רבני צרפת נמנעים מעליה בשל דרישות המדינה להיבחן מחדש

רבני צרפת לא עולים לארץ בשל בקשת המדינה מהרבנים להיבחן מחדש בישראל, כך חושף הרב אלי בן דהן שיוזם תכנית במסגרתה תכיר המדינה בתעודת ההסמכה לרבנות צרפת

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/01/15 10:22 כא בטבת התשעה

רבני צרפת נמנעים מעליה בשל דרישות המדינה להיבחן מחדש
Shutterstock, צילום: Shutterstock

רבני צרפת נמנעים מעליה בשל דרישות קפדניות של המדינה, הדורשות מהם להיבחן מחדש, כך חושף סגן השר אלי בן דהן. “בשבועות האחרונים התברר לי כי רבנים צרפתים שמעוניינים לעלות לישראל נמנעים מעלייה בעקבות בקשת המדינה מהרבנים להיבחן מחדש בישראל בכדי לזכות בהכרה. עלינו לזרז הכרה בתעודות ההסמכה של הרבנות באמצעות מסלול מיוחד".

בחודש נובמבר האחרון ערך סגן השר בן דהן ביקור בצרפת, במהלכה נפגש עם רבני קהילות ומנהיגים יהודים ונחשף לבעיית הקליטה של מנהיגי הקהילות היהודיות-צרפתיות, בישראל.

רבנים רבים ששוחחו עם הרב בן דהן סיפרו לו כי הם מעוניינים לעלות לישראל יחד עם קהילותיהם אולם הם נמנעים לעשות זאת, בעקבות הצורך שלהם להתחיל את מבחני הרבנות מההתחלה למרות שבצרפת הם כבר מוכרים כרבנים וזכו תעודות סמיכה לאחר שנבחנו על החומרים הרבים שלמדו.

לדברי הרב בן דהן, הרבנים הסבירו בשיחות איתו כי מדובר במחסום ביורוקרטי של הרבנות הראשית והמשרד לשירותי אשר מונעות מהם לעלות ארצה. "מבחינת הרבנים הדרישה להיבחן שוב בארץ על כל החומר מחדש היא בלתי הגיונית ומאלצת אותם לוותר על העלייה לארץ בשל התהליך הארוך שכרוך בבחינה על החומר מחדש".

"בשל כך אפעל בשיתוף עם הרבנות הראשית לישראל לקדם תכנית מיוחדת למציאת פיתרון להכרה בתעודות הסמיכה של הרבנים הצרפתים בישראל. צריך לזכור שכל רב שעולה לישראל, מעלה איתו יחד רבים מבני הקהילה שלו".

לדברי בן דהן, אין סיבה שהמערכת האקדמית בישראל תכיר בתארים ובאוניברסיטאות של צרפת ואילו המדינה היהודית לא תכיר בתעודות הסמיכה של אחיה בגולה.