רבני צהר סוגרים את מיזם הנישואים

ארגון רבני צהר החליט להפסיק את מיזם החתונות, בשל לחצים שהפעיל שר הדתות כנגד הארגון. הרב סתיו: "השר מרגי גורם להתבוללות העם היהודי פשוטו כמשמעו"

חדשות כיפה אורי פולק 08/11/11 02:05 יא בחשון התשעב

רבני צהר סוגרים את מיזם הנישואים
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

ארגון רבני "צהר" החליט להפסיק את מיזם הנישואין בחינם, שהפעיל מאז ראשית דרכו. ההחלטה התקבלה ככניעה ללחץ שהפעיל על הארגון השר לשירותי דת, יעקב מרגי, אשר לטענת "צהר" פעל בשנים האחרונות כדי להצר את צעדי הארגון, בדגש על מיזם זה של נישואין בחינם.

זוגות המעוניינים להתחתן באמצעות "צהר" שפנו למוקד הטלפוני של הארגון, הופתעו לגלות הודעה מוקלטת, המבשרת על סגירתו של המיזם. בהודעה פונה אליהם מנכ"ל הארגון, הרב ד"ר משה בארי, ואומר כי "אם פניתם בעניין חתונה - לצערנו, לא נוכל להמשיך לרשום זוגות לנישואין יהודיים על ידי הרבנים המתנדבים ב'צהר', וזאת בשל החלטת שר הדתות מר יעקב מרגי. פנייה ישירה שלכם אל השר מרגי תסייע בשינוי החלטתו, כדי שיתן ל'צהר' להמשיך לחתן".

ב"צהר" מסבירים כי בשנים האחרונות מתנהל מאבק מתמשך נגד יוזמת הנישואין של הארגון, אשר השיאה למעלה מ-2,000 זוגות בשנה, באמצעות כ-600 רבנים מתנדבים הרשומים ב"צהר". לטענת הארגון, משרד הדתות והרבנות הראשית הערימו קשיים על הזוגות החילוניים, התייחסו אליהם בביטול ובחשדנות ו"החליטו לסגור את המתחרה העיקרי שלו שגרם לקירוב לבבות ולשמירת הזוגות בתוך העם היהודי", כך לטענת "צהר".

ההחלטה ששברה את גב הגמל הייתה זו שהתקבלה באחרונה על ידי משרד הדתות, לפיה לא יוקצו יותר מ-200 תעודות נישואין לרבנות העיר שוהם ולרבנות כפר עציון - ששימשו במשך שנים כנתיב האישור העיקרי בידי "צהר", שביצע באמצעותם את רישום הנישואין. אלפי הזוגות נרשמו לנישואין דווקא בשוהם ובכפר עציון, ללא קשר למקום מגוריהם המקורי, מפני שיו"ר ארגון הרבנים, הרב דוד סתיו, משמש גם כרב העיר שוהם וכחבר הרבנות בכפר עציון.

"שר הדתות החליט לאכוף באופן סלקטיבי תקנה ישנה נוספת של משרד הדתות, לפיה בני זוג יכולים להירשם לנישואים רק במקום מגוריו של הבעל או האישה שמעוניינים לפתוח תיק נישואים", הסבירו בארגון הרבנים, "זאת בעוד הבד"צים החרדיים ממשיכים את מנהגם של עשרות שנים של רישום לנישואין מחוץ לאזור המגורים".

הרב סתיו הביע חשש כבד לגורלם של אלפי הזוגות הרבים שהצהירו כי לא יתחתנו דרך הרבנות בשום מצב וכי יחפשו דרכים אלטרנטיביות של על פי ההלכה על מנת להתחתן. "השר מרגי גורם להתבוללות העם היהודי פשוטו כמשמעו", הסביר הרב סתיו, "כל כך הרבה פעמים שמעתי במו אוזני את האמירה "או צהר או קפריסין" מזוגות שהודיעו לי כי בשום פנים ואופן לא ידרכו ברבנות. 'צהר', בגישתה הנעימה והמקרבת, יחד עם הקפדה על ההלכה, מאיימת על פרנסתם של הרבנים שרואים בזוגות החילוניים מקור בלתי נדלה לפרנס".

הרב סתיו הוסיף ואמר כי "אין לתאר את הנזק לעם היהודי ולצביונה של המדינה שיכול מעבר המוני כזה של זוגות להתחתן בדרך שאינה על פי ההלכה היהודית האורתודוכסית - והשר מרגי ממש דוחף אותם ואת ילדיהם מחוץ לכלל ישראל. אני מאוד מקווה שהממסד הרבני והפוליטי יתעשתו ויסייעו לנו ליצור נקודת מפגש מחברת ואמיתית בחברה הישראלית ולא פירוד ושמד".

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה כי "איננו מתעסקים במי הם הרבנים אשר מאושרים לערוך חופות ומי לא, כיוון שנושא זה מצוי בתחום סמכותה הבלעדי של מועצת הרבנות הראשית. השר מרגי לא מונע מהרבנות שוהם לקבל תעודות נישואין, אלה ההפך הוא הנכון, הרבנות שוהם מקבלת תעודות נישואין מעבר לצורך האמיתי. כידוע, תקנות החוק קובעות חד משמעית שניתן לפתוח תיק רק כאשר אחד מבני הזוג מתגורר באותה עיר בה נפתח התיק".

במשרד הכחישו טענות "צהר" ומסרו בנוסף כי "השר מרגי נפגש עם הרב דוד סתיו מספר פעמים יחד עם המנכ"ל בארי והועלתה הצעה כי השר ינחה את כלל המועצות הדתיות בארץ לקבל את רבני צוהר המאושרים על ידי הרבנות הראשית ובכך יבואו על סיפוקם, אולם לצערינו חזרו בהם אנשי צהר מהצעת השר והצהירו כי ינהלו מאבק תקשורתי נגד השר ומשרדו".