רות קלדרון: הרב לאו מטרפד הצעת חוק בשל שיקולים פוליטיים

קלדרון מאשימה כי בשל שיקולים פוליטיים הוא מטרפד הצעת חוק המבקשת לשתף את נציגי הארגונים והמשרדים החברתיים בוועדת השמיטה הממלכתית ולהקצות תקציבים לטובת הקניית ערכי השמיטה במגזר הכללי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/12/14 09:42 יז בכסלו התשעה

רות קלדרון: הרב לאו מטרפד הצעת חוק בשל שיקולים פוליטיים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חברת הכנסת רות קלדרון מאשימה כי הרב הראשי דוד לאו מטרפד הצעת חוק המבקשת לשתף את נציגי הארגונים והמשרדים החברתיים בוועדת השמיטה הממלכתית ולהקצות תקציבים לטובת הקניית ערכי השמיטה במגזר הכללי בשל שיקולים פוליטיים .

כזכור, לפני כחודש עבר בכנסת בקריאה טרומית תיקון לחוק ועדת שמיטה ממלכתית. במסגרת התיקון שאושר, יצטרפו לוועדה נציגים מטעם המשרדים החברתיים - משרד החינוך, משרד הרווחה וכן נציג מטעם הארגונים החברתיים העוסקים בתחום השיקום החברתי.

נוכחותם של נציגים אלו בוועדה, הייתה אמורה לסייע בהפניית תקציבים מתקציב ועדת השמיטה (העומד על כ-105 מיליון שקלים) לטובת פיתוח מיזמים שונים ברוח השמיטה היהודית גם לציבור החילוני תוך מתן מקום וביטוי לערכים החינוכיים, החברתיים-כלכליים והסביבתיים של שנת השמיטה. יש לציין כי החוק עבר, הן בוועדת השרים לחקיקה והן במליאה בהסכמת סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן ואנשי הרבנות הראשית.

לאחר הקריאה הטרומית במליאה, ביקש ח"כ משה גפני להעביר את החוק לוועדת המדע שבראשותו, על מנת 'לקבור' אותה וכעת החוק תלוי ועומד בוועדת הכנסת להכרעה היכן תוכן הצעת החוק להמשך חקיקה. עם 'ניקוי השולחן' המתבצע בימים אלו במליאה, התברר כי התנגדותם של הח"כים החרדים מיהדות התורה (למרות הסכמת חברי ועדת הכנסת) ועצירת קידומו של החוק נובעת מכך כי הרב הראשי, הרב דוד לאו 'שינה את דעתו' ואינו מסכים לקידום החוק.

"טרפוד החוק על ידי הרב הראשי לישראל, מהווה התערבות פוליטית גסה של הרב לאו וניסיון לקבור חוק ראוי בשל שיקולי בחירות. אם בעת בחירתו אמר הרב לאו כי הרבנות שבראשותו היא רבנות עם הפנים לכל ישראל, הרי שבמעשה זה הוא מראה כי הרבנות נשארת סקטוריאלית ומצומצמת ומונעת חוק המבקש להנחיל את ערכי השמיטה היהודית גם לציבור החילוני במדינת ישראל”, מאשימה קלדרון.

"לא ייתכן שרב ראשי, שנתן את ברכתו והבטחתו לקידום החוק, יחזור בו בשל שיקולים פוליטיים פסולים - שיקולי בחירות. מעשה זה הוא 'חילול השם', המבהיר כי הרבנות אותה מייצג הרב, הינה עדיין רבנות מצומצמת וסקטוריאלית, המסרבת לתת חלק ביהדות גם ליהודים לא דתיים".