"רוב נערי הגבעות מגיעים מהחינוך הממלכתי דתי"

על רקע פרשת דומא, קיימה היום הכנסת דיון על נוער הגבעות. מנהל אגף נוער במשרד החינוך: המסה הקריטית של נוער הגבעות היא בכלל לא מיהודה ושומרון

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 05/01/16 16:53 כד בטבת התשעו

"רוב נערי הגבעות מגיעים מהחינוך הממלכתי דתי"
zeevveez-cc-by, צילום: zeevveez-cc-by

"רוב נערי הגבעות מגיעים מהחינוך הממלכתי דתי ורק כ-20 אחוזים מגיעים ממסגרות חרדיות", כך אמר ד"ר סער הראל, מנהל אגף החינוך ילדים ונוער במשרד החינוך, בדיון על נוער הגבעות שהתקיים היום (ג') בוועדת חינוך של הכנסת. לדבריו של ד"ר הראל המסה הקריטית של נוער הגבעות היא לא מיהודה ושומרון אלא בכלל מאזור צפת. לפי הנתונים שהציג הראל, נוער הגבעות מונה כ-80 צעירים בגילאי 14-16.

ח"כ מירב בן ארי, שיזמה את הדיון בעקבות פרשת ההצתה בכפר דומא, אמרה כי בני הנוער שנושרים ממערכת החינוך הפורמלית "מצטרפים להתארגנויות לא מפוקחות אשר חותרות תחת קיומה של מדינת ישראל. נערים אלו צעירים בגילם, ונתונים להשפעה בקלות. דבר שמנוצל על ידי קבוצות קיצונית שמאמצות אותם אליהן".

ח"כ זהבה גלאון, שנכחה בדיון, תקפה את רבני הציונות הדתית וטענה כי הם האשמים בהדרדרותו של הנוער ובכלל זה, במצבו של נוער הגבעות. "החטא הקדמון הוא שהמדינה מאפשרת מאחזים בלתי חוקיים שהצמיחו את אותם גידולי פרא. הבעיה היא מערכתית ופוליטית אבל הבעיה היא לא רק של מערכת החינוך". עוד הוסיפה גלאון כי ''יש חבורה של רבנים מסיתים ואני לא רוצה להכליל את כל הרבנים, שמסיתה את הבוגרים שמשפיעים על הצעירים והמדינה לא מתמודדת עם הרבנים המסיתים".

בנוגע לטענות לפיהם נערי הגבעות נשלטים על ידי אנשים קיצוניים, קבע ד"ר הראל כי רבנים הם לא הגורמים הישירים שמשפיעים על הנוער, לדעתו "הם מגיעים לשם ממצוקה ואידיאולוגיה זה רק תרוץ".

ח"כ יוגב אמר כי במערכת החינוך צריכים לקחת אחריות ולטפל בנוער שהגיע למצב של נוער בסיכון: "הנוער הזה שהגיע מנוער בסיכוי למציאות של נוער בסיכון, מסכן גם את ההתיישבות ביהודה ושומרון".

בדיון מסר סגן ניצב אודי לוי, ראש מפלג פשיעה לאומנית במשטרת ישראל כי "עיקר המסה של נוער הגבעות היא בגזרת בנימין". ראשי המועצות האזוריות בנימין ושומרון שהוזמנו לדיון לא הגיעו.