רגיעה ב'תקומה': השר אריאל הודיע כי חוק הסדרת הבדואים לא על הפרק

אורי אריאל פרסם כי בניגוד לנטען הוא איננו מתכוון לקדם חוק להסדרת ההתישבות בנגב הדומה לחוק בגין. סמוטריץ' נרגע והודיע "סערה בכוס מים". קלמן ליבסקינד קורא לציבור לבדוק אם דבריו של אריאל אמינים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/11/16 18:50 כז בחשון התשעז

רגיעה ב'תקומה': השר אריאל הודיע כי חוק הסדרת הבדואים לא על הפרק
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר פגישה בין השר אורי אריאל וח"כ סמוטריץ' חברי מפלגת תקמה-הבית היהודי הושגה ככל הנראה רגיעה. תחילת המתח בין השניים החלה על רקע ניסיונו של השר אריאל לקדם חוק שיסדיר את ההתישבות בנגב של הבדואים ויפצה בדואים שיתבעו בעלות על אדמות.

גם אריאל וגם סמוטריץ' צייצו בטוויטר הערב לאחר הפגישה ביניהם, כי אין שום כוונה לקדם את חוק הסדרת הבדואים והם פועלים כדי לשמור על אדמות המדינה.

(צילום: צילום מסך)

בשבת האחרונה פרסם קלמן ליבסקינד ב'מעריב' את עקרי התוכנית, שתואמת כמעט במדויק את החוק שבני בגין ניסה לקדם בכנסת הקודמת אך נדחה לאחר לחצים של חברי כנסת מהבית היהודי וגם מהליכוד וביניהם, לא אחר מאשר השר אורי אריאל עצמו.

על פי ליבסקינד, התכנית שאריאל מגבש תוביל לכך שבדואי שיתבע בעלות על הקרקע עליה הוא יושב, יהיה זכאי לקבל קרקע חלופית שגודלה כמחצית מהקרקע אותה הוא תובע. את החצי השני הוא יקבל כפיצוי כספי מהמדינה וכל זאת מבלי שיצטרך להביא כל הוכחה לטענותיו.

בפוסט שפרסם הערב תחת הכותרת "על פוליטיקאים, על אמת ובעיקר על שקר", מציג ליבסקינד נתונים שידועים וממוסמכים אצלו המוכיחים כי בניגוד לטענת השר אריאל בטוויטר, הוא עבד במרץ על החוק ואף בדק בשבוע האחרון עם יושבי ראש וועדות בכנסת אם יסכימו לקדם את החוק אצלם בוועדה. וכך כותב ליבסקינד:

"ביום שישי האחרון חשפתי ב"מעריב" את תכניתו של השר אורי אריאל להעניק לכל בדואי שתבע בעלות על קרקע בנגב, מחצית מהתביעה שלו בקרקע ואת המחצית השנייה בכסף.
סיפרתי כיצד אריאל לא מתכוון לדרוש מהבדואים שום הוכחה לבעלותם על האדמה שהם תובעים, ומבקש לאפשר להם לקבל קרקעות בהיקף של 170 אלף דונם בטאבו, רק על סמך הטענות שלהם.
לפני שעה קלה צייץ השר אריאל בטוויטר ש"בניגוד למה שנאמר, החוק להסדרת הבדואים לא על הפרק".
ובכן, הנה העובדות, תשפטו לבד:
1. הצעת החוק של אורי אריאל, שאותה חשפתי, הופצה בתוך משרד החקלאות ב- 7 בנובמבר, קרי לפני 21 יום בלבד.
2. נכון לסופהשבוע האחרון, בלוח הזמנים של השר אריאל הייתה קבועה למחר, יום שלישי, פגישה עם ראש הממשלה ועם בני בגין, לצורך הצגת הצעת החוק לנתניהו.
3. תכתובות המצויות בידי מתוך משרדו של אריאל עצמו, מעידות שעד ליום הפרסום שלי ממש, המשרד שלו עסק באופן אינטנסיבי בקידום החוק הזה. יתרה מכך, פקידי משרדו מקפידים בתכתובות הללו להדגיש כי יש צורך שהחוק של אריאל ייצא לפועל ויקודם רק בתיאום עם בני בגין ואך ורק בהסכמתו.
4. ראש אגף תכנון אסטרטגי במשרד רה"מ נטל חלק פעיל בקידום החוק של אריאל.
5. בשבוע שעבר, ארבעה ימים לפני הפרסום שלי, עוד בדק השר אריאל עם יושבי ראש ועדות בכנסת את ההיתכנות לקידום החוק שלו אצלם בוועדה.
6. זה הסיפור. הניירת כולה אצלי. תחליטו לבד למי אתם מאמינים".

(צילום: יחצ)

החשש כי אריאל מתכווון לקדם את החוק ולחלק לכל דורש אדמות ופיצויים מהנגב אף התגברה הבוקר בקרב העוסקים בעניין לאחר שהעורכת הבכירה בדה מרקר, עיתון שנוהג להצליף לא אחת בשר אורי אריאל, מרב ארלוזרוב שמכנה את אריאל באופן כמעט קבוע 'ימני קיצוני', כתבה מאמר מחמיא ומפרגן לשר ובו כתבה כי הוא אחד השרים האמיצים בממשלה: "השבועיים האחרונים לא היו קלים לשר החקלאות, אורי אריאל. פרשת הרחפן, שבאלתור של רגע נמסר על ידי אריאל כמתנה לראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדוודב, מעיבה על תדמיתו, והפכה אותו ללעג ולקלס ברשתות החברתיות וגם בתקשורת הממוסדת. כולם נהנים עכשיו לחבוט באריאל, ולהציגו באור מגוחך. רק שההצגה הזאת עושה עוול עם מי שצריך להסתמן כאחד השרים היותר אמיצים בממשלת ישראל כיום".