רב ראשי אחד, אבל מה עם נשים באסיפה הבוחרת?

ליאורה מינקה, יו"ר ´אמונה´ דורשת בד ובד עם השינויים הנעשים בימים אלו ברבנות הראשית לכלול גם ייצוג הולם לנשים באספה הבוחרת את הרבנים הראשיים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/06/14 15:54 כו בסיון התשעד

רב ראשי אחד, אבל מה עם נשים באסיפה הבוחרת?
יוסי זליגר, צילום: יוסי זליגר

לאחר שאתמול (ב') אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק הממשלתית "חוק הרבנות הראשית לישראל- רב ראשי אחד" פונה תנועת "אמונה" לשרי הממשלה ולחברי הכנסת בקריאה שלא לשכוח את ייצוג הנשים באסיפה הבוחרת את הרב או הרבנים הראשיים.

לדברי יו"ר 'אמונה', ליאורה מינקה, "אין ספק כי מדובר בתיקונים חשובים וראויים במוסד הרבנות הראשית והתאמתו למציאות החיים המתחדשת, אבל יחד עם זאת במסגרת השינויים יש לכלול את הסדרת "הייצוג ההולם" לנשים בקרב חברי "האסיפה הבוחרת". אולי יהיה רב ראשי אחד לישראל - אבל לא יתכן שיהיו אפס נשים בגוף הבוחר!".

הרבנים הראשיים לישראל נבחרים על ידי גוף המכונה "האסיפה הבוחרת" המורכב מ-150 נציגים- מתוכם 80 רבנים ו-70 נציגי ציבור. עם זאת, מעצם הגדרתה היא לא מאפשרת ייצוג הולם לנשים: 80 מהמקומות הינם גבריים מעצם הגדרתם כמשוריינים לרבנים ו -70 המקומות השמורים לנציגי הציבור מאוישים על פי רוב על ידי גברים. זאת, בשל המציאות המצערת של מיעוט נשים כראשות רשויות ונבחרות ציבור.

מצב זה יוצר אפליה מובנית של נשים בהרכב האסיפה, כפי שעלה ביתר שאת בשיח הציבורי ערב בחירת הרבנים הראשיים הנוכחיים, שכן מבין 150 חברי האסיפה הבוחרת בהרכבה דאז, הייתה רק אישה אחת בלבד (!), דבר שאינו מתקבל על הדעת.

ב'אמונה' קוראים לחברי הכנסת להכליל את נושא הייצוג ההולם לנשים באסיפה הבוחרת כחלק ממכלול התיקונים שעובר חוק הרבנות הראשית - באמצעות הגדלת האסיפה הבוחרת לכ-200 חברים.

לדברי ליאורה מינקה, "צירופן והכללתן של נשים באסיפה הבוחרת מלכתחילה, באופן מובהק ובצורה גלויה בגוף החוק, יבטיח את ייצוגן של נשים בגוף חשוב זה וימנע את הדרתן מתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לזהות הרב הראשי שיבחר".