רבני בית הלל: להימנע מצריכת מוצרי מותרות שייצורם כרוך בצער בעלי חיים

האם מותר לאכול בשר למרות צער בעלי החיים? על שאלה נפיצה זו נדרשו רבני בית הלל לענות בחוברת הלכתית חדשה שיוצאת לקראת ראש השנה. התשובה: תלוי.

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/09/14 15:18 כז באלול התשעד

רבני בית הלל: להימנע מצריכת מוצרי מותרות שייצורם כרוך בצער בעלי חיים
b3nscott-cc-by, צילום: b3nscott-cc-by

בפורומים ובקבוצות הפייסבוק טוענים לא מעט צמחונים אקטיביים כי בשר הינו מוצר לא כשר, זאת בעקבות ההתעללות בבעלי חיים. בעוד כל הפוסקים טוענים כי טענה זו אינה נכונה, לגבי השאלה האם מותר לאכול בשר למרות צער בעלי החיים יש חילוקי דעות. לקראת ראש השנה הוציא ארגון רבני בית הלל חוברת הלכתית, שהגיעה לידי 'כיפה', העוסקת בשאלה הנפיצה.

"בשיטות הגידול התעשייתיות המצויות כיום, האדם מתערב בטבע כדי להגדיל את תפוקת הבשר, החלב והביצים. בתנאים שבהם מוחזקים בעלי החיים, חייהם אינם חיים: אין להם מרחב מינימלי שבו הם יכולים להתנהג בצורה טבעית, לעתים אף לא כדי לנוע ולשכב בתנוחה טבעית, ותרנגולות אינן יכולות להתהלך ולפרוס כנפיים. ההזנה האינטנסיבית של בעלי החיים, המכוונת להביא אותם לגדילה מהירה יותר מן הגדילה הטבעית שלהם, גורמת לעיוותים ברגליהם; תנאי הכליאה בצפיפות, כשהם מתבוססים בהפרשותיהם, גורמים למחלות ולפגיעות קשות; וכך כל חייהם רצופים סבל קשה מראשית גידולם ועד לשחיטתם", מסבירים הרבנים בדברי פתיחה לפסיקה.

לדבריהם, הגישה העקרונית של היהדות קובעת, מחד, שיש לאדם יתרון על הבהמה, ולכן מותר לו להשתמש בבהמות לצרכיו. עם זאת, יש לשמור על איזון בין התועלת המושגת מן השימוש בבעלי חיים ובין הסבל הנגרם להם”.

הרבנים סוקרים שתי שאלות הקובעות את האיזון הראוי בין שימוש בבעלי חיים לצורכי האדם לבין ההתחשבות בצער בעלי חיים: מהי מידת האכזריות והסבל הנגרמים לבעלי חיים ועד כמה הפגיעה בבעלי החיים נדרשת לצרכי האדם.

"אם הפגיעה נעשית כדי לספק מזון בסיסי במחירים סבירים לבני אדם, או ליצירת מערכת כלכלית-חברתית שיש בה פרנסה ומחירים סבירים לכלל החברה, יש לה מקום, כל עוד הפגיעה בבעלי החיים היא מידתית. אם מטרת השימוש בבעלי חיים היא יצירת הנאות שהן בבחינת מותרות, או יצירת רווחים כלכליים גדולים תוך פגיעה בלתי סבירה בבעלי החיים, הרי שהיא פסולה. כפי שראינו, תעשיית המזון בימינו גורמת בחלק מהמקרים סבל קשה ובלתי סביר לבעלי החיים.

"לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי היכן בדיוק עובר הגבול בין פגיעה סבירה בבעלי החיים לצרכיו של האדם ובין גרימת סבל בצורה לא ראויה. אולם אין זה ראוי שבתעשיית המזון תהיינה פגיעות קשות בבעלי החיים, ואנו נאכל את מזוננו בלי לשים גבולות כלשהם. על כן ראוי שכל אדם יהיה מודע ככל האפשר לאופן הטיפול בבעלי החיים עד שהמזון מגיע לשולחנו", ממשיכים הרבנים וקובעים מספר עקרונות:

"ניתן לצמצם את צריכת המוצרים מבעלי החיים, כל אחד כפי יכולתו, כדוגמת תנועת 'יום שני ללא בשר' ויוזמות דומות, או לצרוך תחליפים לחלק מהמוצרים הרלוונטיים", הם כותבים ומייעצים לקיים אורח חיים בריא הכולל יותר אכילה של מזון מן הצומח ופחות צריכה של בשר וכן ממליצים לרכוש מוצרים הגורמים פחות סבל לבעלי חיים באופן יחסי, כמו ביצי חופש "ולפעול לכך שהמקומות שבהם אנו קונים יספקו מוצרים אלה במחירים שאינם פוגעים בשכבות החלשות בחברה”.

"יש להימנע לחלוטין מצריכת מוצרי מותרות שייצורם כרוך בסבל גדול ורב לבעלי החיים, כגון כבד אווז ובשר עגלי חלב”, קובעים הרבנים וכן ממליצים לחנך את הילדים למודעות ומעורבות בשיקולים האם לאכול או לא לאכול בשר “שיביא לכך שהשיקול של צער בעלי חיים יתפוס את המקום הראוי לו בתחום צריכת המזון".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן