ראש הממשלה הכריע: מיגון התחבורה הציבורית ביו"ש יתוקצב על ידי משרד האוצר

בעקבות חטיפת ורציחת שלושת הנערים בגוש עציון פנו חברי הכנסת יוגב וסטרוק בדרישה כי משרד האוצר יממן את התחבורה הציבורית ביו"ש. הערב (א') הכריע נתניהו כי כך יעשה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/10/14 19:45 כה בתשרי התשעה

ראש הממשלה הכריע: מיגון התחבורה הציבורית ביו"ש יתוקצב על ידי משרד האוצר
החברה לפיתוח גוש עציון, צילום: החברה לפיתוח גוש עציון

בעקבות דיון מהיר בוועדת הכספים ופניות חוזרות ונישנות של יו"ר שדולת ארץ ישראל ח"כ אורית סטרוק - הושגה סוף כל סוף ההחלטה: מיגון התחבורה הציבורית ביו"ש יתוקצב על ידי משרד האוצר.

פרוייקט מיגון הניוד לתחבורה הציבורית והסעות לתלמידים החל בשנת 1996 על פי תכנית של צה"ל ותוקצב בהתאם. בשנים 2009-2013 נקבעה תכנית רב שנתית למיגון הניוד בהיקף של 110 מליון ₪ שחלקה האחרון בסך 33 מליון ₪ לא מומש עד היום עקב אי העברת תקציב לנושא. כתוצאה מכך לא טופלו 40 אוטובוסים ו 13 רכבי הסעה, התיישן צי האוטובוסים הממוגנים ביו"ש, הארכת אורך החיים ל 150 כלי רכב לא מבוצעת, מתבצעות הסעות תלמידים ואזרחים בתחבורה הציבורית בכלי רכב לא בטיחותיים, ישנים ומסוכנים וכ 50 אוטובוסים צפויים לצאת לגמרי משימוש.

חברת הכנסת אורית סטרוק, יחד עם חברי הכנסת דוד צור וניסים זאב, יזמה דיון מהיר בנושא בוועדת הכספים בתחילת יולי 2014 שבו הועלתה בעיית המקור התקציבי לפתרון סוגיית מיגון התחבורה הציבורית ביהודה ושומרון, זאת בעקבות חטיפת שלושת הנערים בגוש עציון. בדיון התברר כי במועצה לבטחון לאומי כבר התקיימו דיונים רבים בנושא והוסכם על דעת כל הגורמים הן היקף הצורך והן העלויות שלו, כמו גם תכנית רב שנתית לנושא, אך התקציב תקוע עקב מחלוקת בין משרד האוצר למשרד הביטחון על מקורות המימון. נציג המועצה לביטחון לאומי הבטיח תשובות לוועדה תוך ימים ספורים, אך משהגיעו התשובות התברר ששוב אין החלטה על המקור התקציבי.

יצויין כי ח"כ מוטי יוגב (יו"ר ועדת המשנה יו"ש בועדת חוץ וביטחון), קידם את תקציב המיגון לרכבים הפרטיים כאשר השיג הסכמה בין משרד האוצר לבין משרד הביטחון לסכום של 2.5 מיליון ש"ח לשנת 2015 ולסכומים אף גבוהים מכך לשנים הבאות.

כמו כן הביא יוגב להחלטת המטה לביטחון לאומי (מל"ל) ומשרד ראש הממשלה, להשגת 12.5 מיליון שקלים עד כה שתוקצבו ביולי שנה זו להתנעה מחדש של תהליך מיגון האוטובוסים הנדרשים להסעת התלמידים ולתחבורה הציבורית ביהודה ושומרון וכן להמשך תקצובם בכ-50 מיליון מדי שנה בשנה, כולל בחודש זה, בו צריכה ועדת הכספים לאשר 40 מיליון ש"ח להמשך תקצוב הפרוייקט, על פי סיכום משרד ראש הממשלה, עם משרד האוצר וייתר משרדי הממשלה.

ח"כ יוגב נפגש בחודשים האחרונים עם עם סגן ראש המל"ל תא"ל במיל' ווה-זאב צוק רם שהוא יחד עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, והם שסייעו להשגת התקציבים למיגון, אלה שכבר התקבלו ואלה שצריך לוודא שיגיעו.

היום, לאחר דרישות חוזרות ונשנות מצד ח”כ סטרוק וח"כ יוגב, השיב המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה וקבע כי האחריות לתקצוב מיגון הניוד באיו"ש היא על משרד האוצר.

יו"ר שדולת ארץ ישראל ח"כ אורית סטרוק: "חטיפת הנערים בגוש עציון ורציחתם הציפה את המציאות העגומה שבה ציבור הנוסעים צריך לבחור בין נסיעה מסוכנת באוטובוסים לא בטיחותיים, תוך המתנה ארוכה בשל מחסור באוטובוסים ובין נסיעה בטרמפים - אינה סבירה. הנסיעה בתחבורה הציבורית ביו"ש כיום היא מסוכנת יותר מנסיעה ברכבים פרטיים, מהווה סכנה בטיחותית אמיתית למפעילי ומשתמשי התחבורה הציבורית ומביאה לשירות ציבורי ברמה ירודה ביותר. אני מברכת על כך שסוף כל סוף סוכם על המקור התקציבי למיגון".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן