ראש צהר לחקיקה לכיפה: העסקנים של יהדות התורה פוגעים בעם ישראל

הרב אוריאל גנזל מתייחס לטיוטת ההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה ולדרישה לבטל הישגי צהר ואומר, "לא נעצור. יש לנו אחריות לגורל העם היהודי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 28/04/15 18:48 ט באייר התשעה

ראש צהר לחקיקה לכיפה: העסקנים של יהדות התורה פוגעים בעם ישראל
דוברות צהר, צילום: דוברות צהר

לפני שעה קלה הודיעו בליכוד כי הם הגיעו להסכמים עם יהדות התורה בדבר ההסכם הקואליציוני, בו כפי הנראה ישנה דרישה לקבור את חוק הגיור ואת חוק הרישום לנישואין, שני חוקים אשר הובלו בידי צהר, שכעת מנסים ביהדות התורה לסכלם למרות המהפכה שהתרחשה בעקבותיהם.

בראיון ל'כיפה' אומר ראש 'צהר לחקיקה' - הזרוע המבצעת של צהר בכנסת, ורב היישוב רבבה הרב אוריאל גנזל, כי מדובר בעסקנים הפועלים מתוך אינטרסים פנימיים שלהם, ולא דואגים לגורל העם היהודי.

"הפגיעה אינה בצהר אלא בעם ישראל", הוא אומר. “חבל שעסקנים חרדיים שמסתכלים בזווית אינטרסנטית צרה על המצב לא עוסקים בשאלות על גורל העם היהודי".

"חוק צהר פתח את אזורי הרישום ואפשר לעשרות אלפי יהודים להתחתן בצהר. פתח את גבולות המונופול של המועצות הדתיות וגרם לכך שהשירותים בעשרות מועצות השתפרו לאין ערוך", הוא אומר. “פתאום יש שעות קבלה מסודרות, רישום דרך אתר האינטרנט, חלוקה של שי לכל מי שמגיע להירשם. אפילו יש מועצה שהגדילה לעשות וכתבה שהשירות שלהם יותר טוב מצהר. הלוואי ויהיו יותר כאלו".

"להחליף את כל זה בנישואי קפריסין ובהתבוללות זה חוסר אחריות וחוסר עניין לגורל העם היהודי", הוא תוקף. “אחרי כל ההישגים לומר שהם רוצים לבטל את הרפורמות בשם ההלכה זה בושה וחרפה. מצד אחד יש כאלו שעושים חילול השם ומצד שני יש כאלו שעושים קידוש השם. מצד אחד אחריות לגורל העם היהודי ומצד שני חוסר אחריות בסיסית לגורלם. בסופו של דבר הגישה ליהדות של הרוב המוחלט של האנשים שעברו את תהליך הנישואין של צהר הוא אחרת".

הרב גנזל מספר כי הם פנו בשבועות האחרונים לגורמים בכירים במשא ומתן - לראש הממשלה, לשרים ולחברי כנסת מובילים על מנת להבהיר כמה משמעותי שהרפורמות ישארו על כנם. “אנחנו מאמינים שהם ידעו להבחין בין אינטרסים צרים של עסקנות לדאגה לגורל העם היהודי".

בהתייחסו לנושא הגיור אומר הרב גנזל כי "מדובר בבעיה חמורה ואנו לפני משבר בכל הקשור למניעת נישואי תערובת".

בימים האחרונים ישנה קריאה מסוימת לפתיחה של בתי דין עצמאיים לגיור שלא יוכרו על ידי הרבנות הראשית. לדברי הרב גנזל, מדובר על פתרון נקודתי בלבד ולא יעיל, ויש צורך בטיפול מערכתי בבעיה. “יש היום בתי דין חרדים וציוניים דתיים שמגיירים באופן פרטי, אך זה לא פתרון מערכתי אלא פתרון פרטני בלבד. מי שלא יוכר על ידי הרבנות כיהודי לא יוכל להתחתן על ידי הרבנות ואנו רוצים לגייר אנשים על דרך המלך".

"מבנה הקואליציה הנוכחי יקשה את הטיפול בבעיות הקיימות, אך אנו נמשיך לקדם את הטיפול בבעיות של עם ישראל", הוא אומר. “שמנו לנו למוקד את הסוגיות שגורמות להתבוללות בכך שאינן נפתרות - נישואין, גיור והוכחת יהדות. הדרך היחידה למנוע התבוללות היא לקדם את הנושאים הללו, ואם לא נתמודד איתם נמצא עצמנו במשבר עצום בעוד חמש שנים.

"בסופו של דבר הטוב ינצח והעם היהודי לא ייתן לעצמו להתאבד בשל אינטרסים מקומיים", מסכם הרב גנזל בצורה אופטימית. אני לא יודע איך יתנהל המשא ומתן אבל ארגון רבני צהר היה ויהיה. לא כי זה צהר אלא כי אנחנו דואגים לעם היהודי. לא מדובר בשאיפה אישית. כולנו מייחלים ליום בו נצטרך לסגור את צהר בגלל שלא יהיה בו צורך, מכיוון שבכל המקומות יחתנו בדרכה של צהר - באהבה וכהלכה. עד שהנס הזה יתרחש אנחנו נמשיך לפעול בשטח. ניסו לסגור אותנו והסתדרנו, וגם הפעם נסתדר".