואמר ש'אם היינו צריכים להמשיך באותו מצב ללא וודאות ובתחושת אי בהירות קשה לי לומר איך היינו מתמודדים. כעת הבאנו אותם לקבר ישראל ואנחנו יודעים איך ממשיכים מכאן".

"שלושת המשפחות הן עבורנו כוח ומופת שנתן לנו יכולת להמשיך במשימת ההגנה על אזרחי ישראל לצד המאמצים ללכידת החוטפים. הגענו ללכידות ולאחדות שלא תעזוב אותנו זמן רב. מתוך הלכידות הזו צה"ל והאומה כולה נכנסו ל'צוק איתן'. הרוח שנשבה במפרשי המלחמה היא שהביאה להצלחות, היא שהביאה את הגייסות להיות במקומות ובהישגים שהגיעו אליהם", אמר ימין וציין כי בכך ההוכחה לקשר החי שבין הצבא לעם. "יש תחושה של ביחד אדיר, תחושה של שמחה גדולה. התרת ספקות ברמה הלאומית הרחבה".

מיד לאחר דבריו אלה של אל"מ ימין ובעודו עוזב את המקום למשימות הגנה נוספות בגזרה, "כדי להמשיך ולאפשר לכולם לחיות כאן ולנסוע כאן בבטחה", כלשונו, נשאה דברים רחלי פרנקל שמיהרה לבטא את הערכתה והערצתה לוחמי צה"ל ומפקדיו, כמו גם לאל"מ ימין באופן אישי. את דבריו על חשיבות הענווה הסבירה פרנקל בציינה את הענווה שלה נצרכו מפקדי הצבא בימי החיפושים אחר שלושת הבנים, "ענווה להיות מסוגלים לשמוע מאחרים, להתייעץ ולפעול כדי להגיע אל הבנים".

פרנקל המקפידה לוות את הפעילות הנמשכת בגבעת 'עוז וגאו"ן' במהלך הקיץ האחרון שיבחה את תרומת העוסקים בהקמת המאחז. "אני מאוהבת בגבעת עוז וגאון. בלילה שבו הבאנו לקבורה נעורים שבאו פתע אל סופם התחילו כאן נעורים חדשים", אמרה בהתייחסה לתנופת העשייה, ההתנדבות והבנייה של בני נוער מישובי גוש עציון ומרחבי הארץ להכשרת המקום לאתר קימפינג לזכר הנערים.

"בכל פעם שאני מגיעה כאן יש פרגולה חדשה, בנייה חדשה. רוח ציונית מיוחדת פיעמה כאן כל הקיץ", אמרה והוסיפה: "בסוכות אנחנו עסוקים במתח שבין העראי לקבע. אומרים לנו 'תשבו כעין תדורו', חושו את ההליכה במדבר ואת העראי ועם זאת להפוך את הסוכה לבית ולהוציא אליה את מיטב הכלים. אנחנו כאן בשמורת טבע ואתר קימפינג ונופש ובגבעה הסמוכה יקום ישוב חדש. זה עראי כרגע אבל אנחנו נחושים לחלוטין בתחושה שזה הולך להיות קבע".

פרנקל קראה לציבור הרחב להמשיך ולפקוד את המקום גם ובעיקר בתקופת החורף המתקרב. "תיכף יבוא החורף ובחורף מתרחשים תהליכים חשובים אבל מתחת לפני השטח. כאן יימשכו השיעורים והקפה אבל לא יהיו מופעי הקיץ. תקופת החורף היא הכנה לתקופה הבאה שתחל שוב בפסח, אבל הנוכחות תהיה כאן כל החורף".

את דבריה הנרגשים חתמה רחלי פרנקל בקריאה לשמוח בסוכות גם עבור הבנים. "התורה מצווה אותנו שלוש פעמים לשמוח בחג. כשנקיים את השמחה הזו נקיים אותה שלוש פעמים גם עבור שלושת הנערים ותהיה לנו שמחה גדולה ומשולשת".

ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל, נשא גם הוא דברים על חשיבות האחדות הבאה לידי ביטוי בחג הסוכות והזכיר את הקשר בין מצוות סוכות למצוות יישוב ארץ ישראל, שתי מצוות המתקיימות בכל איבריו של האדם.

פרל הכריז כי "המקום הזה יהיה בקרוב מקום של קבע. בסמוך יהיה ישוב של קבע", הצהיר והוסיף כי "כאן ובכל מרחבי הארץ נחיל ריבונות".

"לישיבה בסוכות יש סיבה - כי בסוכות הושבתי את בני ישראל. לכאורה לארבעת המינים אין הסבר. ארבעת המינים מבטאים את האחדות", אמר וציין אירוע נוסף שהתרחש הבוקר: "ארבע מאות רוכבי אופניים הגיעו מכל הארץ לחנוך הבוקר שבילים חדשים בגוש עציון".

במקום נשא דברים גם הרב זינגר, ראש ישיבת מקור חיים, שציטט את דברי הרמב"ם המחייב עמל מיוחד בשמחת חג הסוכות. "נראה ששמחה היא דבר פשוט אבל הרמב"ם קובע שזו עבודה גדולה. יש הרבה סיבות מדוע לא לשמוח. באופן טבעי הטבע מושך אותנו אל העפר", אמר והזכיר את דוד המלך שבשמחתו פיזז לפני הקב"ה גם הדבר נראה היה כבלתי ראוי למעמדו. "לנו יש את הזכות בחג הזה לעבוד על השמחה. זה לא תמיד קל אבל זו עבודה. אחת המצוות הקשות היא שמחת העבודה. כשעושים את המצווה אנחנו שואלים איפה הלב. לא רק לסמן 'וי' על המצווה אלא לשמוח עם כל הלב גם כשזה לא קל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן