ראש מכון כת"ר: "מסקנות טרכטנברג אינן תואמות את רוח היהדות"

ביום עיון שקיימה מכללת "אורות ישראל" אמר הרב שלמה אישון כי מסקנות הוועדה סותרות את רוח היהדות בכך שהן "מתמקדות במעמד הביניים ומתעלמות מהשכבות החלשות"

חדשות כיפה אורי פולק 24/10/11 13:16 כו בתשרי התשעב

ראש מכון כת"ר: "מסקנות טרכטנברג אינן תואמות את רוח היהדות"
Hanay-cc-by-sa, צילום: Hanay-cc-by-sa

"מסקנות וועדת טרכטנברג אינן תואמות את רוח היהדות" - כך קבע היום (ב') הרב שלמה אישון, ראש מכון כת"ר העוסק בכלכלה לאור ההלכה, במסגרת יום עיון שעסק בענייני צדק חברתי לאור היהדות, אותו קיימה היום מכללת "אורות ישראל" ברחובות.

הרב אישון, אשר אף חיבר בעבר דו"ח הלכתי עבור ועדת טרכטנברג שגיבשה המלצות כלכליות לפתרון הבעיות החברתיות והכלכליות בישראל, הסביר כי "על פי היהדות, יש לדאוג קודם כל לחלש ואין מדובר בהתנדבות, או במעשה שעושים מתוך רצון טוב, אלא מדובר בחובה ממש לכל דבר ועניין. עד כדי כך שאף יש עניין בהלכה לגבות מאנשים צדקה בעל כורחם".

לטענתו, "ההתמקדות של הוועדה דווקא במעמד הבינוני והעובדה, שלא ניתנה עדיפות לשכבות ממעמד סוציו אקונומי נמוך, בנושאים כמו חינוך בגיל הרך, נוגדת את רוח ההלכה, ואומרת דרשני". הוא ציין כי "על פי ההלכה, ישנה חובה לא רק לצדקה פרטית אלא גם לצדקה ציבורית, ולכן המדינה מחויבת לדאוג לאותם חלשים בהיבטים של חינוך דיור ועוד, ולא יעלה על הדעת שתקציבים יעברו מהביטחון למשל למשפחות שידן משגת".

הרב אישון קבע בדבריו כי על המדינה לקבוע סטנדרטים ומדרג סיוע על פי מצבה הכלכלי והכנסותיה של כל משפחה - "ולא לתת אישור גורף למשפחות עניות ועשירות באותה מידה בעניין סיוע בחינוך מגיל 3 כפי שמציעה וועדת טרכטנברג". הוא הדגיש כי "המענה שנותנות המסקנות בעיקר למעמד הבינוני ופחות למעמד החלש הן תמוהות, ובוודאי אינן מתיישבות עם רוח היהדות".

ראש מכון כת"ר מתח ביקורת גם על מסקנות הוועדה שעסקו בנושא הדיור, בכך שהן יוצאות מנקודת ההנחה שדיור הינו מוצר בסיסי ובר השגה ובעיקר בכך שהוועדה קבעה כי "המדינה כבעלים אמורה להבטיח ניצול יעיל של הקרקע". הוא טען כי אותן מסקנות סותרות את עמדת ההלכה הקובעת כי קרקעות ארץ ישראל אינן מיועדות לסחר אלא לדיור בלבד.