רבנים מהציונות הדתית קוראים להימנע מגילוי אלימות בריקודגלים

רבנים, מנהיגים ומנהיגות מהציבור הדתי לאומי קוראים להימנע מגילוי אלימות פיזית ומילולית כלפי האוכלוסיה הערבית במסגרת הריקודגלים ביום ירושלים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/04/15 10:24 י באייר התשעה

רבנים מהציונות הדתית קוראים להימנע מגילוי אלימות בריקודגלים
Kobby Dagan / Shutterstock.com, צילום: Kobby Dagan / Shutterstock.com

הרב אהרון לייבוביץ, חבר מועצת העיר ירושלים מטעם סיעת ירושלמים, ורב שכונת נחלאות בעיר, גיבש מכתב מטעם רבנים ורבניות המגזר הדתי לאומי, בקריאה נגד גילויי אלימות כלפי התושבים הערביים במסגרת צעדת יום ירושלים.

מדובר בחלק ממחאה הולכת וגדלה מצד הציונות הדתית, להימנע ממראות השנים האחרונות, בהן במהלך צעדת ריקוד הדגלים בשכונת שיח' ג'ראח (שמעון הצדיק) במזרח העיר, צעקו עשרות מהצועדים קריאות נגד הערבים ואף נרשמו מספר אירועים אלימים.

עד כה חתמו עשרות רבנים ורבניות מהמנהיגות הציונית דתית על הצהרה וגם הרב אריה שטרן אימץ את יוזמתו של הרב אהרון ליבוביץ' והחליט להוציא גם הוא מכתב משלו. הרב ליבוביץ' מסר כי הוא "מברך את הרב שטרן על הצטרפותו ומאמין כי התגייסותו לעניין תוביל להצטרפות רבנים נוספים בציונות הדתית להימנע מכל גילויי אלימות”.

תוכן ההצהרה: "אנו, רבנים, מנהיגים ומנהיגות מהציבור הדתי לאומי, קוראים לכלל הציבור להימנע מגילוי אלימות פיזית ומילולית כלפי האוכלוסייה הערבית ותושבי מזרח העיר במסגרת צעדת יום ירושלים. יש לנהוג ביחס של כבוד לכלל תושבי העיר ירושלים באשר הם, ויקוים בנו הכתוב "למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך".

לפני כשבוע הודיעו מספר ארגוני שמאל בשיתוף עם עמותת "ירושלים לא שותקת לגזענות" כי יפעלו ויפגינו כנגד המצעד ומה שהם מגדירים כ"גילויי שנאה, גזענות ואלימות". לדבריהם, "הצעדה ברחובותיה המזרחיים של העיר ובפרט ברובע המוסלמי בעיר העתיקה, מלווה כעניין שבשגרה בקריאות גנאי, השחתת רכוש ואלימות פיזית כלפי הפלסטינים תושבי ירושלים".

בארגון הודיעו שיפגינו במקום כנגד הריקוד דגלים ובאירוע פייסבוק שהוקם לשם כך הודיעו תוך פחות מיממה 760 בני אדם שישתתפו בהפגנה כנגד המעבר בשכונות בצדה המזרחי של העיר. אומנם, כפי הנראה רוב האנשים שהודיעו כי יצטרפו להפגנה, לא יעשו כן בסופו של דבר, אך מדובר במיצג תמיכה בארגוני השמאל אשר יבצעו את ההפגנה.

"שנה אחר שנה המשטרה והעירייה לא נוקטות צעדים משמעותיים כדי לעצור את האלימות וההסתה. לאחר קיץ סוער שבמהלכו איימו האלימות והגזענות לשלוט במרחב הציבורי בירושלים - השנה נאמר די להתנהלות האלימה, די לשנאה ולהסתה הפוגעות במרקם החיים העדין בירושלים", נאמר בהודעה.

אך מתברר כי לא רק בשמאל עוסקים בנושא, פעיל הימין, יהודה גליק החליט להעלות את הנושא לדיון גם בציבור הדתי ציוני. בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו הוא ציין כי התלבט קשות אם להעלות את הסרטון של עמותת השמאל "עיר עמים" מהשנה שעברה בו נראים בני הנוער שרים ומתגרים באוכלוסייה הערבית, גם בשל היותו "מגמתי וערוך" וכן כי נוצר כדי להוציא דיבתה רעה של הציונות הדתית, "אני יודע שהיא אוכלוסייה איכותית ומה שיש כאן מהווה קצה קיצון לא מייצג", כתב גליק והרגיז את אנשי הארגון שטוענים בתוקף כי הסרטון שהופץ אינו מגמתי ולא נועד כדי לנגח את הציונות הדתית אלא לעודד את המשטרה למנוע הסתה.

לטענתו של גליק, המראות בסרטון הן באופן מנוגד לחלוטין לדעת מארגני ריקודגלים, אך בכל זאת הוא סבור שיש צורך שהמחנכים יתריעו עוד לפני האירוע ויעשו כל אשר לאל ידם כדי שתמונות כאלו לא ישנו. "זאת, כדי לא לתת נשק ביד שונאינו וכדי שנוכל לחגוג את באמת את יום ירושלים כתלמידיו של אברהם אבינו ושל הרב קוק זצ"ל", אומר גליק ומצהיר כי הוא לא מהסס לחטוף התקפות על היותו "משתפ של השמאליפה נפש" בשל חשיבות הנושא ואמנותו שאנחנו כיהודים מחויבים למנוע שנאה יותר מאשר כל עם אחר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן