ראש ישיבת "הר המור": רבנים לא צריכים לתת פתרונות לבעיות

בכנס שקיימה ישיבת "עטרת כהנים", מתח הרב מרדכי שטרנברג ביקורת על מי שמבקשים לבצע רפורמות הלכתיות ברבנות הראשית. רבה של פתח תקווה: "הרבנות צריכה לשמור על המסורת"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/04/13 14:03 כז בניסן התשעג

ראש ישיבת "הר המור": רבנים לא צריכים לתת פתרונות לבעיות
צילום מסך, צילום: צילום מסך

הרב מרדכי שטרנברג, ראש ישיבת ”הר המור“, קובע כי ”הרבנים לא צריכים לתת פתרונות לבעיות אלא להגיד את דבר השם, והוא שאי אפשר לגייר מאות אנשים“. הרב שטרנברג השתתף בכנס שנערך באחרונה בישיבת ”עטרת כהנים“ בירושלים, תחת הכותרת ”הרבנות הראשית לאן“, בו מתח ראש ישיבת ”הר המור“ ביקורת על העמדה המצפה מהרבנות הראשית לפתור בעיות הלכתיות בישראל, במנותק מהעמדה הלכתית המקובלת.

הרב שטרנברג, שהבהיר כי אין בכוונתו להתייחס למי מהמועמדים לתפקיד הרב הראשי לישראל, טען כי ”יש אנשים שחושבים שהתורה פותרת לנו בעיות להרבה שאלות וגם מהרב מבקשים שיתן פתרונות והרב יבחן אם הוא נותן פתרונות לבעיות ואם הוא רלוונטי לנושאים האלה. אך התורה לא באה לפתור בעיות בעולם. וכך גם תפקידו ועניינו של הרב להיות תורה בעולם ולא לפתור שום בעיה, זה הפתרון של כל הבעיות".

הרב מיכה הלוי, מתוך הכנס (צילום: צילום מסך)

לדבריו, תפקידו של רב היא ”להביא את התורה לעולם“ וכי במסגרת זו ”התורה היא לא משהו שעוזר לנו לחיות בעולם הזה“ וכי ”רב איננו עובד סוציאלי. משה רבנו לא בא לפתור את בעיה ולא זו הנקודה אלא לדרוש מה ה' אומר ואיך אנחנו מתקדמים לעולם הבא. הרבה יגידו שהרב לא רלוונטי כי לא מעניין אותם דבר ה', אז צריך שיהיה אכפת לו אך ורק מה ה' אומר ואם הוא לא מאמין בכך הוא לא יכול להיות רב".

הוא ציין כי ”אם יהיה אכפת לי מפלוני המסכן או מפלונית המסכנה, אני לא אעשה את התפקיד שלי, כי אני לא אהיה מסוגל לומר מה הקב“ה רוצה מאיתנו. אכפת לי רק דבר אחד: שרצונו של ה‘ יצא לפועל. התורה היא מטרה, לא אמצעי“.

גם הרב מיכה הלוי, רבה של פתח תקווה, השתתף בכנס ועסק גם הוא בעניין הגיור. הוא תקף את מי שמנסים להביא להקלות בתהליך הגיור וטוען כי ”המטרה האמיתית שלהם היא להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה“.

בהתייחס לרבנות הראשית, טען הרב הלוי כי תפקידה כיום הוא ”לעמוד בפרץ, שהמדינה תהיה יהודית בשאיפה לתורה שלמה. לא לסטות מהמסורת הזו“. הוא טען כי ”גם אם רבים בציבור ואפילו בציבור הדתי, מתוך אכפתיות, חושבים אחרת, זה לא יכול לשנות את המסורת שלנו“. הרב הלוי הדגיש כי תפקידה של הרבנות ”לדאוג להמשך הדורות, זאת רק דרך גיור אמיתי על פי המסורת, וכך צריך להמשיך - לא משנה מי ייבחר לתפקיד הרב הראשי לישראל“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן