רבנים בכירים: אין זכות ליחיד לקחת את החוק לידיו

רבנים מרכזיים בציונות הדתית הוציאו מנשר בו הבהירו את היחס של היהדות לאלימות. "בתורתנו הקדושה ישנו איסור לפגוע בזולת; לא רק "לא תרצח", אלא כל פגיעה בזולת אסורה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/08/15 13:00 יז באב התשעה

רבנים בכירים: אין זכות ליחיד לקחת את החוק לידיו
Alexander Ishchenko / Shutterstock.com, צילום: Alexander Ishchenko / Shutterstock.com

רבנים מרכזיים בציונות הדתית הוציאו מנשר מסודר בעניין אלימות ביהדות, זאת בתגובה לפניית שגריר בריטניה בישראל מת'יו גולד. הדברים יצאו לפני כחודש וחצי לבקשת השגריר.

על המסמך חתמו הרב אליעזר וולדמן (ראש ישיבת קרית ארבע), הרב יעקב אריאל (רבה הראשי של רמת גן), הרב ירחמיאל ווייס (ראש ישיבת מרכז לצעירים), הרב רא"ם הכהן (רב הישוב עתניאל וראש ישיבת עתניאל), הרב חננאל אתרוג (ראש ישיבת שבי חברון, חברון), הרב יעקב אידלס (ראש ישיבת חיצים, איתמר), יהודה גליק (מנהל מיזם הליב"ה), ואליהם הצטרף הרב אליעזר מלמד (רב הישוב הר ברכה וראש ישיבת הר ברכה). רבנים נוספים הביעו הסכמה אך נמנעו מחתימה פומבית.

במסמך, שאנשי קבוצת "שיח שלום" שרון לשם זינגר, אליק אייזקס ואבינועם רוזנק סייעו בגיבושו, נאמר: "ספר תהילים מלמדנו: "נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ (תהלים לד, יד-טו). מכאן למדים את עקרון "מפני דרכי שלום", המורה שאנו מחויבים לעשות ולרדוף אחר השלום לפנים משורת הדין ..שלום אינו עניין של אי לוחמה, אלא עניין של שלמות, ומתוך השלמות- התנגדות לאלימות."

עוד כתוב במסמך רבות בעניין אי הסכמת היהדות לאלימות: "...בתורתנו הקדושה ישנו איסור לפגוע בזולת; לא רק 'לא תרצח', אלא כל פגיעה בזולת אסורה. אצלנו החיים מקודשים. לא רק החיים שלנו, אלא של כל האנושות כולה. את האיסור לפגוע בזולת הנחיל עם ישראל לעולם כולו."

בדברים, מתייחסים הרבנים לעניין הצורך בהגנה עצמית אך מייחדים בעניין זה את צה"ל ואת הממשלה: "...אין זכות ליחיד לקחת את החוק לידיו ולנהל מדיניות של מלחמה לאומית. זהו תפקידו של צה"ל, ואנחנו מודים לו ומתפללים להצלחתו. כך זה אצלנו וכך זה צריך להיות בכל מקום בעולם."

גילוי הדעת מסתיים בתקווה לכונן שיח אחר של שלום וענווה: "ביסוד מהותו, עם ישראל הינו עם רודף שלום; זאת תכליתו, זאת תפילתו ואמונתו; כל דרך אחרת הינה דרך הכפויה עלינו. אנו מבקשים מהכלל ומהפרט, לחשוב על דרך שלום זו ולהימנע מדרכים המעודדות אלימות...עלינו להיות מוארים מהפסוקים שאנו מאמינים בהם בכל לבנו: " וגר זאב עם-כבש, ונמר עם-גדי ירבץ" (ישעיהו יא,ו)..."וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיהו ב', ב'-ד').

הדברים הועברו לשגריר גולד בעברית ובאנגלית והם כוללים בתוכם התייחסות רחבה לתחומים רבים הקשורים לשלום ולמורכבות המצויה באזורנו.