ראש הממשלה נתניהו מתכוון לאמץ את רוב מסקנות דו"ח לוי

צוות במשרד ראש הממשלה השלים את גיבושה של הצעת ההחלטה ובכוונת נתניהו להביא את עיקרי הדברים לדיון במליאת הממשלה, על מנת לאמץ חלק מרכזי מעקרונות הדו"ח

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 17/10/12 07:39 א בחשון התשעג

ראש הממשלה נתניהו מתכוון לאמץ את רוב מסקנות דו"ח לוי
אתר בתי המשפט, צילום: אתר בתי המשפט

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להביא את מסקנות דו''ח לוי למליאת הממשלה כדי לאמץ חלק מעקרונותיו - כך דווח הבוקר (ד') ב"קול ישראל".

בעת האחרונה, על פי הדיווח, השלים צוות במשרד ראש הממשלה את גיבושה של הצעת ההחלטה. לאחר פרסום הדו''ח לפני מספר חודשים התחייב נתניהו להביא אותו לדיון בועדת שרים לענייני התיישבות, ואולם עד כה נמנע מלעשות זאת.

יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ, אמר בעקבות אימוץ מסקנות הדו"ח כי לעניין תהיה משמעות עצומה בחיזוק ההתיישבות. "דרישותיי לאימוץ הדו"ח, יחד עם דרישות חבריי לועדת השרים להתיישבות יביאו את הממשלה להוכיח את מחוייבותה להתיישבות בארץ ישראל", ציין הרשקוביץ.

מסקנות הדו"ח פורסמו לפני כשלושה חודשים, כשב-96 עמודים קובע הדו"ח כי ביהודה ושומרון "לא חלים דיני כיבוש" שכן השטחים הללו "מעולם לא היו חלק לגיטימי ממדינה ערבית כלשהי, לרבות ירדן".

עוד קבע הצוות כי "השליטה ביהודה ושומרון נמשכת עשרות שנים ואיש אינו מסוגל לחזות את סיומה, אם בכלל. מכאן, שעומדת לישראלים זכות שבדין להתיישב ביהודה ושומרון והקמת יישובים איננה בלתי חוקית". בדו"ח מצויין כי עשרות מאחזים המוגדרים כיום "בלתי חוקיים" הוקמו בעידוד הממשלה ובמימונה, זאת על אף שלא קיבלו כל אישור רשמי. בשל כך, נכתב כי היישובים בפועל קיבלו "הסכמה מכללא" - אישור בלתי רשמי של הממשלה - כך שיש להסדירם.

"מסקנתנו היא כי הקמת ישובים אלה נעשתה בידיעתו ובעידודו של הדרג המדיני הבכיר ביותר ועל כן יש לראות בהתנהלות זו הסכמה מכללא. לפיכך, דעתנו היא שניתן לגשת להסדרת מעמדם של ישובים אלה מבלי שתידרש החלטה נוספת של הממשלה או אחד משריה", נכתב בדו"ח.

הדו"ח ממליץ כי בנייה ביישוב קיים או שיוקם לא תהיה טעונה החלטת ממשלה או שר הביטחון, אלא די באישור של מוסדות התכנון של המנהל האזרחי: "עשרות המאחזים שהוקמו בניגוד להחלטות הממשלה לא ייתכן שנעלמו מעיני הדרג המדיני הבכיר ומכאן שהחטיבה להתיישבות מילאה את מאווייהם של הדרג המדיני הבכיר. אין שום ספק שההתיישבות נעשתה בידיעת כל - החל משרי הממשלה, מי שעמד בראשה ועד אחרון דרגי הביצוע. ההתכחשות לה מטרתה הייתה אחת - הדיפת הביקורת שהשמיעו גורמים שונים, בעיקר בינלאומיים".

הדו"ח מתייחס גם למצבים של בנייה על קרקע פלסטינים פרטית ומחבריו קוראים שלא לבצע הריסה של היישובים הללו, במקרים של "בנייה בתום לב", וכי יש לפצות כספית את הבעלים הפלסטינים. "נדגיש כי התופעה שהתגלתה לעינינו בנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון אינה הולמת התנהגות של מדינה שחרתה על דגלה שלטון החוק. אם מן הדו"ח ייצא מסר כי ימי "חומה ומגדל" שהיו יפים לתקופה בה שלט בארץ שלטון זר חלפו מן העולם - דיינו. לחסידי ההתיישבות צריך להיות ברור מכאן ואילך כי הם מצווים לפעול במסגרת החוק בלבד", נכתב.