רבנים בכירים לבנט ושקד: "פקודת השירות המשותף נכתבה במחשכים"

הרבנים וביניהם הרב זלמן מלמד והרב אלי סדן, קבלו על הבעיות שבשירות משותף לגברים ונשים ותהו בפני שרי הבית היהודי, האם רא"ל איזנקוט "רוצה שלא נמצא שם את מקומנו עוד?" בנט ושקד הבטיחו לבחון את הטענות

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/03/17 15:09 ט באדר התשעז

רבנים בכירים לבנט ושקד: "פקודת השירות המשותף נכתבה במחשכים"
גור דותן, צילום: גור דותן

רבנים בכירים בציונות הדתית נפגשו אתמול (ב') עם השרים נפתלי בנט ואיילת שקד ופרשו בפניהם את טענותיהם ותחושותיהם בעקבות פקודת השירות המשותף של צה"ל.

בין הרבנים שנכחו בפגישה ניתן היה למצוא את רב היישוב בית אל הרב זלמן מלמד, ראש מכינת עלי הרב אלי סדן וראש ישיבת שבי חברון הרב חננאל אתרוג. שלושתם יחד עם שאר הרבנים, העלו בפני שר החינוך ושרת המשפטים את סוגית משבר אי האמון בין צמרת צה"ל לציונות הדתית, לאור השינויים בפקודת השירות המשותף ולאור הבטחות שונות שלטענתם ניתנו להם ולא מומשו.

לפני מספר חודשים פורסם כי הרמטכ"ל גדי איזנקוט הבטיח לרב חיים דרוקמן, כי יבחן ביצוע שינויים בפקודת 'השירות המשותף'. פקודה שהחליפה את פקודת 'השילוב הראוי' שנוסחה בשנת 2002 בהובלתו של מפקד זרוע יבשה דאז האלוף במיל' יפתח רון-טל. עם זאת, לפני מספר שבועות נודע שבצה"ל מתכוונים להשאיר את הפקודה החדשה על כנה וללא כל שינוי.

"הבעיה איננה נשים או שירות נשים", אמרו הרבנים לבנט ושקד על פי פרסום בערוץ שבע, "אלא העובדה שבעוד פקודת השילוב הראוי נכתבה בוועדה ציבורית, מתוך כבוד והתחשבות באורח החיים של כלל משרתי צה"ל ומתוך ההבנה כי הצבא חייב להיות אי של קונצנזוס וכבוד הדדי שישמור על הערבות ואחוות הלוחמים בין המשרתים, הרי שהפקודה החדשה, פקודת השירות המשותף נכתבה במסתרים, מאחורי הגב, ומבטאת בעיקר אג'נדות ליברליות ופמיניסטיות קיצוניות, שמקובלות בעיקר בחוגי השמאל הקיצוני שרובו כלל אינו משרת בצה"ל ואף מעודד אקטיבית לסרבנות".

(צילום: Hadas Parush/Flash90)

הרבנים ציינו כי הם לא מצפים מצה"ל להתאים את עצמו למידותיה של הציונות הדתית, אלא לצביונה היהודי הדמוקרטי של המדינה. בהמשך הם הדגישו את אכזבתם מהרמטכ"ל גדי איזנקוט, "אנו מאוכזבים מאוד מכך שהרמטכ"ל נתן 'שיגנבו את הצבא' מתחת לאפו. האם הוא רוצה שלא נמצא שם את מקומנו עוד? האם הוא לא מבין את תפקידו המלכד של הצבא בחברה הישראלית? אנחנו מקווים מאוד שצמרת צה"ל תתעשת באופן מיידי, לפני שהנזק שנגרם יחלחל עוד".

לטענתם, הבעיות האחרונות בשילוב שבין חיילים וחיילות ובמיוחד בין לוחמים ולוחמות, הן אינן נחלתה בלעדית של הציבור הדתי אלא של כלל הציבור שכן לשיטתם נעשה ניסיון בוטה לנסות לשנות את רוח וערכי צה"ל. לדבריהם, "אחרי ארבע שנים הצבא זרק לפח את הפקודה הקודמת, ובשטח הורידו רוח מפקד חדשה: בכל היחידות הפסיקו לשמור על הפקודות, בבה"ד אחד הפסיקו פלוגות מגדריות, כל ההבנות התמוטטו, מפקד יחידת עוקץ אפשר לבנות לרוץ על קצר, זו בעצם גישה חדשה: לא שנשים הוא כוח אדם איכותי שיש להשתמש בו באופן מיטבי, אלא עכשיו יש אידיאל חדש, המפקד יעשה הכל לעמוד במשימה - בלי להפריד בין גברים לנשים, בכלל".

הרבנים העלו כדוגמא את הפוסט מעורר המחלוקת שעלה בדף הפייסבוק של חיל האוויר, בו הוצגו לקראת יום המשפחה, זוג הומואים נשואים כמשפחה נורמטיבית ולגיטימית. לשיטתם, הדבר מלמד על כך ש-"המטרה הראשונית של צה"ל, שהיא לנצח את האוייב, הוזזה הצידה, בשם אג'נדה פמיניסטית רדיקלית של עירוב מוחלט. זה לא הגיוני, לא מבצעי, לא בטחוני ולא חברתי".

השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, שהאזינו בקשב רב לדברים, אמרו כי יכנסו לעובי הקורה וילמדו את הסוגיה. בנוסף לכך הם ציינו שאם יותר ויותר אנשים היו מצביעים לבית היהודי בבחירות האחרונות, זה היה מאפשר למפלגה לדרוש את משרד הביטחון ובכך למנוע בעיות מסוג זה.