רבנים בכירים בציונות הדתית חתמו על עצומה נגד חוק הגיור

רבנים בכירים בציונות הדתית בהם הרב אליקים לבנון, הרב שלמה אבינר, הרב שלמה אליהו ורבים אחרים חתמו על עצומה נגד חוק הגיור. "צעד לפירוק הרבנות וביטולה בגניבה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/08/14 23:02 כה באב התשעד

רבנים בכירים בציונות הדתית חתמו על עצומה נגד חוק הגיור
יחצ, צילום: יחצ

מכה קשה לבית היהודי. לאחר שהמפלגה הגיעה להסכמה עם מפלגת התנועה בנוגע לחוק הגיור במתכונתנו הנוכחית, ולקראת תמיכתה הצפויה של המפלגה בחוק בוועדת שרים לענייני חקיקה בראשון הקרוב, מעל ל-100 רבנים הכוללים את בכירי רבני הציונות הדתית, הוציאו היום מכתב פתוח לראש הממשלה שמתפרסם היום ומחר בעיתוני סוף השבוע. במכתב מצוין כי "אנו הרבנים החתומים מטה מצטרפים לעמדת מועצת הרבנות הראשית, המאוחדת סביב העמדה הנחרצת כי האחריות על הגיור במדינת ישראל צריכה להישאר באחריותם של הרבנים הראשיים לישראל".

"החוק מהווה צעד לפירוק הרבנות מסמכויותיה, מנטרל את הרבנות הראשית מסמכותה בנושאי גיור, ומעביר אותה לגוף אחר שמתמנה על ידי המדינה", מסביר הרב שמואל אליהו את התנגדותו לחוק. "גוף שכזה אי אפשר לדעת מיהם האנשים שימונו בו מחר, ומה תהיה הסמכות ההלכתית שלהם. זהו למעשה ניסיון לביטול הרבנות בגניבה, וזו טעות לבטל את הרבנות הראשית לישראל".

"הגיור היום הוא הצטרפות לעם ישראל ההיסטורי, ההלכתי, לא עם חדש", אומר הרב אבינר. "תמיד הוסכם שהגדרת 'מיהו יהודי' זו הגדרת ההלכה. שינוי ההגדרה בחוק, תפגע בהלכה ותפגע גם במתגיירים. הדבר ירמה את הגרים. הם יעשו מאמץ, ובסוף יתברר שאינו יהודי ואינו יכול להתחתן".

עוד מסביר הרב אבינר: "גיור כפי שמוצע בחוק לא יהיה מקובל על ידי הרבנות הראשית, הרבנים ועם ישראל, וזה יביא לפילוג באומה. כלומר, יהיו לנו שני עמים. יהודים על פי הלכה, וכאלה שאינם מוכרים. נצטרך להקים ספרי יוחסין, כדי לדעת להבחין בין אלה לאלה. אמנם, ישנה בעיה חוקית לנהל מרשם בארץ, אבל בהחלט אפשר לעשות זאת בחו"ל".

הרב אליקים לבנון, שחתום אף הוא על המכתב מסביר: "לא ייתכן שפוליטיקאים יתעסקו וינסחו את חוק הגיור, הפוליטיקה אינה גוברת על ההלכה. הגיור חייב להיות בשליטה מוחלטת של הרבנות הראשית, ולא לאפשר לכל אחד להקים בית דין, כפי שמוצע בחוק. חוק זה יגרום להפקרות גדולה, ולהכנסת כוחות זרים לעם ישראל, כאלה שאינם באמת מעוניינים להיות יהודים. עם ישראל לאורך הדורות שמר על עצמיותו, ושמר על אמיתות הגיור". עוד הוסיף הרב לבנון: "אם חלילה יתקבל חוק שאינו עומד בקריטריונים של ההלכה, יהיה צורך לקיים ספרי יוחסין, כאשר המשמעות היא חלוקה לשני עמים".

חבר הכנסת מוטי יוגב: "הרבנות הראשית היא המוסד הדתי ההלכתי העליון, וברור שכל נושאי הגיור, הגירושין והנישואין חייבים להיות אך ורק בסמכות הרבנות הראשית. זו הערובה לשלמות עם ישראל. חשוב שבנוסח החוק יהיה ברור שהרבנות הראשית היא הסמכות העליונה".

הרב אלישע וישליצקי: "הציבור צריך לדעת שעצומה זו של הרבנים, עיקרה הוא בעד הרוח היהודית של מדינת ישראל. זה חלק מחובתנו המוסרית והיהודית. כל מי שמנסה לזרז תהליכים שלא הצד הלאומי לנגד עיניו זה חמור מאד. הרבנות הראשית היא המפעל החשוב של הרב קוק, ומפעל זה לא תלוי בדעות כאלה ואחרות. הרבנות מבטאת את חייה הציבוריים של מדינת ישראל. כל חוק שאמור לפגוע במעמד הרבנות, זו פגיעה במדינת ישראל. האחריות היא על מי שמזרז חוקים אלה".

כאמור, בין החתומים על הרשימה ניתן למצוא רבנים בכירים בציונות הדתית: ראש ישיבת עטרת כהנים, הרב שלמה אבינר, רב העיר צפת הרב שמואל אליהו, רבה של רמת גן הרב יעקב אריאל, הרב אלישע וישליצקי, רבה של פתח תקווה הרב מיכה הלוי הרב ישראל רוזן, הרב אליקים לבנון, הרב יהושע שפירא, הרב יצחק לוי, הרב יהודה עמיחי, הרב יהושע כץ, הרב גדעון פרל, הרב יעקב אוהב ציון, הרב שלמה אזואלס, הרב איתן אייזמן, הרב אליעזר אלבז, הרב אילן אלפונטיה, הרב אלי אלקסלסי, הרב יותן אלרן, הרב ברוך אפרתי, הרב שמחה הכהן קוק, הרב שטנברגר, הרב ראובן בן אוליאל, הרב מנחם בן יעקב, הרב יהודה בן ישי, הרב אריאל בראלי, הרב חיים גנץ, הרב ישעיהו דורון, הרב משה הגר, הרב מאיר הילביץ', הרב דוד חי הכהן, הרב איתי הלוי, הרב יהשוע ואן דייק, הרב יהושע וידר, הרב ש. יוסף וייצן, הרב אליהו זיני, הרב יוסף זיני, הרב ציון טוייל, הרב שמואל טל, הרב יעקב ידיד, הרב איתר כהן, הרב יצחק כהן, הרב נחשון כהן, הרב שמעון כהן, הרב יהושע כץ, הרב אבי לוי, הרב ארז לוי, הרב יוסף לוי, הרב יעקב לנזר, הרב ישעיהו מייטלס, הרב אלעזר נאה, הרב מרדכי נגארי, הרב ראובן נתנאל, הרב אלי סדן, הרב דני סטיסקין, הרב ישי סמואל, הרב דוד פנדל, הרב גדעון פרל, הרב יעקב פינגנבוים, הרב יהושע צוקרמן, הרב צבי קוסטינר, הרב יוסף קלנר, הרב יגאל קמינצקי, הרב אוהד קרקובר, הרב מישאל רובין, הרב יוסי רודריגז, הרב שלמה רוזנפלד, הרב שמנון שוגרמן, הרב חיים שטיינר, הרב אברהם שילר, הרב אברהם שר שלום, הרב דוד תורג'מן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן